AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #1 Skrevet 27. juni 2012 Som barn slet jeg mye med magesmerter. Tok en del tester, og fikk påvist laktoseintoleranse. Husker ikke helt når dette var, men jeg husker at jeg fikk laktose-fri melk på SFO. Så jeg fikk påvist det en gang mellom 1. klasse og 4. klasse på barneskolen. Nå har jeg bare et år igjen på vgs, så dette er jo en del år siden. Greia er at jeg gradvis ga mer og mer F i intoleransen min. Begynte å drikke melk igjen, spise yoghurt, is, melkeprodukter generelt... Det var ikke noen brå overgang, skjedde gradvis. Per i dag har jeg ingen problemer med magesmerter. Betyr det at jeg sannsynligvis er kvitt laktoseintoleransen? Eller kan jeg ha det fremdeles, bare at jeg ikke merker det? Er det på noen måter farlig å innta melkeprodukter dersom man er intolerant? Anonym poster: 5cc7ff87189a33754f0e7ce547a9b388
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #2 Skrevet 27. juni 2012 Tja, er jo en del sykdommer man kan vokse av seg. Og en gradvis tilvenning kan kanskje ha fått kroppen til å produsere de enzymene man må ha for å kunne bryte ned melkeprodukter(om jeg husker rett, lol). Anonym poster: ca6cc65d2128375bfe73a26b0ac1dbcd
Lubbe Skrevet 27. juni 2012 #3 Skrevet 27. juni 2012 Laktoseintoleranse kan man vokse av seg, i alle fall de som får det som barn.
HanneHH Skrevet 29. juni 2012 #4 Skrevet 29. juni 2012 Må bare først få si at NEI, det er ikke farlig å spise meieriprodukter selv om du har en laktoseintoleranse. Ja, du kan få ubehag som magesmerter, oppblåsthet, knip ol, men det er ingen fare for at tarmene tar skade av dette. Ved en laktoseintoleranse kan man tåle noe laktose og det er invidiuelt hvor denne grensen ligger. I tillegg er det ulikt innhold av laktose i de ulike meieriproduktene. Brunost inneholder mye, mens gulost er så og si laktosefri. Mange tåler også yoghurt og syrnede produkter bedre. Dette fordi det inneholder et enzym som heter betagalaktosidase som hjelper kroppen å bryte ned laktosen før den kommer ned i tarmen. Hilsen HanneHH, ernæringsfysiolog hos Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå