habahab Skrevet 27. juni 2012 #1 Skrevet 27. juni 2012 Hei! Jeg skal søke tannlegehøyskolen til våren og driver nå og tar opp realfag på egenhånd da jeg ikke har tid til å følge undervisning. Fagene jeg skal ta er Kjemi 2 og 3MZ, i Kjemi 2 har jeg meldt meg opp til nettundervisning. Er det noen som har erfaring med det samme og som kan fortelle litt om hvordan dette gikk? Er avhengig av gode karakterer for å nå poengsummen jeg trenger for å komme inn så trenger å vite om dette lar seg gjøre ved å lese selv..
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #2 Skrevet 27. juni 2012 Hei Studerer til tannlege selv, og måtte ta opp noen fag før det. Hvor lett det er å lese dette på egenhånd er litt vanskelig å si, siden dette variere med hvor lett man tar slike fag. 3MZ er vel erstattet av S2. Syns kjemi 2, R1 og fysikk hadde vært vanskelig å lese selv. Det jeg trengte hjelp til egentlig var til oppgaver jeg ikke klarte å løse selv. Men hvis du tar nettundervisning, så får du jo hjelp til det Hvis du er flink med kjemi og matematikk fra før av, så går det sikkert bra Anonym poster: 47b42395b1b0a58a4b6b1a35887ccf4a
Gjest test123 Skrevet 27. juni 2012 #3 Skrevet 27. juni 2012 Heter ikke 3mz lenger så da er det kanskje en stundt siden du gikk på vgs? Tror du kommer til å gjøre det bra på egenhånd, du er eldre, du skal ta opp fagene, mer motivert? og tydeligvis smart siden du sikter på odontologi. De aller fleste klarer seg på egenhånd. Men du burde sjekke med muligheter for hjelp de gangene du sitter fast. Min erfaring er at internettfora fungerer bra, men skal du ha litt mer hjelp så sjekk med en venn, sjekk skoler/biblioteker for gratis leksehjelp eller kjøp privattimer enten over internett eller virkelige treff. Finnes nettsider som selger begge og det er alltid mulig å sette opp noen lapper ved universitetet. Men spør i god tid før eksamen, for det er ikke bare du som trenger hjelp og de som hjelper har også eksamen.
habahab Skrevet 27. juni 2012 Forfatter #4 Skrevet 27. juni 2012 (endret) Hvordan er aldersnivået for studiet? Burde jeg føle meg gammel i en alder av 28? Hehe, ja det er en del siden jeg gikk på videregående. Kom bare ikke på hva 3MZ var erstattet med. Fysikken er jeg ferdig med allerede, tror kanskje den hadde vært værre enn matten og kjemien Har ikke vansker med å lære matte og realfag generelt men er jo sikkert enklere når man har en lærer i faget til å forklare alt og som man kan henvende seg til. Har hørt at kun 6 av 200 klarer en 6`er i Kjemi 2 så da skal det nok hvertfall litt mere til enn brålesing en uke før eksamen for å si det sånn Endret 27. juni 2012 av habahab
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #5 Skrevet 27. juni 2012 Gjennomsnittsalderen for tannlegestudiet på universitet mitt ligger vel på ca.22-23. Neida, du skal ikke føle deg gammel, du blir nok ikke den eldste på studiet Anonym poster: 47b42395b1b0a58a4b6b1a35887ccf4a
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #6 Skrevet 27. juni 2012 Regner med at du må opp i både skriftlig og muntlig i kjemi 2? I så fall bør du få gjort praktiske forsøk / tatt et laboratoriekurs med tanke på muntlig eksamen. Skriftlig er i alle fall greit å lese til på egen hånd. Anonym poster: 97b76254c4bb7aec88aa089eec291dff
Bondenisse Skrevet 27. juni 2012 #7 Skrevet 27. juni 2012 Matematikk skal nokk gå bra siden du har noen å henvende deg til når du står fast. Kjemi hadde jeg vært mer skeptisk til å ta over nett fordi det er mange forsøk du bør ha gjort minst en gang. Det å gjøre dem første gang på eksamen er sikkert ikke veldig lurt...
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #8 Skrevet 27. juni 2012 Kjemi 2 har både skriftlig og muntlig/praktisk eksamener. Sistnevnte kan bli vanskelig å få 5/6 i dersom du kun har lest på egenhånd og ikke har noe forhold til de praktiske oppgavene du kan bli gitt (fra innsendt eller standard forsøksliste). Ideelt sett burde et slikt fag kanskje tas på en privatistskole (Akademiet, osv) slik at du får prøve deg på forsøkene. En annen fordel med det er at læreren din da blir eksaminator på eksamen samt at den blir holdt på skolens lab der du allerede er kjent. Men klart, det koster penger. Mulig det finnes andre muligheter for å for eksempel delta på en forsøkshelg eller noe et eller annet sted. Anonym poster: e321656979adef8db422befb1244aa23
Gjest test123 Skrevet 27. juni 2012 #9 Skrevet 27. juni 2012 Rimelig sikker på at man kan kjøpe pakker som bare inneholder labforsøkene. Men hvor mye trenger man egentlig å kunne? I fysikk var i hvertfall labforsøk forklart i boka og ganske lette å gjennomføre. Lillebroren min hadde også en eksamensordning hvor han fikk temaet 2 dager før og beskjed om å velge et forsøk. Om forsøkene står i boka og de er lette å gjennomføre burde det vel være en smal sak å ta på egenhånd?
FrøkenDetektiv Skrevet 28. juni 2012 #10 Skrevet 28. juni 2012 Matten går nok greit, her gjelder det jo å gjøre så mye oppgaver som mulig uansett. Skal du ikke ta det på nett, finnes det plenty av matematikksider for både studenter og spesielt interesserte du kan se på og spørre om oppgavehjelt, det finnes også noen gode videoer av lektor Thue (instruksjonsvideoer) Brukte de litt selv i de første kapitlene, tror de ligger på google. Ang. kjemi 2 er det sikkert ikke uoppnåelig å få toppkarakterer uten å følge undervisning. Men som andre sier over her er det lurt å delta på noen labøvelser, da du har litt mer erfaring og ikke klumser det til allerede på første delen av muntlig. Anbefaler deg å gjøre alle oppgavene til pensum, siden det på skriftlig eksamen gjerne er litt fra alle temaer. Ellers er analyser, organisk og elektrokjemi de mest sentrale emnene. Lykke til med tannlegestudier senere! =)
kills Skrevet 29. juni 2012 #11 Skrevet 29. juni 2012 Du burde lese kjemi 1 om du skal ta kjemi 2. Jeg tok begge deler som privatist og det gikk helt fint. Er mye lettere å få 6 på muntlig privatisteksamen enn det er i standpunkt, men det kan være noe vanskeligere å få det på skriftlig - hvertfall hvis du ikke har det grunnleggende fra kjemi 1! Ellers er det ikke noen vesentlig forskjell på vanskelighetsgraden på kjemi 1 og kjemi 2.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå