Gå til innhold

Hvordan er maten på kreta?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) Jeg er en 18 år gammel jente. Trener 3-4 ganger i uken og har et sunt kosthold.

Jeg skal til kreta i begynnelsen av august, å lurer derfor på om noen av dere har vært der før og har erfaring ang. maten? Jeg føler at de har anderledes mat enn i andre sydenland.

Hvordan type mat har de? Hva har de på frokostbufeèn? Er det noen sunnere alternativer å velge der, når det kommer til resturant og matbutikker?

Takk for svar :)

Anonym poster: ed701fa6686b83a66a55092db594c71f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

frokostbufeene på kreta var jeg veldig fornøyd med, stort utvalg av pålegg, omelett osv. Men som regel i "sydenland" har de ikke like grove brød som her i norge.

Det er mye sunne valg, du får kjøpt mye grønt og fargerikt på markedene der (bare husk og vask det godt), og på resturantene har de som regel ett eget sunt utvalg med diverse salater osv :)

Skrevet (endret)

Kreta/Hellas generelt har fantastisk god mat, så jeg håper du unner deg å smake på det meste for kosens skyld.

Men vil du prøve å ha et relativt OK kosthold på ferie så tror jeg det skal gå greit på Kreta. De har jo mange gode salater og en del grillmat som jeg tror er relativt sunn.

Endret av Tonje!
Skrevet

Hvorfor ikke bare la ferie være ferie og spise det du har lyst på?

Gresk mat er generelt ganske godt. Mye lam og kylling. Maten er preget av urter og sitron. Ikke krydret.

De har også en del gode gryter.

Gresk salat er jo verdenskjent.

De serverer garantert meieriprodukter som feta og yoghurt og det er alltid olivenolje å oppdrive.

De spiser også en del lyse brødtyper som pitabrød.

En av mine beste matopplevelser fra Hellas var pitabrød med kylling og pommes frites inni pitabrødet samt verdens beste tzatziki.

Kanskje ikke så sunt med alt brødet, men dæven hvor godt det var!

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke bare la ferie være ferie og spise det du har lyst på?

Gresk mat er generelt ganske godt. Mye lam og kylling. Maten er preget av urter og sitron. Ikke krydret.

De har også en del gode gryter.

Gresk salat er jo verdenskjent.

De serverer garantert meieriprodukter som feta og yoghurt og det er alltid olivenolje å oppdrive.

De spiser også en del lyse brødtyper som pitabrød.

En av mine beste matopplevelser fra Hellas var pitabrød med kylling og pommes frites inni pitabrødet samt verdens beste tzatziki.

Kanskje ikke så sunt med alt brødet, men dæven hvor godt det var!

Det jeg har uthevet her kalles for gyros! Nam!!! :spise:

Ellers så ville jeg smakt på kleftiko, det er ikke så usunt: lam stekt med olivenlolje og grønnsaker+ poteter. Også må du prøve nirvana-isen, den er fantastisk! Ellers i matbutikkene har de mye godt å tilby, så ville ikke lagt vekk kostholdet ditt helt, men prøvd ut ulike ting likevel.

Skrevet

Det greske kjøkken er preget av mye gode råvarer! :) Og veldig ofte er de gode på vegetarmat også, som altså betyr mye grønnsaker! :)

MEN; mye av maten er fritert/stekt i mye olje. Så kanskje du skal fokusere på salater, gyros, souvlaki (grillspyd), og lett meze (gresk variant av tapas)? Selv om jeg også synes du skal la ferie være ferie! ;)

Ellers er det vanlig med frukt, youghurt og juice til frokost, selv om det fleste stedene også har en mer turistvennlig frokost med brød og pålegg.. :)

Kos deg!

Skrevet

Det jeg har uthevet her kalles for gyros! Nam!!! :spise:

Nei, ikke gyros. Gyros er med en kjøttfarse som er grillet på et stort spyd. Men det er samme prinsipp.

Det kjøttet er forsåvidt godt også.

Skrevet

Nei, ikke gyros. Gyros er med en kjøttfarse som er grillet på et stort spyd. Men det er samme prinsipp.

Det kjøttet er forsåvidt godt også.

Nei, gyros lages også på marinert lam, kylling eller svin i biter.

Skrevet

Nei, gyros lages også på marinert lam, kylling eller svin i biter.

Åja ok. Jeg gir meg.

Ble nok lurt av at menyene kalte det Gyro pita, chicken pita, lamb pita, etc. Forskjellen var jo bare typen kjøtt. Nam nam.

Skrevet

Uansett så har de fantastisk mat! En favoritt som dessert eller lett lunch for meg er gresk youghurt med frukt og honning! Nydelig!! :spise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...