Syden Skrevet 28. juni 2012 #1 Skrevet 28. juni 2012 (endret) to av mine hunder har flygd på hverandre maange ganger, noen ganger også til blods:( også fikk de fått løpetid samtidig, etter det, så har de ikke flygd på hverandre på flere uker.. nå går det også an at jeg feks spiser, og at de kan være i samme rom samtidig, det gikk ikke an før.. men nå er de skikkelig "bestevenner" leker, sover sammen, og koser seg bare.. hva er det som gjør at de er ferdig med å krangle? kanskje de er lei av d? hehe Endret 28. juni 2012 av Syden
Alvina Skrevet 28. juni 2012 #2 Skrevet 28. juni 2012 Hvilke raser eller blandinger er dette? Noe sier meg at det kan være dachs eller og pincher i bildet, og tisper kan faktisk fly på hverandre og bite hverandre til blods. Mitt råd er å omplassere den ene, for dette problemet kommer tilbake ved neste løpetid. Å koste veterinær og å måtte skille to rivaler er ikke å anbefale selv om du som eier går inn og fysisk adskiller hundene. Sånn sett er hanner greiere, men to tisper som ikke har fått valper, er spesielt utsatt for å ikke passe sammen. Det er ikke normalt at to hunner flyr i tottene på hverandre, derfor anbefales det ikke å ha kun hunner, tror jeg?
Syden Skrevet 28. juni 2012 Forfatter #3 Skrevet 28. juni 2012 Hvilke raser eller blandinger er dette? Noe sier meg at det kan være dachs eller og pincher i bildet, og tisper kan faktisk fly på hverandre og bite hverandre til blods. Mitt råd er å omplassere den ene, for dette problemet kommer tilbake ved neste løpetid. Å koste veterinær og å måtte skille to rivaler er ikke å anbefale selv om du som eier går inn og fysisk adskiller hundene. Sånn sett er hanner greiere, men to tisper som ikke har fått valper, er spesielt utsatt for å ikke passe sammen. Det er ikke normalt at to hunner flyr i tottene på hverandre, derfor anbefales det ikke å ha kun hunner, tror jeg? to terriere
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #4 Skrevet 28. juni 2012 Herregud Alvina, er det mulig å komme med verre råd eller?? Anonym poster: 12f87d96c0096a9945ba0dc45d15e5b6 6
Portvinpiken Skrevet 28. juni 2012 #5 Skrevet 28. juni 2012 Hvilke raser eller blandinger er dette? Noe sier meg at det kan være dachs eller og pincher i bildet, og tisper kan faktisk fly på hverandre og bite hverandre til blods. Mitt råd er å omplassere den ene, for dette problemet kommer tilbake ved neste løpetid. Å koste veterinær og å måtte skille to rivaler er ikke å anbefale selv om du som eier går inn og fysisk adskiller hundene. Sånn sett er hanner greiere, men to tisper som ikke har fått valper, er spesielt utsatt for å ikke passe sammen. Det er ikke normalt at to hunner flyr i tottene på hverandre, derfor anbefales det ikke å ha kun hunner, tror jeg? Dette er jo helt feilinformasjon. Klart man kan ha flere tisper sammen. Hva tror du oppdrettere har? Jeg har selv 3 hanner og 3 tisper og det går jo helt fint selvfølgelig. Til TS så er det veldig vanskelig å gi noen råd ut i fra det lille du beskriver. Det har garantert vært mye språk mellom hundene som du muligens ikke har lagt merke til, og antagelig noen hendelser (om enn små) som har gjort at noe har bygget seg opp. Kanskje med den ene, kanskje med den andre. Det er ikke normalt at tisper flyr på hverandre under løpetiden (eller ellers). Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en god hundetrener i nærheten. Hundene behøver ikke omplasseres hvis du ønsker å gjøre noe med det :-) 1
Syden Skrevet 28. juni 2012 Forfatter #6 Skrevet 28. juni 2012 Dette er jo helt feilinformasjon. Klart man kan ha flere tisper sammen. Hva tror du oppdrettere har? Jeg har selv 3 hanner og 3 tisper og det går jo helt fint selvfølgelig. Til TS så er det veldig vanskelig å gi noen råd ut i fra det lille du beskriver. Det har garantert vært mye språk mellom hundene som du muligens ikke har lagt merke til, og antagelig noen hendelser (om enn små) som har gjort at noe har bygget seg opp. Kanskje med den ene, kanskje med den andre. Det er ikke normalt at tisper flyr på hverandre under løpetiden (eller ellers). Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en god hundetrener i nærheten. Hundene behøver ikke omplasseres hvis du ønsker å gjøre noe med det :-) Det er ikke under løpetiden de flyr sammen, det er når de ikke har løpetid at de flyr sammen, men nå er de ferdig med løpetiden for en god stund siden, og har ennda ikke flygd sammen, så håper det fortsetter og jeg kommer selfølgelig aldri tl og omplassere en av hundene mine, de skal jeg ha selv
Syden Skrevet 28. juni 2012 Forfatter #7 Skrevet 28. juni 2012 Herregud Alvina, er det mulig å komme med verre råd eller?? Anonym poster: 12f87d96c0096a9945ba0dc45d15e5b6 Kommer selfølgelig ikke til og omplassere en av hundene mine, de er mine, glad i begge to, og de skal være hos meg livet ut, uansett ) 1
Alvina Skrevet 29. juni 2012 #8 Skrevet 29. juni 2012 Glemte jeg å skrive at tisper kan fly på hverandre og at jeg har opplevd det. Det var ikke mine hunder og eieren er hundevant til fingerspissene. Det kommer an på individene og alderen på hundene. Det finnes hunder som har lav iq eller lider av annet stress og da kan det skje at en flyr på en annen. Da forsvarer den andre seg. Joda, jeg vet at tisper normalt går bra sammen.
Portvinpiken Skrevet 29. juni 2012 #9 Skrevet 29. juni 2012 Glemte jeg å skrive at tisper kan fly på hverandre og at jeg har opplevd det. Det var ikke mine hunder og eieren er hundevant til fingerspissene. Det kommer an på individene og alderen på hundene. Det finnes hunder som har lav iq eller lider av annet stress og da kan det skje at en flyr på en annen. Da forsvarer den andre seg. Joda, jeg vet at tisper normalt går bra sammen. Alle dyr kan fly på hverandre, men at det har med lav iq å gjøre var jammen ny for meg... Det kommer ikke an på alderen på hundene, det kommer som oftest an på situasjonen. Det kommer an på omstendighetene,hundens erfaringer etc etc. Lav iq!? Hvor i all verden kommer det i fra liksom?
Sugerøret Skrevet 29. juni 2012 #10 Skrevet 29. juni 2012 Lav IQ??? Det kan være rang,det kan være ressursforsvar eller annet. Og er faktisk normalt at de krangler jo.
Alvina Skrevet 1. juli 2012 #11 Skrevet 1. juli 2012 Alle dyr kan fly på hverandre, men at det har med lav iq å gjøre var jammen ny for meg... Det kommer ikke an på alderen på hundene, det kommer som oftest an på situasjonen. Det kommer an på omstendighetene,hundens erfaringer etc etc. Lav iq!? Hvor i all verden kommer det i fra liksom? Lav iq kan komme av innavl, eller en hjerneskade kan skje hvis valpen blir f.eks. løftet av barn og faller med hodet i gulvet. Eller har alle hunder samme iq? Det kan ikke være genetisk mulig.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #12 Skrevet 1. juli 2012 Lav iq kan komme av innavl, eller en hjerneskade kan skje hvis valpen blir f.eks. løftet av barn og faller med hodet i gulvet. Eller har alle hunder samme iq? Det kan ikke være genetisk mulig. Det er hvertfall tydelig at mennesker har forskjellig grad av iq... Anonym poster: c6bfd61d06543be886515f8f1f3ebf85 2
Antlers Skrevet 1. juli 2012 #13 Skrevet 1. juli 2012 (endret) Jeg synes det er viktig å få rede på nøyaktig hvordan de slåss først. Det er stor forskjell på hunder som leker voldsomt, hunder som krangler og hunder som faktisk slåss, selv om det kan se temmelig likt ut på avstand. Da jeg hadde to hannhunder kunne det gå temmelig hardt for seg, og det hendte det oppstod en rift eller to, men de slåss ikke i den forstand at det var dramatisk. Både ved lek og krangling gikk de gjerne etter munnen på hverandre. Ingen av dem bet den andre, men fordi det var snakk om skarpe hundetenner, kunne det av og til oppstå et overfladisk risp i tannkjøttet. At den ene hunden biter den andre kan også være lek/krangling så lenge det ikke er snakk om penetrering av huden. Når den ene hunden min ville leke, bet han gjerne i halen på den andre hunden, som et "hei, kom igjen da" - så stod han der og logret mens han ventet for å se om den andre hunden ville bli med eller avvise invitasjonen. For noen anses det kanskje som uønsket oppførsel, men jeg syntes det var helt greit at den ene hunden satte den andre på plass når den bare var masete. Det ville aldri vært greit om han fløy rett i strupen på den andre hunden, og jeg ville selvsagt gått imellom om det utartet seg, men han fikk lov til å advare om at han ønsket å være i fred. Han bjeffet, knurret svakt eller glefset (alt ettersom hvor plagsom den andre hunden var), og da fikk halebiteren pent fjerne seg eller legge seg for å slappe av sammen med den mindre lekne hunden. Han tok fort poenget, og hundene var virkelig harmoniske sammen. Jeg tror mye av grunnen var at de fikk lov til å bruke signalene sine, og at de fikk lov til finne ut hvem av dem som var den mest dominerende (etter meg). Min erfaring er at det kan være langt farligere å ta fra en hund språket (ikke lov til å bjeffe, knurre osv.) for da kan det fort smelle helt uten forvarsel. Gjør du dem helt avhengige av å lystre dine kommandoer for å stoppe "slåssingen", kan de heller ikke være alene i samme rom. Som eier må du selvsagt sette ned foten når det er hensiktsmessig, men enkelte ting må hundene finne ut av selv også. De hundene som virkelig har slåss med min hund har gått etter sårbare områder - ofte strupe eller nakken - og de har bitt hardt. Dette er farlig, siden selv et lite inngangsår kan gi infeksjoner og gjøre stor skade under huden. Er det slik slåssing du opplever, eller er det mer uskyldig krangling (som riktignok kan se dramatisk ut)? Løpetid kan være veldig stressende, og noen hunder tåler mindre enn ellers når dette inntreffer (litt som PMS for oss ). Jeg må påpeke at jeg vet langt mindre om tisper enn om hannhunder, men tisper kan også krangle om rang, eller leke voldsomt, alt ettersom. Endret 1. juli 2012 av Antlers
Portvinpiken Skrevet 1. juli 2012 #14 Skrevet 1. juli 2012 Lav iq kan komme av innavl, eller en hjerneskade kan skje hvis valpen blir f.eks. løftet av barn og faller med hodet i gulvet. Eller har alle hunder samme iq? Det kan ikke være genetisk mulig. Jeg vet da vel hva som kan forårsake lav iq - det var ikke spørsmålet. Spørsmålet var hvor i alle dager du har det fra at hunder med lav iq er mer tilbøyelige til å sloss?? Du har ikke tatt i betraktning sosialisering eller mangel på dette, eventuelle smerter og dagsformen til hunde osv, osv. En hund med såkalt lav iq kan jo være så "dum at den ikke gidder å sloss" likesågodt. Jeg har trent hunder i mange år, og da særlig "problemhunder" (eller eiere som jeg velger å mene...), og aldri i mitt liv har jeg hørt på noe seminar, foredrag, kurs, utdanninig, lest i noen som helst bøker eller forskningsartikler at lav iq kan forårsake at hunder sloss!
Syden Skrevet 1. juli 2012 Forfatter #15 Skrevet 1. juli 2012 Jeg synes det er viktig å få rede på nøyaktig hvordan de slåss først. Det er stor forskjell på hunder som leker voldsomt, hunder som krangler og hunder som faktisk slåss, selv om det kan se temmelig likt ut på avstand. Da jeg hadde to hannhunder kunne det gå temmelig hardt for seg, og det hendte det oppstod en rift eller to, men de slåss ikke i den forstand at det var dramatisk. Både ved lek og krangling gikk de gjerne etter munnen på hverandre. Ingen av dem bet den andre, men fordi det var snakk om skarpe hundetenner, kunne det av og til oppstå et overfladisk risp i tannkjøttet. At den ene hunden biter den andre kan også være lek/krangling så lenge det ikke er snakk om penetrering av huden. Når den ene hunden min ville leke, bet han gjerne i halen på den andre hunden, som et "hei, kom igjen da" - så stod han der og logret mens han ventet for å se om den andre hunden ville bli med eller avvise invitasjonen. For noen anses det kanskje som uønsket oppførsel, men jeg syntes det var helt greit at den ene hunden satte den andre på plass når den bare var masete. Det ville aldri vært greit om han fløy rett i strupen på den andre hunden, og jeg ville selvsagt gått imellom om det utartet seg, men han fikk lov til å advare om at han ønsket å være i fred. Han bjeffet, knurret svakt eller glefset (alt ettersom hvor plagsom den andre hunden var), og da fikk halebiteren pent fjerne seg eller legge seg for å slappe av sammen med den mindre lekne hunden. Han tok fort poenget, og hundene var virkelig harmoniske sammen. Jeg tror mye av grunnen var at de fikk lov til å bruke signalene sine, og at de fikk lov til finne ut hvem av dem som var den mest dominerende (etter meg). Min erfaring er at det kan være langt farligere å ta fra en hund språket (ikke lov til å bjeffe, knurre osv.) for da kan det fort smelle helt uten forvarsel. Gjør du dem helt avhengige av å lystre dine kommandoer for å stoppe "slåssingen", kan de heller ikke være alene i samme rom. Som eier må du selvsagt sette ned foten når det er hensiktsmessig, men enkelte ting må hundene finne ut av selv også. De hundene som virkelig har slåss med min hund har gått etter sårbare områder - ofte strupe eller nakken - og de har bitt hardt. Dette er farlig, siden selv et lite inngangsår kan gi infeksjoner og gjøre stor skade under huden. Er det slik slåssing du opplever, eller er det mer uskyldig krangling (som riktignok kan se dramatisk ut)? Løpetid kan være veldig stressende, og noen hunder tåler mindre enn ellers når dette inntreffer (litt som PMS for oss ). Jeg må påpeke at jeg vet langt mindre om tisper enn om hannhunder, men tisper kan også krangle om rang, eller leke voldsomt, alt ettersom. jeg sier det igjen, slossingen skjer ikke under løpetid, det skjer når de ikke hadde løpetid, og det var når løpetiden kom, de sluttet og fly på hverandre.. Og slossingen deres er ille, de flyver på strupen på hverandre, og den minste tispa hadde låst kjeven sin i den andre tispa mi, veldig vanskelig og skille de, men jeg går alltid imellom dem, når de flyger på hverandre, for vil jo ha hundene hele selfølgelig, hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå