Gå til innhold

Hvordan få slettet betalingsanmerkning, forliksrådet osv.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en sak som gjelder Ark/Den norske bokklubben (som for øvrig har ELENDIG kundeservice!) som har gått til inkasso. Jeg bestilte en rekke bøker før jul som skulle være julegaver. Leveringsbekreftelse eller sporingsnummer ble aldri sendt ut, og jeg etterlyste dette samme mnd. Det tok ofte 1-2 uker å få svar på enkle spørsmål fra dem på mail. Mesteparten ble aldri mottatt, og i desember/januar tok jeg kontakt på tlf. for å få ordnet opp i saken, spesielt viktig var det siden jeg kom til å bli bortreist fra januar - april/mai pga. studier. Jeg fikk beskjed pr tlf. i januar at faktura ville bli stoppet, men dette skjedde aldri og saken gikk til inkasso. Da jeg tok kontakt med inkassoselskapet unnlot de å opplyse om at det var to forskjellige saksnummer, slik at den ene nå har gått til rettslig inndrivelse (enda jeg opplyste om at jeg ikke hadde oversikt ettersom jeg hadde vært bortreist).

Jeg har kommet med innsigelse til inkassoselskapet, men de avviste denne. Jeg har ikke fått noen grunn for dette, i tillegg hadde de ikke innhentet sporingsnummer eller annet som skulle bevise at varene hadde blitt sendt. Dette kommer de ikke med før nå, 2 mnd. etter første gang jeg tok kontakt med dem i april. Jeg har kontaktet Posten og opprettet sak hos dem og fått saksnummer, noe som egentlig skulle vært gjort av selgeren/avsenderen, ikke av meg som kunde og mottaker. Slik jeg ser det burde jo saken være avsluttet eller i det minste stoppe saken midlertidig?!

Betalingsanmerkning vil jo bli registrert på meg når saken har gått til rettslig inndrivelse, og da lurer jeg på hva jeg skal gjøre? Hvordan vil dette foregå i forliksrådet? Hva bestemmes der, kun om inkassokostnader skal betales og/eller også selve beløpet for varene? Hvordan vil jeg kunne få slettet anmerkningen på meg? Vil den bli automatisk slettet hvis jeg får medhold i forliksrådet? Vil det være bedre å betale beløpet slik at anmerkningen ikke blir registrert? Hvordan blir det med tilbakebetaling eventuelt? Jeg ønsker jo ikke å betale for noe jeg ikke har mottatt.. Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre!

Anonym poster: 9c5f4eed848e574a9c9635a0ff1e9cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva du burde gjøre, men i motsetning til i gamle dager så blir betalingsanmerkninger slettet samtidig som de blir betalt. Før i tiden gikk det fem år eller noe sånt (kanskje to år), uansett det var helt motbydelig dengang.

Dersom du er veldig sikker på at du vil vinne så hadde jeg nok ventet til etter forliket, med mindre du skal kjøpe hus i morgen og trenger banklån i dag, da må du nok betale først og deretter krevet det på forliksrådet.

Menmen, jeg har lite penger så jeg hadde nok ventet, men ikke gjør en handling på grunn av at jeg sier det, bare ta det til betrakting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmerkningen vil ikke bli sletta før beløpet er betalt eller du har fått kranglet kravet fra deg.

Har du alle mailer o.l. du har sendt i forbindelse med kjøpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...