juliane91 Skrevet 27. juni 2012 #1 Skrevet 27. juni 2012 Hei alle der ute. Hvordan er det lettest å få jobb i butikker? Jeg har erfaring fra butikk og det som alle sier at man skal gå rundt med jobbsøknad virker rimelig håpløst. Vi tok alltid vare på søknadene vi fikk inn, men utskiftningen var såpass liten at ingen fikk noe svar før det var gått minst 6 måneder og da er jo personen halvveis glem uansett. Vi har akkurat flyttet til Østfold, og jeg har ingen kontakter her, og da er det enda vanskeligere føler jeg. Hvordan bør jeg gå frem?
Surriball Skrevet 27. juni 2012 #2 Skrevet 27. juni 2012 Jeg ville først ringt og bedt om å få prate med daglig leder. Da kan du jo spørre h*n om de har behov og om du kan komme innom med en søknad i alle tilfelle. Da får daglig leder et fjes og en samtale å knytte søknaden til, slik at de husker deg. Gjør dette MANGE steder, før eller siden får du napp. Ellers trenger de alltids hjelp i dagligvarebutikker også. Der er utskiftingen gjerne større enn i f.eks klesbutikkene også. I hvert fall der jeg har jobbet tidligere! Du kan jo også tenke litt utenfor boksen. Er det noe annet enn butikkjobb du kan tenke deg? Kan du f.eks tenke deg å jobbe på et lager eller i posten? Ellers kan jeg ikke gi deg andre råd enn å smøre deg med tålmodighet. Jeg sendte ut sikkert 40 søknader om sommerjobb i vår, innenfor mitt fagfelt er det skikkelig rift om sommerjobbene. Det er faktisk lettere å få seg fast stilling enn sommerjobb. Jeg var rimelig stressa mot slutten, men fikk til slutt et tilbud. Nå har jeg tilsammen fått 5 sommerjobbtilbud i løpet av juni, så det viser seg at tålmodighet, hardt og målrettet arbeid lønner seg!
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #3 Skrevet 27. juni 2012 Fortsett med å ta runden, levere en god skrevet cv og åpen søknad. Ta kontakt med samtlige bemanningsbyråer, ring gjerne igjen etter kort tid. Da husker de deg. Ring masse! Det er slitsomt å være ansatt i bemanningsbyråer i lengden, men man får en for innenfor og gode kontaker. Da blir du gjerne kontaktet før de blir utslyst på finn.no osv. ca 80 % av ledige stillinger blir ikke utlyst.... Født i 1991? Hva har du utdannet seg som? Om du ikke har det enda, så kan du tenkte igjennom det. (bare nevner det ) Fagbrev butikk? Bare "sprutet" med noen forslag Jeg vet det er vanskelig! Jeg har selv vært arb.ledig i ett år, og har nå mistet dagpengene. Sliter veldig selv, men er "på" hele tiden. Prøver å holde meg positiv, selv om det er vanskelig. Heller ikke lett mtp økonomien. Gi ikke opp! Anonym poster: d19915fa012e6ea3e27536213c879c4c
juliane91 Skrevet 27. juni 2012 Forfatter #4 Skrevet 27. juni 2012 Jeg har begynt på nettstudier i økonomi og ledelse, og har studert en del løst sammensatte fag allerede. Har hatt faste butikkjobber før, men det blir all for lang pendlervei nå som jeg har flyttet. Ja, jeg er jo åpen for all jobb, er ikke sånn at det må være butikk, jeg bare tenkte det var lettest å få siden det er der jeg har erfaring. Dere vil anbefale at jeg går rundt med åpene søknader i stedet for å sende mail med mer "ekslusive" søknader for hver butikk?
Surriball Skrevet 27. juni 2012 #5 Skrevet 27. juni 2012 Den åpne søknaden bør ikke være en standardsøknad som du sender til alle. Jeg ville tilpasset søknaden til hvert sted. Dette er ikke et godt eksempel, men hvis du skal søke på f.eks Carlings vil de vel helst ha unge, hippe og kule mennesker, mens på Jysk eller i ei kantine er de ute etter en annen type mennesker. Så hvilke egenskaper du fremhever i søknaden må passe til stedet du skal jobbe. Pluss at du får god trening i å skrive søknader hvis du skriver alle søknadene fra bunnen av hver gang
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #6 Skrevet 27. juni 2012 Godt du sa Surriball. Selvfølgelig tilpass søknadene. Hva har du av økonomi? Er det noe regnskap der? Da kan du prøve deg på medarbeider jobb. Kanskje noen er villige til å åpne døra. Slik startet jeg som regnskapsfører. Anonym poster: d19915fa012e6ea3e27536213c879c4c
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #7 Skrevet 27. juni 2012 Tilpass søknadene ja! "Jeg brenner for mote og fashion, og vil jobbe med noe som interesserer meg" klinger dårlig i en Kiwi-butikk. Og, snok gjerne på finn først og se om noen av butikkene har ledige stillinger. Er så tåpelig når folk kommer og spør om vi har noe ledig når vi allerede har en annonse ute. Man vil jo gjerne ha folk som vil jobbe i akkurat DENNE butikken, og ikke de som bare vil ha en jobb, samme hva.. Om du går rundt forresten, tror jeg ville husket en person bedre om de hadde uttrykt at de veldig gjerne ville ha jobb i akkurat denne butikken. De som så vidt stikker hodet innom og klasker en cv i neven på en, er jo nærmest glemt før de er ute av butikken.. Anonym poster: ba03a5f767769c668e5854b1d0f0d2b4
Chord Skrevet 27. juni 2012 #8 Skrevet 27. juni 2012 En annen ting, i tillegg til det andre som er skrevet her, er å fremdeles virke interessert etter du har levert søknaden. Hvis du møter opp personlig et par ganger etter søknadsfristen har gått ut (eller etter en stund hvis det er en åpen søknad), så vil du fremstå som en person som virkelig ønsker den stillingen. Vær hyggelig og blid, fortell at du fremdeles er på arbeidsmarkedet og vis interesse. Det har ihvertfall hjulpet meg, og det har virket som om folk har satt pris på det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå