Gjest Nina Skrevet 28. juni 2012 #1 Skrevet 28. juni 2012 Er i den situasjon at jeg er samboer med en dame som går på AAP. Hun har to barn fra før som hun har fast samvær med i hjemmet vårt. Hun får utbetalt nok til å betale halve husleien, resten går stort sett til med mat. Problemet vårt er at min lønning ikke strekker til, til å hjelpe oss alle i land økonomisk. Jeg deler husleien som sagt, med henne. Ellers betaler jeg all forsikring, all strøm, alle ting til vårt lille fellesbarn, alle lengre reisestrekninger,kjøper en del klær til henne og mye av maten. og alt av utsyr,pynt, møbler og div. vi trenger. Vi leier en relativt beskjeden leilighet, har ikke råd til mere. (Hun gikk ikke på AAP da vi ble sammen, eller skulle bli foreldre, det skjedde etterpå.) Hun får alle tilegg hun skal ha gjennom Nav, men likevel blir det for lite til at vi greier oss, og jeg makter ikke betale mer av kostnadene. Mat er blitt dyrt, og barna vokser til. Det hører til med historien at hennes eks nekter å sende med klær til samværet, og vi må kjøpe en del utstyr,selv om hun ikke har råd. Så til saken, vi har oppsøkt Nav,sosialkontoret, og fikk blankt, muntlig avslag på mere økonomisk støtte til henne/oss. Begrunnet med at jeg tjente for mye. Jeg har årslønn på 400.000 kr. Saken er at jeg ikke greier å underholde dem alle fire mer økonomisk, er alltid i underskudd ved ny lønning. Er også noe bitter på at hennes eks ikke er i full jobb, rett og slett fordi han ikke gidder. Syns det økonomiske ansvaret for de to barna må ligge mest på dem selv å løse opp i. Har brukt opp alle mine sparepenger på dette prosjektet, all min økonomiske trygghet. hva gjør man? Noen andre som har fått mere sosialstøtte på AAP? Måtte dere søke? Kan man klage på at man blir påtvunget så mye underholdsplikt for samboer på AAPs samt særkullsbarn?
Majott Skrevet 28. juni 2012 #2 Skrevet 28. juni 2012 En har IKKE forsørgelsesplikt for samboer, kun for ektefelle. Så din samboer har krav alene om sosialstønad, din inntekt skal ikke regnes med, annet enn for at dere deler de utgifter som påløper i hjemmet, f.eks strøm og slike ting.
Sulosi Skrevet 28. juni 2012 #3 Skrevet 28. juni 2012 Dere trenger hjelp til å gå gjennom økonomien og få satt opp et budsjett. Jeg forsørger tre barn alene på laveste aap sats og det går akkurat rundt. Sosialkontoret i min kommune beregner at en familie som min skal kunne klare seg på 16000,- totalt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå