Gå til innhold

Flere kattunger på en gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min kjære har kjøpt oss hus på "landet", med stor hage. Vi er begge vandt til katter, og ønsker nå å skaffe oss noen kattepuser (Gjerne fra Redd dyra eller lignende). Noen som har erfaringer med å anskaffe seg flere på en gang? Jeg tenker det er lettere, da de blir vandt til hverandre og ingen gjør krav på territoriet "først". Men kan det være problematisk? Også over til en annen ting. Noen som har erfaringer med ukastrerte hannkatter? Jeg er kun vandt til kastrerte, og ønsker å kastrere/sterilisere mine katter. Da jeg er av den oppfatningen at de ble mer rolig og greiere å ha med å gjøre. Kjæresten er imot dette, og sier han aldri har hatt problemer med de ukastrerte hannkattene han har hatt.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Også over til en annen ting. Noen som har erfaringer med ukastrerte hannkatter? Jeg er kun vandt til kastrerte, og ønsker å kastrere/sterilisere mine katter. Da jeg er av den oppfatningen at de ble mer rolig og greiere å ha med å gjøre. Kjæresten er imot dette, og sier han aldri har hatt problemer med de ukastrerte hannkattene han har hatt.

Så kjekt at dere har lyst på nye familiemedlemmer, og så flott at dere ønsker å adoptere katter fra dyrevernsorganisasjoner :rodmer:

Det er en helt enorm overflod av kattunger nå, og da mener jeg flere tusen, så det er nok av kull som venter på sine drømmehjem - og da er det nok ikke noe problem å adoptere flere kullsøsken :) Dersom dere ønsker å adoptere voksne katter, vil organisasjonen selvfølgelig hjelpe dere med å anbefale katter som allerede går sammen og forhåpentligvis vil trives og i hverandres selskap ute på landet :jepp:

Angående det du skriver i resten av innlegget:

Grunnen til at det er tusenvis av hjemløse kattunger bare fra denne sesongen, og jevnt over titusenvis av katter uten hjem er nettopp gå grunn av holdningen kjæresten din viser. De ukastrerte hannkattene han har hatt i oppveksten er garantert skyld i parring av andre ukastrerte hunnkatter. Og så blir det kattunger. Mange kattunger.

INGEN seriøs organisasjon adopterer ut katter som er ukastrerte, og dersom kattungene ikke har blitt kastrert ved leveringstid SKAL dere skrive under på at kattene kastreres så fort det er mulig å utføre inngrepet og at dere IKKE skal slippe ut kattene ukastrert.

Ved siden av at det er totalt uforsvarlig å slippe ut ukastrerte katter (mons eller hunnkatt), kan du fortelle samboeren din at ukastrerte hannkatter har mye større risiko for å streife, for å markere i huset, for å sloss, og for å utsettes for smittefarlige og dødelige sykdommer som for eksempel katteaids.

Les her: Kastrering og sterilisering

Et minimum av krav for adoptering/kjøp av katt:

Kastrering av alle katter som ikke er rasekatter med avlsplaner uansett kjønn.

Skikkelig fullkostfôr.

Tilgang på vann og kattedo innendørs, døgnet rundt.

Oppfølging av helsesjekk og vaksiner én gang i året, og ellers ved behov.

Ormekuring ved behov.

Forsikring

Håper kjæresten din har forståelse for dette, og at dere finner de perfekte kattene for dere :rodmer:

Lykke til!

Anonym poster: 5de61d04558d343cf269ade08ef1feed

• Liker 5
Skrevet

Et minimum av krav for adoptering/kjøp av katt:

Kastrering av alle katter som ikke er rasekatter med avlsplaner uansett kjønn.

Skikkelig fullkostfôr.

Tilgang på vann og kattedo innendørs, døgnet rundt.

Oppfølging av helsesjekk og vaksiner én gang i året, og ellers ved behov.

Ormekuring ved behov.

Forsikring

Tusen takk for langt og fint svar! :)

Det du skriver i forhold til at den parrer seg med andre katter og gir mange løskatter og lignende, er også den meningen jeg har. Men problemet er at jeg og kjæresten har forskjellig syn å katter.

For meg er katter et kjæledyr, mens for kjæresten min som er oppvokst på gård er katter mer et nyttedyr. Hvis du skjønner hva jeg mener.

Jeg er vandt til at mine/våre katter fra jeg er liten av har fått alt det du lister opp. I tillegg til chip i nakken. Men forsikring av katter? Det har jeg aldri hørt om før.

AnonymBruker
Skrevet

Det du skriver i forhold til at den parrer seg med andre katter og gir mange løskatter og lignende, er også den meningen jeg har. Men problemet er at jeg og kjæresten har forskjellig syn å katter.

For meg er katter et kjæledyr, mens for kjæresten min som er oppvokst på gård er katter mer et nyttedyr. Hvis du skjønner hva jeg mener.

Selv om de er nyttedyr er de ikke mye til nytte dersom de forsvinner. Min erfaring med ukastrerte katter er at de streifer, og kan bli borte når de når voksen alder. Hjemløse katter lider i Norge, halve året kan de fryse ihjel og sliter med å finne nok mat. Det bør holde som argument ovenfor fyren din.

Å kastrere katten er også et krav dersom du skal ha katt fra dyrevernorganisasjoner, siden ukastrerte katter undergraver den jobben de gjør.

Anonym poster: 26c90f52001987f4ee84ed3d72c9fec4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for langt og fint svar! :)

Jeg er vandt til at mine/våre katter fra jeg er liten av har fått alt det du lister opp. I tillegg til chip i nakken. Men forsikring av katter? Det har jeg aldri hørt om før.

Åh, yikes. Jeg glemte faktisk å ta med ID-merking (tatovering/chip) i lista, så det er bra én av oss følger med her :smilyblomst:

Forsikring har dessverre ikke vært særlig vanlig for katter i Norge, men stadig flere får øynene opp for dette. Personlig synes jeg det er obligatorisk for alle katter.

Man betaler ca 800-1000,- kroner årlig og katten er da forsikret for 30-45 000 i årlig beløp, 1000/1400 + 10%/2+% bevegelig egenandel. Grunnen til at jeg synes dette er helt obligatorisk er at veterinærer blir stadig flinkere, og mange skader og sykdommer katter kommer ut for i dag kan fikses slik at katten blir helt bra igjen. Men det koster fortsatt flesk. Tenk så grusomt å måtte avlive et kjært kjæledyr - et familiemedlem - fordi du ikke har nok penger på kontoen, vel vitende om at forsikringen ville dekket behandlingen og at katten ville hatt alle odds med seg for et langt og godt liv videre? Bare i år vet jeg om over tre tilfeller blant mine venner der akutte veterinærregninger (helligdager, nattevakt, komplikasjoner etc) har kostet opp mot 40 000 kroner :overrasket:

Angående katt som kjæledyr eller nyttedyr, så kan du si til samboeren din at katter har blitt domestisert over mange år og er per i dag kjæledyr avhengige av mennesker. De eneste villkattene tilpasset et villt liv er den europeiske villkatten - og ikke en gang den klarer seg som villkatt i Norge.

Tidligere var det vanlig at kattene bodde ukastrert på låvene og skulle jakte mus og kanskje få en melkeskvett og rester hos kona på gården. I dag vet vi mye mer om katten, og med den kunnskapen kommer et ansvar om at vi må ivareta kattens behov som kjæledyr.

Vi vet for eksempel at kattens fordøyelsessystem ikke er tilpasset melkeskvetter i det hele tatt, at katten sjeldent kan nyttiggjøre seg av middagsrester, at det er vanskelig for katter å få i seg nok næring gjennom jakt - særlig om vinteren, at et ukastrert kattepar teoretisk kan resultere i over 10 millioner katter på mindre enn 10 år, og så videre, og så videre. Med all denne kunnskapen er veien videre veldig enkel: Enten aksepterer man det og anskaffer seg katt på de premissene at man skal ivareta den skikkelig, eller så kjøper man en teddybjørn i stedet. Jeg tror nok du vil klare å få samboeren din på bedre tanker :jepp:

Det beste man kan gjøre er å gå foran som et godt eksempel, og det gjør du jo allerede. Så lenge du får ta avgjørelser som er avgjørende for kattenes velferd, tror jeg kanskje samboeren din vil se verdien av kattene som herlige familiemedlemmer etter hvert og ikke bare nyttedyr? Om en stund kan han slett ikke forstå hvordan Tutte og Tjukken skulle kunnet gå ute uten ormekur, eller hvordan dere skulle klart dere om ikke Tutte var ID-merket da hun tullet seg bort fra hjemmet den sommeren :rodmer: Før du vet ordet av det insisterer han på å legge av litt kjøtt av steiken før dere marinerer den til middag, og du må vike fra den armkroken i sofaen - Tjukken skal jo ligge på matfars fang, må skjønne :happy:

Skrevet

Forsikring av kattene vil jeg definitivt anbefale! Vi forsikret våre katter to uker før han ene ble påkjørt. Det tok åtte måneder og 55 000 kr å få han frisk. Han er nå erklært helt frisk, og er en lykkelig liten pus som igjen får kose seg ute. :)

Når det kommer til kastraksjon, er det bare å sette ned foten. Ingen katter uten at de kastreres. Disse mannfolka har noe helt egne tanker ang. dette med å "fjerne utstyret".. Kjæresten min var faktisk med til veterinær, men måtte seg ut på venterommet da operasjonen startet :fnise: Det var ikke selve operasjonen han reagerte på, det var mer det at ballene skulle fjernes, og han klarte ikke se det skje, hahahaah :fnise: Mens dere først er inne for kastrering, sørg også for å vaksinere og chippe katten(e) :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke Redd dyra liker at deres katter blir gårds-katter, av en eller annen grunn. Ei venninne av meg som prøvde å skaffe katt til farens gård, fikk iallfall det svaret

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...