Gå til innhold

Hva er det for en barnehage min datter går i?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Min datter på 5 har gått i barnehage fra ganske tilig av og har trivdes godt, men så flyttet vi og nå har hun begynt i en ny barnehage. Vi fikk ikke plass noen andre steder og det ble en Steinerbarnehage, noe jeg ikke skulle tro ville bli noe problem. Hun har gått der nå i en måned og hun sier hun hater det. En dag tok hun med seg en Barbiedukke, men de ansatte tok den fra henne og sa at sånne leker er ikke tilatt der. Da jeg hentet henne så fikk vi den tilbake, men den var pakket godt inn i sølvpapir og den ansatte gav meg en ekkel grimase da hun gav den tilbake og sa at -den slags søppel vil jeg ikke se her mer. Vi har også fått klager på klær hun har hatt på seg fordi barnehagen mener det er umoralsk eller noe. Og dette er klær med mikke mus, Barbie, rosa hjerter eller lignende. De blir også nektet å leke diverse rolleleker jeg vet min datter liker som f.eks karakterer fra diverse tegnefilmer, ikke noe farlig. Da har de fått bedskjed om å gjøre noe annet.

Det toppet seg i går da jeg hentet henne. Da satt hun og en annen gutt på en stol i et gjørne, gutten gråt og datteren min så lei seg ut. Jeg spurte hva som hadde skjedd og datteren min sa at de måtte sitte på stolen til de ble hentet for gutten viste tissen sin. Men hvorfor straffes min datter or det? Hvorfor straffes noen i det hele tatt for det? Jeg snakket med barnehagen og de sa de så gutten vise den frem, de kunne ikke vite om min datter gjorde det samme så de straffet begge.

I dag har jeg holdt henne hjemme og hun sier hun vil ikke dit mer. Har prøvd å ta dette opp, men det nytter jo ikke. Men det kan jo ikke fortsette sånn? Er dette vanlig for Steinerbarnehagene? Jeg har hørt litt negativt om det og det var jo noen som advarte meg mot dem, men jeg trodde det ikke kunne være så ille. Kanskje bare jeg som var uheldig?

Men hva gjør jeg? Det er ikke noen andre barnehager i nærheten som er ledig. Hu begynner på skolen neste år, men jeg vet ikke om hun holder ut dette. Min datter virker veldig forandret siden hun begynte og det har ikke gått moe stort mer enn en måned. Nå er jeg redd for hva et helt år kan gjøre. Kan dagmamma være en god idè? Har ingen erfaring med, men er redd det også kan bli kjedelig, da det er kanskje få unger der, lie å finne på?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må klage til kommunen, for dere fikk plass gjennom kommunalt opptak, sant?

Anonym poster: 1a2400a1afa265cd22e6df5c36783d04

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg hadde dratt datteren min ut fra den barnehagen med engang!

hva med en familie barnehage? da er det andre barn der.bare ikke like mange.

Anonym poster: d66f1a180ee93ed6c6d4201a6fbf7d9d

• Liker 5
Skrevet

Dagmamma er like greit som barnehage, og du har på et vis litt fler å velge i mellom. Desverre kan du også der møte på dårlige eksemplarer.

Jeg har aldri gått i barnehage, alle naboene våre var hjemmeværende mødre eller dagmamma/pappaer, så vi byttet på når vi var på den alderen. Min mor har også vært dagmamma i mange år, og ettersom det var flere andre i nærområdet som enten var det selv eller hadde egne barn, ble det som en stor barnehage med mange barnehagetanter. Hvis barnet ditt ikke trives i bhg og du ikke kan finne noen ny så vil jeg anbefale deg å ha barnet hos dagmamma :) Har hatt mange fine opplevelser der selv, så det er ikke noe å frykte.

AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt ts. Er det ikke din unge? Klarer du ikke passe på ungen selv? Myndighetene har støtteordninger som legger opp til at foreldre også kan passe sine egne unger.

Pass ungen selv til han/hun begynner på skolen.

Forøvrig skjønner jeg ikke vitsen med at noen velger å få barn når de ikke engang greier å ta den daglige omsorgen og oppdragelsen for ungen. Skulle tro de tenker det er som få få seg en og annet kjæledyr.

Anonym poster: fc79a5e269a07cddcb937b690567269f

• Liker 1
Skrevet

Dette hører jo helt merkelig, jeg ville tatt henne ut. Jeg har selv gått i steinerbarnehage og steinerskole, og opplevde aldri noe slikt der, men er sikkert noen ansatte rundt omkring i landet som er litt mer skrullete enn andre.

Prøv dagmamma, om det ikke skulle være optimalt så er det i hvert fall bedre enn en barnehage som ungen din mistrives i!

Skrevet (endret)

Jeg har ikke lest hele innlegget ditt eller alle svarene dine, men for meg er innlegget ditt ensbetydende med at en mor skulle klagd på at de ba bordbønn i en barnehage med kristen profil, eller at de ble sure over å få svinepølser som bidrag til fellesmåltid i en jødisk eller muslimsk barnehage. Eller å klage på barna måtte være mye ute i en friluftsbarnehage.

Steinerbarnehager bygger på Steinerpedagogikk og på antropofosisk tankegods.

Jeg syns det rareste her er at du som mor ikke har satt deg inn i den pedagogiske profilen til barnehagen der barnet ditt skal gå mange timer hver eneste dag.

Mitt råd til deg er å sette deg inn i filosofien og tankene bak, samt ta en skikkelig prat med barnehagen. Det kan godt hende du bør bytte barnehage, men du kan jo også tenke over om det gjør noe om barnet ditt får slik påvirkning i retning "anti rosa/plastikk/barbie" i en verden som ellers åpenbart er ganske full av rosa plastik fantastik. Jeg tviler på at hun tar noen skade av det, selv om hun nok blir mer eksponert for toving og rulling av honninglys enn barn i ordinære barnehager blir ;)

Edit: har lest hele innlegget ditt nå, og ser at barnet ditt mistrives og at hun ble straffet for at en gutt viste tissen sin, etc. Det virker som om det er mer enn bare Steinerpedagogikken som skurrer for deg og barnet ditt her... Ta en ordentlig prat med styrer i barnehagen (ta gjerne med deg en støtteperson!)

Og en annen ting: Hvis det er ting du mener er graverende som skjer i barnehagen, og det ikke fører fram å ta det opp - skriv en rapport og lever til ansvarlig for barnehageseksjonen i kommunen du bor i. Evnt ring og snakk med vedkommende. Hvis Steinerbarnehagen mottar kommunale midler eller er avhengig av en kommunal godkjenning, så er kommunens barnehageansvarlig tilsynsmyndighet, og vil således være en klageinstans hvis du ikke blir hørt. Selv om de har sin egen pedagogikk, må de tilby et ok miljø for barna, og det høres ikke ut som om de klarer å levere helt på det, ut fra det du skriver her.

Endret av Kosemose
  • Liker 11
Gjest Vettel
Skrevet

Jeg hadde sendt klage til styreren for barnehagen, samt tilsynsmyndighet som har ansvaret for akkurat denne barnehagen.

Ikke noe galt med steinerbarnehager, men dette er ikke normalt uansett hvilken pedagogikk de fører.

AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt ts. Er det ikke din unge? Klarer du ikke passe på ungen selv? Myndighetene har støtteordninger som legger opp til at foreldre også kan passe sine egne unger.

Forøvrig skjønner jeg ikke vitsen med at noen velger å få barn når de ikke engang greier å ta den daglige omsorgen og oppdragelsen for ungen. Skulle tro de tenker det er som få få seg en og annet kjæledyr.

Stått opp med feil fot i dag?

Anonym poster: ad5c1662ea12c9f8c62b2304c5f9f49b

• Liker 13
Gjest Sitrondrops
Skrevet

Prøv først å søk etter en dagmamma i avisen, så kan du heller se dem ann, sikkert flere hjemmeværende damer med barn som vil være dagmamma.

Skrevet

Det var dagens... :klaske:

Skrevet

TS fremstår som særdeles naiv og uklok... Først og fremst skaffer man seg informasjon før man plasserer barn i barnehage. Så bestemmer man seg om barnehagen passer for eget verdigrunnlag.

Det at du har plassert barnet ditt i en barnehage du vet lite om, er ditt og dessverre din datters problem.

Jeg vet lite om Steiner-pedagogikk, men jeg vet mange som synes Barbie o.l. er forkastelige leketøy. Du skjønner vel hvorfor?

Min erfaring er at de fleste voksne i servicebransjen går det an å snakke til hvis man fremstår som reflektert, fornuftig og høflig. Hvis du har reflektert over hvorfor du synes datteren din skal ha en genser med Barbie på, og kan argumentere for dette, så tror jeg nok barnehagen vil ta deg på alvor og ta seg tid til å forklare hvorfor deres pedagogikk ikke tillater dette.

Små jenter har en tendens til å leve i en rosa verden der skjønnhet er det eneste som er verdt noe. Mange foreldre prøver å balansere små jenters tilværelse slik at andre egenskaper og verdier også får innpass.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg har barnet mitt i en Steinerbarnehage, og vi er kjempefornøyde! Har aldri vært borti noe av det du beskriver, og tror ikke det er pga. Steinerfilosofien direkte, men den spesielle barnehagen. Jeg ville ha sett meg om etter en annen barnehage om mulig.

I barnehagen min er det for øvrig tillatt med Hello Kitty osv. og lignende på klær, og min datter har flere ganger hatt med seg plastleker. Ingen lager noe nummer ut av det.

Endret av Harlekin
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg vet lite om Steiner-pedagogikk, men jeg vet mange som synes Barbie o.l. er forkastelige leketøy. Du skjønner vel hvorfor?

Men det var da ikke bare Barbie-dukka TS reagerte på, men bl.a. å straffe en unge som ikke hadde gjort noe galt. Ikke at jeg syntes guttungen burde ha blitt straffet hellet. Og slik slags straff har INGENTING med Steiner-pedagogikk å gjøre, så det kunne hun ikke ha satt seg inn i på forhånd.

Endret av HedvigR
  • Liker 3
Skrevet

Men det var da ikke bare Barbien TS reagerte på, men bl.a. å straffe en unge som ikke hadde gjort noe galt. Ikke at jeg syntes guttungen burde ha blitt straffet hellet. Og slik slags straff har INGENTING med Steiner-pedagogikk å gjøre, så det kunne hun ikke ha satt seg inn i på forhånd.

Jo, både Barbie-dukke og Barbie-genser blir nevnt som eksempler.

Som jeg sier, TS virker noe naiv og ureflektert, så jeg stoler ikke helt på hennes versjon av tingenes tilstand. Mulig det er en håpløs barnehage. Mulig det ikke er det. Mitt poeng er at hvis ting foregår rundt ditt barn som du ikke forstår, så må man på en moden og høflig måte ta rede på hva det er so foregår. Ofte får man greie forklaringer hvis man selv fremstår som en person med peiling på en sympatisk måte.

Og hvis det nå er slik at det er en håpløs barnehage, så er jo løsningen innlysende...

Skrevet

Barns naturlige interesse og nyskjerrighet vil alltid gi situasjoner der de er intressert i kroppene til hverandre. Å gå inn med straff (!!) for å gjøre noe slikt er forkastelig og svært upedagogisk! For et barn på 5 år er en tiss bare en kroppsdel, de ansatte i denne barnehagen burde sette seg inn i temaet "barns seksualitet" og respektere barns intimsfære. Jeg jobber selv med barn og hvis vi kommer på noen som kler av seg el. så pleier kutymen å være å forklare barnet at dette kanskje er greies å ta privat/på rommet hjemme osv. Unnskylde at man kanskje skremte/kom brått på osv og normalisere situasjonen.

Å sette to barn i "skammekroken" på denne måten er uhørt og jeg synes du kan gjøre det krystallklart for styrer.

Fint å lese for foreldre: Om barns seksualitet

• Liker 3
Skrevet

Jo, både Barbie-dukke og Barbie-genser blir nevnt som eksempler.

Ja, jeg sa ikke noe annet heller. Men jeg påpekte at det var ikke bare dette TS reagerte på.

Skrevet

Ja, jeg sa ikke noe annet heller. Men jeg påpekte at det var ikke bare dette TS reagerte på.

Så det du poengterer er at det første svaret mitt ikke var fullstendig nok for deg? Heldigvis velger jeg selv om jeg vil plukke ut ett eller flere punkter i et innlegg å svare på.

Skrevet

Så det du poengterer er at det første svaret mitt ikke var fullstendig nok for deg? Heldigvis velger jeg selv om jeg vil plukke ut ett eller flere punkter i et innlegg å svare på.

Nei, selvfølgelig kan du svare som du vil :) Men jeg antar det er en sammensetning av ting TS har reagert på, og ikke bare enkeltepisoder. Da hadde hun vel bare tatt opp denne ene tingen, og da hadde jeg vært enig med deg i at TS hadde gjort en slett jobb i å undersøke barnehagen på forhånd. Men selv om hun hadde undersøkt så hadde hun kanskje blitt overraska over Barbie-dukkeforbudet, jeg husker nemlig at vi ofte lekte med Barbie i barnehagen.

Du sier jo "Det at du har plassert barnet ditt i en barnehage du vet lite om, er ditt og dessverre din datters problem.". Men mye av det TS sier har lite med Steiner-pedagogikk å gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Du må aldri la ungen gå i steinerbarnehage eller skole. De er ikke helt gode i hodet og alt du har hørt er sant. Bytt barnehage!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...