Gå til innhold

Den mest effektive treningen

Anbefalte innlegg

Gjest Vena Cava
Skrevet

Jeg har begynt å jogge, gjør det mellom 2-4 dager i uken. Trener også litt styrke etter hver joggetur. Sit ups, push ups, skrå situps, og rumpe. Er dette nok for å gå ned i vekt og bli i bedre form? Jeg syns det går så sinnsykt tregt... Tidligere når jeg har slanket meg har dett gått sikkert dobbelt så fort.

Har trent i snart 2 mnd, og kjenner at motivasjonen forsvinner mer og mer for hver dag. Og det er skummelt. Jeg vil IKKE gå tilbake til den kroppen jeg hadde før, og den sinnssyke dårlige formen jeg hadde. Så det har jo blitt bedre. Men jeg vil jo så gjerne at det skal funke max.

Noen tips om dette? Hvordan trene for få best resultater fortest mulig? Bør jeg investere i pulsklokke? og hvordan fungerer denne...?

Er yoga noe å dere anbefaler?

TAkker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Vena Cava
Skrevet (endret)

Også må jeg legge til at jeg spiser ganske så sunt, unngår unødvendig godis, lager sunnere versjoner av middagsrettene jeg lagde før. Steker olje isteden for smør f.eks, unngår smør på brødskiva, spisér nesten kun skinke eller kalkunpålegg med agurk på brødskiva eller knekkebrødet. Er også bevisst på å forsyne meg mer med grønnsaker enn poteter og saus. Samtidig har jeg ikke gått av hektene, jeg får ikke dårlig samvittighet om jeg spiser noe jeg ikke burde.

Har en dag i uka hvor jeg kan spise kosemat da, det må jeg ha hvis ikke holder jeg ikke ut....

Kveldsmaten hender at blir ganske sein ofte da. Selv om denne som regel er sunn, kan det være grunnen til at vekta stagnerer....?

Endret av Muff.
Skrevet (endret)

Vil du ha raske resultater kan du prøve Gerilja Kardio

TABELL 1

Minutter 1-4

Oppvarming:50 prosent av maks fulgt av:

Minutt 5

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Minutt 6

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Minutt 7

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Minutt 8

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Minutter 9-12

Nedtrapping 50 % av maks

http://www.iform.no/pub/art.php?id=23 :)

Endret av Siggen!
Gjest Vena Cava
Skrevet

TABELL 1

Minutter 1-4

Minutt 5

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Minutt 6

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Minutt 7

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Minutt 8

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Minutter 9-12

Nedtrapping 50 % av maks

Den så hanske heftig ut du.....men kanskje jeg skal gi den en sjans:)

Men syns nå det hørtes lite ut med bare 12 min trening pr dag...er det nok...?

Gjest Lara89
Skrevet

Skal du ned i vekt er det ikke nødvendigvis sunn mat som betyr noe, selv om dette såklart er mest gunstig. Du må rett og slett spise mindre enn du forbrenner. Olje eller smør i panna spiller egentlig ingen rolle, mye kalorier har de begge to. Sparer endel på å bruke en god teflonpanne og ikke bruke olje, eller lage mat i ovn :) når du spiser maten har heller ingenting å si. Hvis du spiser veldig mye på kosedagen din så kan det hende at du spise opp hele underskuddet du har fra tidligere i uken. Du kan jo evt telle kaloriene du spiser på en vanlig dag, og så regner du ut hvor mye du trenger på en dag ved å bruke en kalkulator på nett som regner ut sånn.

Skrevet

Den så hanske heftig ut du.....men kanskje jeg skal gi den en sjans:)

Men syns nå det hørtes lite ut med bare 12 min trening pr dag...er det nok...?

Tro meg, det er nok! Tenk at du skal jo sprinte så FORT du kan i 20 sekunder 8 ganger, man blir jo sliten etter bare 1 gang..

Hvis du har dårlig kondis, så kan kanskje dette bli litt for tungt, så jeg vil jo ikke anbefale gerilja kardio, med mindre du er vant til å løpe noen ganger i uka..

Men ellers så burde du prøve med intervalltrening :) Også her gjelder samme som i stad; ikke overanstreng deg hvis du ikke er vant til det..

AnonymBruker
Skrevet

Det du skriver høres jo bra ut, men du kan kanskje gjøre det 5-6 ganger i uken istedenfor 2-4? Hvis du har tid da ;)

Anonym poster: 286903b04fac422dc8e05e7a7331607f

Gjest Vena Cava
Skrevet

Tro meg, det er nok! Tenk at du skal jo sprinte så FORT du kan i 20 sekunder 8 ganger, man blir jo sliten etter bare 1 gang..

Hvis du har dårlig kondis, så kan kanskje dette bli litt for tungt, så jeg vil jo ikke anbefale gerilja kardio, med mindre du er vant til å løpe noen ganger i uka..

Men ellers så burde du prøve med intervalltrening :) Også her gjelder samme som i stad; ikke overanstreng deg hvis du ikke er vant til det..

Ok ja jeg er villig til å prøve ut denne for å se om det funker for meg. Hvor ofte skal jeg trene dette da? Og bør jeg trene noe annet på siden av? Styrke, yoga eller noe i den duren...?

Gjest Vena Cava
Skrevet

Det du skriver høres jo bra ut, men du kan kanskje gjøre det 5-6 ganger i uken istedenfor 2-4? Hvis du har tid da ;)

Anonym poster: 286903b04fac422dc8e05e7a7331607f

Jeg prøver å trene 5 dager i uken, men har falt litt av lasset. I begynnelsen trente jeg til jillian Michaels DVD, noe son funket veldig fint. Men det var litt mer motiverende å vite at jeg hadde noen som pushet meg. Det har jeg ikke nå, nå er jeg on my own for å si det sånn :)

Men jeg får gjøre det enkelt, trene oftere. Og ta i mer...

Skrevet

Ok ja jeg er villig til å prøve ut denne for å se om det funker for meg. Hvor ofte skal jeg trene dette da? Og bør jeg trene noe annet på siden av? Styrke, yoga eller noe i den duren...?

Avhenger av hvor god form du er i. Først burde du prøve det ut for å se om du vil fortsette med det :)

Jeg har så vidt prøvd gerilja kardio selv, og jeg måtte gi opp.. :gjeiper:

Husk at kroppen trenger hvile også, men kardio og styrke sammen skal visst være optimalt for fettforbrenning, men husk at styrken gir økt muskelmasse som kan gjøre at vekta går opp (men det er kun muskler).

Men fortsett med situps, pushups osv.. men kanskje være litt forsiktig med å trene bein samme dag som du har løpt.

Gjest Vena Cava
Skrevet

Avhenger av hvor god form du er i. Først burde du prøve det ut for å se om du vil fortsette med det :)

Jeg har så vidt prøvd gerilja kardio selv, og jeg måtte gi opp.. :gjeiper:

Husk at kroppen trenger hvile også, men kardio og styrke sammen skal visst være optimalt for fettforbrenning, men husk at styrken gir økt muskelmasse som kan gjøre at vekta går opp (men det er kun muskler).

Men fortsett med situps, pushups osv.. men kanskje være litt forsiktig med å trene bein samme dag som du har løpt.

Okei men enn om jeg bytter ut den vanlige joggeturen med gerilja. La oss si at jeg greier å få ræva i gir og trene 5dager i uka. 3 dager jogging, og 2 gerilja, i begynnelsen ihvertfall. Så kan jeg gjøre det oftere etterhvert som formen blir bedre?

Ja jeg er ikke redd for å gå opp i vekt, jeg veier meg aldri. Måler meg heller med det jeg ser speilet. går jeg opp i vekt pga muskler så er jo det tipp topp :)

Skrevet (endret)

Okei men enn om jeg bytter ut den vanlige joggeturen med gerilja. La oss si at jeg greier å få ræva i gir og trene 5dager i uka. 3 dager jogging, og 2 gerilja, i begynnelsen ihvertfall. Så kan jeg gjøre det oftere etterhvert som formen blir bedre?

Ja jeg er ikke redd for å gå opp i vekt, jeg veier meg aldri. Måler meg heller med det jeg ser speilet. går jeg opp i vekt pga muskler så er jo det tipp topp :)

Jeg er litt usikker på påkjennelsen som det gir beina..

Kan ende opp med beinhinnebetennelse som jeg gjorde fordi jeg tydeligvis må ha jogga for hardt eller noe. Nå har jeg hatt litt problemer med knæra og sånn fra før av. Hvis du begynner å få vondt foran på leggen, så kan det tyde på beinhinnebetennelse. Da er det på tide med en god pause fra treningen og heller ta å gå i stedet :)

Bare et eksempel da:

Mandag: Jogge

Tirsdag: GK

Onsdag: Hvile

Torsdag: Jogge

Fredag: GH

Lørdag: Jogge

Søndag: Hvile

Alt dette må du prøve ut og se hva du synes passer best for deg. Dette var som sagt bare et eksempel gått uti fra at du skal ha utholdenhet 5 ganger i uka. :)

Endret av Siggen!
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde å bli tynnere med jogging 3 ganger i uka i TO ÅR. Vekta stod stille. Nå har jeg funnet noen som faktisk funker veldig bra for meg. Det baserer seg på korte regelmessige styrkeøvelser. Det beste med det er at det er kjempelett!

Ting du trenger:

iPhone

Treningsmatte eller gulvteppe

Dette gjorde jeg:

1) Lastet ned appen "my plate" fra livestrong.com (gratis verson) til iphonen min. Dette er en kaloriteller, og jeg satte den til 1200 kcal/ dag. Fulgte denne slavisk.

2) Lastet ned "easy abs" til iphonen (også gratis verson). Dette er ett genialt treningsprogram som bare tar 3 min hvær gang. Det er så fort gjort at jeg aldri vegrer meg for å trene. Gjennomførte dette to ganger daglig uten unntak.

3) I tillegg tok jeg så mange push ups som jeg klarte etter hver easy-abs session. I starten klare jeg bare 1 :rodme:

4) Kombinerte dette med 30 min jogging 1-2 ganger i uka.

5) Drakk 3L vann hvær dag (MyPlate appen holder også regnskap over dette)

Begynner med den 4. Uka nå, og har fått masse respons fra venner og familie som ser at jeg har blitt tydelig slankere/ bedre trent. Man kan faktisk se musklene mine under huden etter bare 3 uker. Jeg er så glad!

PS:

Det skal nevnes at jeg har gått fra 58 til 55 kg, prøver å komme ned til 53 kg. Er 167 cm høy. Har altså aldri vært overvektig eller noe. Håper at dette virker for dere andre også. Lykke til med treningen/slankingen jenter!

Anonym poster: 21d028ce8cb031046a27f250df029ef7

AnonymBruker
Skrevet

TABELL 1

Minutter 1-4

Minutt 5

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Minutt 6

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Minutt 7

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Minutt 8

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Minutter 9-12

Nedtrapping 50 % av maks

Kan du trene dette programmet hver dag for ekstra effekt? :) mellom hvert minutt skal du fremdeles bare ha 10 sekunders pause eller mer?

Anonym poster: 3b063a85fcc14f7f20f7494e4c411a4b

Skrevet

Kan du trene dette programmet hver dag for ekstra effekt? :) mellom hvert minutt skal du fremdeles bare ha 10 sekunders pause eller mer?

Anonym poster: 3b063a85fcc14f7f20f7494e4c411a4b

Du skal kun ha 10 sekunders pause mellom hver 20 sekunders-sprint økt, no more, no less, uavhengig av om det står minutt 5,6,7 osv.

Var litt usikker på hvor ofte man kan trene det, men stod på en side:

Godt trente:Maks 4 ganger i uken (du bør helst ha en fridag mellom øktene).

Lite/middels trente: 2 ganger i uken.

http://www.klikk.no/helse/article459606.ece

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...