Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er blitt litt interessert i dette emnet om dagen. Det er jo opplest og vedtatt at man skal spise ofte og lite. Alle forteller deg at forbrenningen går ned om du ikke spiser frokost, blodsukkeret blir ustabilt hvis man går sulten osv.

Her er en artikkel som utfordrer disse "sannhetene". Jeg synes den var interessant.

Man kan altså gå uten mat og spise større måltider uten at det "ødelegger" forbrenningen og "roter til" blodsukkeret.

Jeg synes det er deilig å ikke spise frokost, gjerne vente til lunsj med å spise. Føler meg klarere i hodet og mer våken da. Er også veldig kjedelig å spise alle de måltidene. Vi tåler faktisk å gå sultne (Så lenge vi ikke ender opp på McDonald's på slutten av dagen da...)

http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html

Noen som har noen meninger om dette?

Anonym poster: a94de319a7b7f01c918773cd59f3cfd8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg følger Leangains, ja. Du kan også lese på "Eat stop eat". Jeg spiste alltid frokost og mellommåltider, mat hver 3. time, og jeg var stort sett alltid stulten. Ble kjempestresset om jeg ble kalt inn til lange møter på jobb så jeg ikke fikk spist på 4-5 timer, og flyturer og slikt var også masse stress fordi jeg var redd for å sulte ihjel underveis :fnise:

Nå spiser jeg dagens første måltid i 12-tiden, middag i 17-tiden, og kvelds i 22-tiden, og sult er et ikke-problem. En ting er at jeg sjelden føler sult, en annen ting er at jeg har lært at sult ikke er farlig. Det sitter mye i hodet, og går fort over om man distraherer seg fra den.

Anonym poster: 9676545a39a9a70f7efa1a21f8af6ac5

• Liker 2
Gjest Lara89
Skrevet

Jeg spiser 1-2 måltider om dagen. Kan fint spise hele dagsbehovet mitt på et eneste måltid. Jeg føler aldri sult, noe jeg gjorde hele tiden før da jeg spiste hver 3 time. Skulle forbrenningen min ha stoppet opp burde jo jeg vært smellfeit, men jeg er slank. 173 cm og 53 kg.

Grunnen til at de anbefaler å spise hver 3 time er så blodsukkeret ikke skal synke for mye. Da unngår man å begynne å fråtse i søtsaker. Man må nok ha en viss selvkontroll for å klare å gå ned i vekt eller holde stabil vekt ved å spise sjeldnere. Men det har nada og niks å gjøre med at forbrenningen går ned. Hva skjer når du sover da liksom? :P

• Liker 1
Skrevet

Det er en så seiglivet myte at jeg får kreft i sjelen min hver gang noen sier "spis ofte og lite - da opprettholder du forbrenningen og har stabilt blodsukker". Hadde det vært en måte å knuse skallen min i veggen på hver gang noen sa dette og gå fra det uten skader skulle jeg demonstrert mine utslitte nerver angående dette temaet :takke:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blodsukkeret synker ikke før man har gått et par døgn uten mat. Med midnre man har spesielle sykdommer som gjør at man må spise ofte. Undersøkelser har vist at kun 5% av de som klager på lavt blodsukker faktisk har det... Symptomer på lavt blodsukker kan man få selv om blodsukkeret er helt fint. Å bli trøtt og lei sånn litt etter lunsj er noe de fleste blir, uten at det har noe som helst med blodsukkeret å gjøre.

Dette med forbrenningen er en feiltolkning av det at forbrenningen øker rett etter man har spist. Så er det da av noen blitt tolket som at hey, da må vi spise ofte, så skrus forbrenningen opp, tjohei! Problemet er at forbrenningen øker -proporsjonalt med- mengden mat man spiser... Så lite måltid = lite hopp i forbrenningen, stor måltid = stort hopp i forbrenningen. Grunnen til at forbrenningen øker er at kroppen bruker energi på å fordøye maten. Det er revnende likegyldig om man spiser én skive tre ganger om dagen eller om man momser tre skiver i en engang, det vil kreve akkurat like mye energi pr skive å fordøye.

Om man foretrekker små+hyppig eller stort+sjeldent smak og behag. Noen har problemer med å begrense seg til hvert måltid om de bare kan spise "smaksprøver". Andre har problemer med å begrense seg om de vet det er 6-7 timer til neste måltid. Noen blir fort mett, og føler ubehag ved store måltider, andre blir ikke ordnelig mett før magen er skikkelig full.

Anonym poster: 9676545a39a9a70f7efa1a21f8af6ac5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror grunnen er at dersom man ikke spiser nok hele dagen kan man lett ende opp med å spise altfor mye og usunt til kvelds. Jeg er litt sånn. Hvis jeg er sulten når jeg går på butikken ender jeg opp med en altfor stor middag og gjerne noe søtt etterpå.

Man må vel bare finne ut hva som passer best for seg selv. Jeg er ikke så nøye på å spise hver 3. time nå som jeg var før, fordi jeg har funnet ut at det ikke har noen betydning. Men det er viktig for meg å spise når jeg er sulten for å unngå å spise for mye på kvelden.

Anonym poster: 098dcf1e94bf1ba9c5780a9b7af39f4b

AnonymBruker
Skrevet

Takk for bra svar!

Enig i at alle er forskjellige og man bør gjøre det som passer en best. Jeg blir for eksempel veldig tung og trøtt av frokost (uavhengig av hva jeg spiser), men veldig sulten igjen fort. Det er så slitsomt. Hvis jeg ikke spiser frokost (eller bare en ekstremt lett frokost), har jeg mye mer energi og holder til lunsj.

Jeg må passe på å ikke være for sulten på vei hjem fra jobb, da blir det lett overspising eller sjokolade.

Som noen sier er det ikke farlig å være sulten, tvert i mot er det sikkert litt bra. Det virker sannsynlig som artikkelforfatteren skriver at vi tåler mye mer enn man skulle tro, og at sult får en til å skjerpe sansene heller enn at blodsukkeret synker så voldsomt at man ikke kan utrette noe.

For de med diabetes, spiseforstyrrelser eller fedme er det kanskje viktigere å regulere og passe på et jevnt matinntak.

Anonym poster: a94de319a7b7f01c918773cd59f3cfd8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Etter å ha prøvd en haug med forskjellige dietter, så begynte jeg å spise små måltider (kvekkebrød etc) hver andre - tredje time. Spiste hva jeg ville til middag men ikke mer enn 150g. Og siden jeg spiste så ofte var jeg aldri sulten og hadde ikke noe behov for å frotse i meg masse chips / sjokolade på kveldene.

Ikke lett de første 14 dagene men har nå gått 7 mnd og gått ned 11 kilo.

Er ikke sikkert dette funker for alle men for meg funker det veldig bra, er ikke like streng lenger og spiser det jeg vil, og er nå veldig fornøyd med med både kostholdet og vekten min. :jepp:

edit - skrivefeil

Endret av Braindead
Gjest *Maja*
Skrevet

Det er individuelt hva som passer til enhver. Det som gjelder er hvor mange kalorier du inntar totalt.

For min del så fungere det best med mange små måltider. Jeg får enormt blodsukker dropp om det går for lang tid. Jeg blir automatisk sulten etter 3 timer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...