Gå til innhold

Huff...etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp! Vi vet ikke hva vi skal gjøre med etternavnene våre. Sønnen vår har et av mine etternavn og samboerens siste etternavn. Problemet er at vi begge har 2 etternavn, og vet ikke hva vi selv skal velge som navn etter bryllupet. Jeg mener at jeg kan gi slipp på det siste etternavnet mitt og ta hans, om han gir slipp på sitt første etternavn og tar mitt. Da vil vi alle 3 hete likt. Men, hans ene etternavn er så sjelden så det vil han ikke. Huff...vil jo hete det samme alle sammen - men blir vanskelig. Noen med samme problem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når dere alt har kommet frem til et kompromiss for sønnen, så syne jeg at dere bør beholde det dere har hver for dere eller ta det samme som sønnnen..

det er liksom litt liten vits i å bytte dersom dere ikke blir hetende det samme som sønnen (eller?)

personlig ville jeg aldri byttet ..

Skrevet

Jaa...kunne jo det. Men, jeg syns det blir litt dumt for da bytter jeg etternavn, men så heter vi ikke det samme likevel...

Skrevet

Vi skal sette sammen våre etternavn til et felles etternavn med bindestrek. Syns "mannen" din også bør gi avkall på et navn, be han velge det som er minst sjeldent som etternavnet sitt, og gi avkall på det andre :wink:

Gjest Seleena
Skrevet
Vi skal sette sammen våre etternavn til et felles etternavn med bindestrek. Syns "mannen" din også bør gi avkall på et navn' date=' be han velge det som er minst sjeldent som etternavnet sitt, og gi avkall på det andre :wink:[/quote']

Den der var fin snurre ;) kjempe lurt !

Skrevet
når dere alt har kommet frem til et kompromiss for sønnen, så syne jeg at dere bør beholde det dere har hver for dere eller ta det samme som sønnnen..

det er liksom litt liten vits i å bytte dersom dere ikke blir hetende det samme som sønnen (eller?)

Det samme mener jeg, men det virker som at han ikke tenkte så langt da vi bestemte etternavnet til sønnen vår..

Skrevet

Hadde det vært meg, ville jeg at hele familien skulle hatt det sjeldne etternavnet.

Jeg syns det er viktig å ta vare på sjeldne navn. -sen navn går det 13 av på dusinet.( vet ikke noe om dine navn da)

Skrevet

Ja..problemet er at vi har begge -sen navn og begge et sjelden etternavn vi ikke vil kvitte oss meg...Ha ha, vanskelige greier..

Skrevet

"ta vare på navn" går vel på hva barna skal hete..

dersom dere ikke blir enige om å kalle dere det sønnen heter, synes jeg heller dere bør beholde de navnene dere har..

jeg er ikke helt for at voksne mennesker skal bytte navn

vi må huske på at dette er noe de førts begynte med for under 200 år siden og da kun for å markere at mannen var kvinnens "overhode" (nærmest som en far å regne, da hun ikke var myndig)

tidligere i norsk historie har det å bytte etternavn ikke vært en tradisjon

denne "tradisjonen" er altså kun knyttet til en kort periode i nyere tid og også 100% oppknyttet til kvinneundertrykkende lovverk

jeg synes derfor fokuset for en familie skal være hva man ønsker å kalle sine barn, ikke et navnebytte i voksen alder som nærmest gjenskaper denne "umnydiggjørningen" av kvinner..

litt å tygge på?

bare litt input fra meg..

håper dere finner fram til noe dere begge kan leve uten bitterhet med :)

Skrevet
Ja..problemet er at vi har begge -sen navn og begge et sjelden etternavn vi ikke vil kvitte oss meg...Ha ha' date=' vanskelige greier..[/quote']

Hva om dere kaster -sen navnene over bord, og kombinerer de sjeldne navnene. Det er jo ikke noe problem å bytte navn på sønnen deres i samme slengen.

Skrevet
Det er jo ikke noe problem å bytte navn på sønnen deres i samme slengen.

Ah!

Det hadde jeg glemt! :oops:

Dersom han er så ung at han ikke har fått et forhold til navet sitt ennå, så kan dere jo "angre" der også.. ;)

(men kommer dere noe lengere av det, egentlig?)

Skrevet

Heh...nei, egentlig ikke. Vi får vel tenke på det.. Om vi går for min samboers forslag så heter jeg og sønnen min det samme, mens han har et annet mellomnavn...og det kan jeg vel egentlig leve med tror jeg. Takk for all input :)

Skrevet

Sliter litt her jeg også... Men det er bare jeg som sliter da ikke sambo, for han er søye fornøyd med det navnet han har han :frustrert:

Jeg kommer til å ta begge navnene (vi har bare ett hver, så det blir jo lettere av den grunn). Vår sønn har også begge navnene, og derfor ønsket jeg at også sambo kunne ta begge navnene, så alle tre kunne hete det samme, men næhæhæi!! :sinna:

Hvordan overtale slik at jeg får viljen min?! :sminkedokke:

Skrevet

Mulig det er jeg som er kjedelig eller litt for praktisk innstilt, men jeg synes det er helt ålreit at hele familien har det samme navnet, og for enkelhets skyld tar mannens (siste) etternavn. Jeg får et dødkjedelig etternavn, men det spiller forsåvidt ingen rolle. Navnet skjemmer ingen og jeg er så sprakende spennende at ingen skal skue denne hunden på navnet :sjarmor:

Har ungene et annet navn nå ville jeg byttet navn på dem også. Men det er nå meg da... :kul:

Skrevet

Jeg gleeeder meg til å bli kvitt med sjeldne navn, som jeg må stave og stave og stave, og som ikke er noe pent heller :-? Skal bli godt å få et -sen navn :ler:

Alle får samme etternavn, veldig enkelt og greit (synes det begynner å bli slitsomt med 2-3-4 etternavn sammensetninger og kombinasjoner pr. familie...)

Skrevet

Jeg har endelig bestemt meg. Her blir det slik at min datter og jeg slenger på min manns etternavn mens min sønn beholder det navnet han har.

Når han blir eldre kan han bytte hvis han har lyst. Min datter har valgt selv, hun er ti år gammel og burde ha medbestemmelsesrett syns jeg....

Skrevet

Det er også et problem for oss, dvs meg...Jeg vil at vi skal hete det samme, men jeg vil egentlig ikke ta hans navn..Selv har jeg et mellom navn og et kort etternavn, mens han har et laaaaangt etternavn! Vil heller at vi tar et navn sammen som har vært i familien eller gårdsnavnet til gården vi skal overta! Men sambo vil ha sitt navn, men mener jeg kan bytte! Vi kommer vel til å hete det vi gjør tenker jeg :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Ikke så lett å bli enige om etternavnet.

Hos oss har for sikkerhets skyld begge to doble etternavn med bindestrek. Altså blir det umulig å ta begge navnene, det ville jo blitt fire navn.

Vi har snakket litt om å lage en ny kombinasjon med et av mine navn og et av hans, men har kommet fram til at det blir litt konstruert og merkelig.

Jeg kommer sannsynligvis til å ta hans doble etternavn. Synes det er et fint navn. I tillegg er det mest praktisk hvis vi noen gang får barn. Hvis vi hadde beholdt navnene våre begge to, måtte eventuelle barn få etternavnet fra enten meg eller ham, og en av oss ville da hete noe helt annet enn barnet. Det synes jeg ville blitt litt rart.

Men om vi hadde hatt kortere etternavn ville jeg slått dem sammen til et nytt bindestreksnavn. Synes egentlig det er en god løsning selv om den ikke passer oss.

Skrevet

Synes også man skal ta vare på de sjeldne etternavnene. Jeg hadde et typisk -sen navn som etternavn, men tok det som mellomnavn og mannen min sitt spesielle etternavn da vi giftet oss. Det at barna nødvendigvis heter det samme spiller mindre rolle. Vi venter barn til høsten (om alt går bra) og h*n kommer til å få mitt -sen navn som mellomnavn og mannen min sitt spesielle mellomnavn som sitt etternavn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...