celujo Skrevet 28. juni 2012 #1 Skrevet 28. juni 2012 (endret) Hei! Jeg har for en drøy time siden kommer hjem med hannkatten etter at han har blitt kastrert og chippet. I det jeg fikk beskjed om at han kunne taes med hjem (ventet vel i ca 20-30 min), fikk jeg ingen informasjon fra veterinæren om hva som skulle skje (sløvt?) og hva jeg måtte gjøre i etterkant, men prøvde etter beste evne å spørre noen spørsmål, men glemte i farten en del.. Det jeg har fått beskjed om er at han ikke skal ha mat eller drikke før han har kommet helt til seg selv, og at det ofte tar til litt utpå kvelden før han våkner (han ble lagt i narkose 13.30). Men jeg lurer på en hel del annet: - Hvor lenge skal "plasteret" sitte på? - Må jeg rense såret eller lignende etter at plasteret har blitt fjernet? - Hvordan skal han egentlig ligge til han våkner? Mener å ha hørt at han burde ligge litt "skrått" (med hodet høyere) i en kasse, da de ofte tisser seg ut.. - Hvor lenge bør jeg vente med å slippe han ut igjen? Sikkert mer jeg burde vite, men som jeg ikke kommer på nå.. Noen som kan litt om dette som kan informere meg litt? Endret 28. juni 2012 av celujo
Aurora M. Skrevet 28. juni 2012 #2 Skrevet 28. juni 2012 Jeg skjønner like lite som deg når det kommer til det plasteret. Der er da vel en hannkatt det er snakk om? Jeg har aldri opplevd at de får noe plaster eller noe som helst da. De jeg har vært borti har bare fått det 'snurpet' sammen og så har det vært 'åpent' ellers. Men hvis de har hatt på noe, så vil jeg anta det er en sånn type plaster som skal løse seg opp etterhvert og falle av av seg selv. Ellers skal pus ligge varmt, så legg han gjerne på et teppe med et pledd over seg. Men ikke pakk han inn slik at det blir for varmt heller da. Legg han helst på siden med gode frie luftveier (hodet en liten tanke opp). Når han begynner å våkne vil han forsøke å reise seg og gå rundt (helst til matskåla) med det samme, men han er nok temmelig 'borte vekke' så det blir nok med forsøket de første gangene. Han vil sjangle kraftig, ha stive stoore pupiller og det er helt vanlig. Det du bør passe på er at han ikke spiser før han er helt klar i hodet og går normalt (regner med det muligens skjer sent i kveld). Drikke vann kan han gjøre, og det er bra å oppmuntre han til det. Ellers bør du passe på at han ikke forsøker å hoppe opp noen steder - mislykkes og dermed skader seg. Det beste er om han holder seg på gulvet framover. Katter har en tendens til å overvurdere sine egne evner kraftig i en slik tilstand. 1
Tabris Skrevet 28. juni 2012 #3 Skrevet 28. juni 2012 Vi kastrerte nettopp vår pus, og det er ikke så mye du må gjøre. Som nevnt over her, hold ham varm mens han ennå er groggy etter bedøvelsen, sjekk at såret ikke blir infisert eller blir åpnet, og hold ham inne i 24 timer.
celujo Skrevet 28. juni 2012 Forfatter #4 Skrevet 28. juni 2012 Takk for svar, da kan "mammahjertet" slappe av litt Hehe.
Portvinpiken Skrevet 28. juni 2012 #5 Skrevet 28. juni 2012 Ja jeg tror du kan slappe ganske godt av :-). Jeg har hatt flere katter kastrert (hunder også), og det går som regel veldig fint. Overraskende enkelt med kattene ihvertfall! Bare ta litt hensyn til at han er litt groggy i dag, og snart er det full fart igjen :-). Greit å følge litt med på såret, men her i huset har jeg knapt merket at de har operert. Det heles veldig fort og godt, hvis veterinæren har vært flink og det ikke oppstår komplikasjoner - noe som er heller sjeldent for katter er min erfaring. Flott at du kastrerer også - hadde bare alle gjort det!:-) Sukk...
Gjest Lille-pus Skrevet 28. juni 2012 #6 Skrevet 28. juni 2012 (endret) Riktig som Aurora sier; første ønskede stans etter delvis oppvåkning er matkoppen. Så mens alle fire ben går i hver sin retning (rimelig lite koordinerte) så er det lurt å ha satt bort maten. Mange blir tørste etter narkose (både dyr og mennesker), men vannkoppen kan bli en dødsfelle for en kar som ikke er helt ute av narkosens virkninger. La ham gjerne drikke, men sett da ned vann til ham, og huk deg ned ved siden av ham, slik at du kan håndtere situasjonen dersom han 'dupper av' med hodet i vannkoppen. Plasterlapp er ukjent her også. Endret 28. juni 2012 av Lille-pus
MalloryK Skrevet 28. juni 2012 #7 Skrevet 28. juni 2012 Er du sikker på at det er plaster? Og ikke sølv-spray?
Aurora M. Skrevet 29. juni 2012 #8 Skrevet 29. juni 2012 Mange blir tørste etter narkose (både dyr og mennesker), men vannkoppen kan bli en dødsfelle for en kar som ikke er helt ute av narkosens virkninger. La ham gjerne drikke, men sett da ned vann til ham, og huk deg ned ved siden av ham, slik at du kan håndtere situasjonen dersom han 'dupper av' med hodet i vannkoppen. Og like etter at jeg hadde postet innlegget mitt, kom jeg på at jeg glemte å nevne vannskåla og farene den representerer. Men så kom jeg til at hvis Lille-pus var inne og leste- og svarte, ville hun helt sikkert huske det. Og det gjorde hun!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå