Gjest Ashley_Johanna Skrevet 28. juni 2012 #1 Skrevet 28. juni 2012 Hei, Tenkte jeg skulle være litt tidlig ute med innkjøp til barnhagestart i høst for 1,5-åringen vår. Hva og hvor mye ulltøy bør man ha i barnehagen? Hvor mange bodyer feks trenger man? Har fått tips om at de bør ha stillongs istedet for strømpebukser så de ikke trenger å skifte alt hvis de blir våte. Andre tips? Håper noen kloke mammaer kan opplyse en førstegangsmamma:)
Merlion Skrevet 28. juni 2012 #2 Skrevet 28. juni 2012 Jeg er også igang med forberedelser til barnehagestart(begynte allerede på januarsalget jeg ). Jeg tenker å ha 6-7 sett. Min skal gå 4 dager i barnehage. Ull tørker uansett over natta om det skulle bli litt knapt med 6-7 sett. Eldstemann har hatt sitt første år i barnehage nå(4 dager i uka) og til han holdt det med 5 sett, hadde ikke ull til skiftetøy, kun bomull. Vinterstid er de ute bare en gang om dagen og inne har de det så varmt at det ikke er noe problem med bomull noen timer. Men til yngste tenker jeg å ha ett sett med ull liggende i bhg, selv om de bare er ute en gang. Jeg har noen longs og noen strømpebukser, blir de våte så er de det gjerne oppover leggene også, så hele longsen må gjerne skiftes uansett.
Gjest pysepusen Skrevet 28. juni 2012 #3 Skrevet 28. juni 2012 Jeg aner ikke hvor mange sett vi har Men vil tenke et til hver dag + noen skift Her bruker han bodyer og strømpebukser. Vil ikke risikere noe skille mellom sokker og stillongs når det er kaldt. Og det har gått helt fint. Ser at de fleste små har strømpebukser der min lille går. Mitt tips er å vente til august/september. Da pleier Obs ha tilbud på Janus
Susan Sto Helit Skrevet 28. juni 2012 #4 Skrevet 28. juni 2012 Tror vi har ligget på 7-8 par. To skiftepar fast i barnehagen, og ellers ett for hver barnehagedag. Pluss ett sett som gjerne holder over helga. (Da blir de ikke like skitne som i barnehagen.) Flere bodyer enn strømpebukser, forøvrig... Synes strømpebuksene ofte holder flere dager uten å bli skitne, mens bodyene ofte må skiftes i løpet av en dag. Vi har brukt strømpebukser til ca 2-års alder. Før det har det sjelden skjedd at de måtte skifte på føttene. (Etter 2-års alder ble det skiftet sokker ofte, fordi de tar av og på tøfler og våte vintersko selv i garderoben.) Ellers er det jo greit med et mellomlagssett/ en dress i tykkere ull og ett sett/ en dress i tynn ull. Dette til å ha under utedressen, og regulere påkledningen etter vær og temperatur. Ullsokker har jeg aldri opplevd å ha for mye av... Der er det også lurt med forskjellige tykkelser. Pluss at vintersko bør prøves og finne passe str. med mellomtykke ullsokker på. (Utenpå strømpebukse) Så man kan kle opp ungen uten at skoene blir for små. Ellers er det jo bra med tynne ullvotter og tynne ullhalser. Bør ha minst to av hver av de og. (Har lett for å bli borte)
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #5 Skrevet 28. juni 2012 Ull er dyrt og oppskrytt! Vi hadde ikke ett eneste ullplagg, men bhg ønsket veldig ett sett. Så da fikk vi arvet ett sett hjemmestrikket bukse/genser, og det holdt i massevis hele vinteren! Har aldri brukt ull her hjemme, og 2 åringen har aldri vært kald. Jeg synes bomull er mye mer behagelig og ikke minst praktisk da det kan vaskes på 60 grader og dyttes i trommelen etterpå. Mye billigere er det også. Anonym poster: a160a53d78fcf63c437f19ee47c438c5
Gjest Ashley_Johanna Skrevet 28. juni 2012 #6 Skrevet 28. juni 2012 Takk for tips dere! Jeg er veldig glad i ull jeg da, for datteren vår er veldig flink til å blli våt. Hun elsker vann og bader gjerne i sølepytter:) Om sommeren bruker hun mest bomull, men høst og vinter bruker hun bare ull. Trenger ikke vaske det så ofte og det er mykere og strekker seg mer. To sett i barnehagen, + 5-7 sett er notert:) Og kanskje jeg heller går for strømpebukser ja, liker det best selv også til henne. Hun har så tjukke legger, så alle sokker lager store røde merker på bena hennes:/ Finnes det billig ull på nett? Er glad i Nøstebarn, men med denne innkjøpslisten kommer regningen på over 4000 kr:)
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #7 Skrevet 28. juni 2012 Takk for tips dere! Jeg er veldig glad i ull jeg da, for datteren vår er veldig flink til å blli våt. Hun elsker vann og bader gjerne i sølepytter:) Om sommeren bruker hun mest bomull, men høst og vinter bruker hun bare ull. Trenger ikke vaske det så ofte og det er mykere og strekker seg mer. To sett i barnehagen, + 5-7 sett er notert:) Og kanskje jeg heller går for strømpebukser ja, liker det best selv også til henne. Hun har så tjukke legger, så alle sokker lager store røde merker på bena hennes:/ Finnes det billig ull på nett? Er glad i Nøstebarn, men med denne innkjøpslisten kommer regningen på over 4000 kr:) Det finner heldigvis annen ull enn Nøstebarn som er brukbart. Name it, Janus, Joha, Devold er bra. Cubus sitt ble forbedret i fjor, så tror det også skal være ålreit. Mangge er også fornøyd med Sparkjøp sitt(Tom og Trine) har jeg registrert. Anonym poster: 327967b4c861055d610c1556c6f050f5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #8 Skrevet 28. juni 2012 Vi har brukt janus-ull til vår gutt i 3 år nå og er veldig fornøyd! Pleier å bestille fra krabaten.no :-) Anonym poster: f5e09985cd4690112db9564e80ce6df8
mac84 Skrevet 28. juni 2012 #9 Skrevet 28. juni 2012 Jeg aner ikke hvor mange sett vi har Men vil tenke et til hver dag + noen skift Her bruker han bodyer og strømpebukser. Vil ikke risikere noe skille mellom sokker og stillongs når det er kaldt. Og det har gått helt fint. Ser at de fleste små har strømpebukser der min lille går. Mitt tips er å vente til august/september. Da pleier Obs ha tilbud på Janus Bogerud har tilbud på Janus nå
Susan Sto Helit Skrevet 28. juni 2012 #10 Skrevet 28. juni 2012 Nøstebarn sitt er herlig. Og det egner seg godt til alle plagg som ikke blir veldig skitne og må vaskes en del. (Mellomlagsplagg og sånt kan gjerne være nøstebarn. Eller hjemmestrikket.) Til bodyer, sokker, tynne votter og strømpebukser kjøper vi stort sett behandlet ull. De søler en del med mat, maling, lim osv i barnehagen. Og det er kjipt å få ødelagt dyre plagg av det. Da er det bedre med maskinvaskbart. Cubus sitt er bra. Sparkjøp sitt (Tom og trine) er bra. Joha er greit (Men passer best til smale unger.) Janus er bra, Nameit er ok. Safa er veldig bra. (Spesielt på strømpebukser og sokker.) Ull/silke er langt mykere og behagelig enn ren merinoull. (Anbefales) Et annet alternativ til ull, for de som egentlig foretrekker bomull, eller ikke tåler ull, er bambus. (Og Soya også, forsåvidt.) Bambus er mykt og godt, mykere enn bomull. Det har samme egenskaper som ull, og er i tillegg antibakterielt og har solfaktor 50. Da blir det mer helårsplagg. Det finnes både dyre og billige bambusplagg. Og den største forskjellen er ofte brukstid og passform.
addict Skrevet 28. juni 2012 #11 Skrevet 28. juni 2012 sparkjop.no har noe tilbud, kjøpte nettopp 4 trøyer og 4 strømpiser i merinoull for 560 kr inkl frakt Synes det var ganske greit. Vi har mye ull, bruker kun det hele høsten/vinteren/våren
Gjest pysepusen Skrevet 28. juni 2012 #12 Skrevet 28. juni 2012 Bogerud har tilbud på Janus nå Heldige dere som bor på Østlandet
Gjest pysepusen Skrevet 28. juni 2012 #13 Skrevet 28. juni 2012 Ull er dyrt og oppskrytt! Vi hadde ikke ett eneste ullplagg, men bhg ønsket veldig ett sett. Så da fikk vi arvet ett sett hjemmestrikket bukse/genser, og det holdt i massevis hele vinteren! Har aldri brukt ull her hjemme, og 2 åringen har aldri vært kald. Jeg synes bomull er mye mer behagelig og ikke minst praktisk da det kan vaskes på 60 grader og dyttes i trommelen etterpå. Mye billigere er det også. Anonym poster: a160a53d78fcf63c437f19ee47c438c5 Mens vi hadde aldri klart oss uten ull Bruker det også nå om sommeren, i hvert fall om natta.
Gjest Marmot Skrevet 28. juni 2012 #14 Skrevet 28. juni 2012 Jeg er mest fornøyd med Tom og Trine-ull, det har best tålt aktiv lek i barnehagen. Sønnen min er en varmblodig fyr, så han gikk som regel bare i strømpebukser og body i barnehagen, og med klatring og aking inne blir det en del slitasje. Cubus sitt tålte mye det også, men jeg synes det var så "hardt" og utøyelig.
Sushi Skrevet 28. juni 2012 #15 Skrevet 28. juni 2012 Jeg synes også Tom og Trine er det beste merket. Nøstebarn er også fantastisk, men det er jo ganske dyrt hvis man skal ha mange skift. Fordelen er at plaggene ikke trenger å vaskes like ofte som behandlet ull.
Amanlis Skrevet 28. juni 2012 #16 Skrevet 28. juni 2012 Vi har brukt Pierre Robert sitt ulltøy det siste året og er kjempefornøyd. Jeg vasker ulltøyet på ullprogram, og må det bli tørt fort putter jeg det i tørektrommelen på skånetørring. Ikke noe problem. Ved en feil har ullsokker havnet i vanlig vask og blitt tørket på vanlig tørkeprogram. Det har gått fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå