Gå til innhold

Happy - ferdig med GU for denne gang!

Jellyfish

Anbefalte innlegg

Etter lang tids "opp-psyking" fikk jeg endelig bestilt time til GU, og var der i dag. Alt var bra, og det hele, med samtale med legen, tok ca 10 minutter. Nå er det to år til neste gang! icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heldige du som er ferdig for en stund. Det er ikke lenge siden jeg også var til GU. måtte syke meg opp jeg og. Det kjipe er at jeg fikk brev om at det manglet noen celler på denne celleprøven, så jeg må tilbake til ny GU om 6 måneder... Veldig festlig...

Hva betyr det at det mangler noen celler. Er ikke prøven tatt godt nok ?????

Vel, denne gang kjenner jeg i hvertfall legen, så tror ikke jeg kommer til å grue meg så mye... ( men får se om 6 mnd.)

icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte skal man på GU? Jeg har fått forskjellig svar hos leger når jeg har spurt. En sa hvert eneste år, mens en annen sa hvert tredje eller fjerde (husker ikke helt).

Sist jeg var på GU ble jeg møtt av en ung mannlig legestudent på min egen alder. Så først var jeg prøvekanin for han (han hadde ikke gjort det særlig mange ganger tidligere, så han var VELDIG hardhendt), og så tok den ordentlige legen min samme sjekken etterpå! -Ikke så veldig festelig opplevelse!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Var også nettopp på GU, det var tre år siden sist. Opplevde da at legen skjente på meg om at det var da altfor lenge å vente! Til mitt forsvar svarte jeg at sist jeg var på GU hos samme legesenter, men hos forskjellig lege, så sa legen at tre år var passe. I tillegg var jeg innom legen ved smerter i underlivet og tok GU, og da sa han at han ikke tok celleprøve siden det bare var to år siden sist. Ble litt irritert over å få skjenn for å ha fulgt legens anbefaler..

Så jeg vet ikke hva passelig er, tre år mener noen leger, mens andre mener ett år. Den siste legen skremte meg med at det bare tok noen måneder før celleforandringer kunne skje, og at jeg kunne jo vente ti år om jeg ønsket det, men at det var farlig!

Lengden mellom hver GU varierer også om man bruker p-piller eller ikke.

Derfor tropper jeg nok opp om et år igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte legen om dette jeg også da jeg var der. Hun sa at med fast partner er det foreløpig OK med hvert 2.-3. år, men at man etter fylte 25 vil bli innkalt hvert(?) år for å ta celleprøver. Nå som jeg er ferdig for en stund kan jeg jo like greit være litt kjepphøy og si at dette er da ingenting å grue seg til! Tror kanskje pipa får en litt annen lyd når det begynner å nerme seg...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

jeg trodde hvert 3. år var passe selv etter 25? men her er det stoor variasjon blant legene ja. min forrige ga meg p-piller for tre år av gangen, det sjokkerte min nåværende lege voldsomt. men jeg ble jo ikke undersøkt mer enn hvert 3. år uansett, så hvorfor skulle det være så viktig å komme hvert år og svare på om jeg hadde samme partner og om jeg røkte?

synes celleprøven er dødsubehagelig, føles som innvendig skrubbsår etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...