rosahelikopter Skrevet 27. juni 2012 #1 Skrevet 27. juni 2012 Lurer rett og slett på hva som er greist å ta med i en hundeforsikring. Hunden blir jo først og fremst et familiemedlem og har ikke tenkt å bruke den til noe sånn som jakt o.l. Tenker muligens å være med på utstilling, agility (eller hvordan det skrives) og prøve ut litt bare for å se hva hunden trives best i. Det er ei tispe, så har lyst å muligens ha et kull på henne - ikke for å tjene penger men for at hun skal få oppleve det å bli mor. Hun er renraset og medfølger stamtavle. Så litt over til det med veterinær utgifter, blir så usikker på alt. Skal bruke agria hunde forsikring, da det er det oppdretter har og er billigst av de jeg har sjekket ut, samt får ikke noen spesielle bonus i det selskapet jeg har fra før if..
Tulling Skrevet 27. juni 2012 #2 Skrevet 27. juni 2012 (endret) Avl, og vetrinærforsikring er must for dyr som skal avles på. "Bare ett kull" er også avl, keisersnitt på kveldstid er like dyrt for din hund, som for en oppdretters. Komplikasjoner i forbindelse med kull kan fort bli dyrt. Med mindre du har 20-30 000 å avse hvis noe skulle skje en søndags kveld bør du forsikre tispen din. Anbefaler også at du snakker med oppdretter du kjøpte hunden av før du tar kull på henne. Kansje det er en god grunn til at hun ble solgt til kos som gjør at hun ikke bør ha kull ? Hvis dette i tillegg er en minihund bør du spesielt sette deg inn i hva dette innebærer for tispen din. Endret 27. juni 2012 av Tulling 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #3 Skrevet 27. juni 2012 Lurer rett og slett på hva som er greist å ta med i en hundeforsikring. Hunden blir jo først og fremst et familiemedlem og har ikke tenkt å bruke den til noe sånn som jakt o.l. Tenker muligens å være med på utstilling, agility (eller hvordan det skrives) og prøve ut litt bare for å se hva hunden trives best i. Det er ei tispe, så har lyst å muligens ha et kull på henne - ikke for å tjene penger men for at hun skal få oppleve det å bli mor. Hun er renraset og medfølger stamtavle. Så litt over til det med veterinær utgifter, blir så usikker på alt. Skal bruke agria hunde forsikring, da det er det oppdretter har og er billigst av de jeg har sjekket ut, samt får ikke noen spesielle bonus i det selskapet jeg har fra før if.. Hei, og gratulerer med nytt (framtidig?) familiemedlem! Kjempebra at du tenker på forsikring med en gang. Det er kjempeviktig for alle kjæledyr å være forsikret! Bare tenk hvor forferdelig det ville være om hunden en gang blir skadet (syk, påkjørt, bitt etc) og krever høye utlegg hos veterinær, men har supre prognoser for å bli helt frisk og smertefri - også har man ikke forsikring eller økonomi til å betale. Da må man faktisk velge å drepe et familiemedlem som kunne blitt helt frisk for en lav egenandel, hadde man bare hatt forsikring. Det må være absolutt grusomt for både hund og eier. Forsikring hos Agria gir deg mulighet til å taste inn dine preferanser på nett og se hvor mye forsikringen vil koste deg og hva du ønsker at den skal dekke: Erstatningsbeløp 30 000 45 000 Fast egenandel 1 000 1 400 Bevegelig egenandel 20 % 10 % Du kan også velge tilleggsforsikring for: Medisin, rehabilitering, spesial (ekstra dekning), livsforsikring og avlsforsikring. Du må nesten velge selv hva som er best for deg prismessig kontra dekning. Kanskje kan det lønne seg å snakke med oppdretteren og noen som er kjent med rasen for å høre hvilke helseproblemer rasen er mest utsatt for og dermed hvilke tilleggsforsikringen som kan være aktuelle? Så MÅ jeg bare komme med en anmodning angående setningen jeg har uthevet fra innlegget ditt: Det er en gammel myte, overtro og ren egoisme å sette kull på hunden "for at hun skal få oppleve det å bli mor". Hvorfor det, jeg vil jo bare det beste for hunden min, spør du kanskje? At du tenker på hunden din er i utgangspunktet kjempefint. Men en hund trenger på ingen måte å oppleve det å bli mor, og vil ikke ha et savn etter noe hun ikke kjenner til, ikke vet hva er, og ikke har opplevd. Dette finnes det studier på. Derimot er det en veldig stor belastning for en hund å bli drektig og det er risikoer forbundet med graviditet og fødsel. Det er dessuten veldig etisk og moralsk uforsvarlig å sette 1-2 kanskje 10 nye liv til verden med den begrunnelse at tispa skal få være mor. Alle seriøse oppdrettere av hund (og alle andre kjæledyr) setter KUN kull på hunndyrene sine etter lang og nøye planlegging og overveielse. Kullene kommer KUN til verden om det etter tidligere nevnt vurdering blir konkludert med at kullet tilfører noe til rasen, at det er et marked for å få solgt dette kullet, at det finnes interesserte og gode hjem til de kommende små pelsdottene, at det finnes riktig make for hunndyret, at linjene er sunne og friske og vil følge rasestandard - og så videre, og så videre. I tillegg er det alle de praktiske detaljene som at hunndyret må være testet for helsemessige problemer, og at hun selv må være et egnet avlsdyr. En seriøs oppdretter vil aldri selge deg en hund med avltillatelse for at hunden skal få oppleve det å bli mor. Om du får lov til det, så ville jeg rett og slett gått helt vekk fra salget, for da har ikke oppdretteren nok kunnskap eller riktige intensjoner med sitt eget avl. Jeg håper du revurderer dette, og at dersom du velger å avle så er det av riktige årsaker, med riktige planer, og med riktig hund Anonym poster: c71abc7d29132ded567847760b51486f 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #4 Skrevet 28. juni 2012 Forsikring er lurt, ja. Ikke bare på utstillings- og avlsdyr, men på alle hunder. Jeg har en renraset og en blanding, og begge er forsikret. Alle hunder kan forulykke/bli syke, og for meg er de like mye verdt, uansett rase, selvfølgelig. Jeg lærte da den forrige hunden min fikk en kronisk sykdom. Den var ikke forsikret, og det kostet, kan du si... Anonym poster: 20daf190cd8f6008930c3f488c215ff8 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #5 Skrevet 28. juni 2012 Og først nå ser jeg at ts lurte på hva som er lurt å ha med i forsikring på hund... Lese startinnlegget skikkelig før man svarer, kanskje.. Anonym poster: 20daf190cd8f6008930c3f488c215ff8
rosahelikopter Skrevet 1. juli 2012 Forfatter #6 Skrevet 1. juli 2012 Takk for svar, det du nevnte nesten på toppen med kull var godt sakt. Måtte bare lufte alt jeg lurte på mtp på forsikring. I kontrakten er det strengre regler for eventuelt å få kull på tispa. Jeg forsikrer alt som er å forsikre her i gården. Er det best å forsikre rett etter valpen er kommet eller rett før?
Gjest Badabing Skrevet 2. juli 2012 #7 Skrevet 2. juli 2012 Takk for svar, det du nevnte nesten på toppen med kull var godt sakt. Måtte bare lufte alt jeg lurte på mtp på forsikring. I kontrakten er det strengre regler for eventuelt å få kull på tispa. Jeg forsikrer alt som er å forsikre her i gården. Er det best å forsikre rett etter valpen er kommet eller rett før? Hvis det er en seriøs oppdretter, har de valpen forsikret i ca 8 uker, til den kommer til dere. Hør med oppdretter, og så tar du kontakt med forsikringsselskap og ordner forsikring fra dagen oppdretters forsikring går ut.
Sugerøret Skrevet 2. juli 2012 #8 Skrevet 2. juli 2012 hunden skal få oppleve å bli mor? Nei nei nei! Forsikring er fint,unventede ting kan skje,operasjoner ,brekt bein, sykdom osv osv osv osv osv! En avler om en har et prakteksemplar som kan tilføre rasen noe spesielt.En avler kun på friske og sunne dyr ikke fordi eier vil at hunden skal bli "mor" 2
rosahelikopter Skrevet 2. juli 2012 Forfatter #9 Skrevet 2. juli 2012 Har ikke sakt at det skal bli kull. sa jeg lufta alt mtp forsikring. Oppdretter ringer i kveld så da får jeg vite resten.
Sugerøret Skrevet 2. juli 2012 #10 Skrevet 2. juli 2012 Lurer rett og slett på hva som er greist å ta med i en hundeforsikring. Hunden blir jo først og fremst et familiemedlem og har ikke tenkt å bruke den til noe sånn som jakt o.l. Tenker muligens å være med på utstilling, agility (eller hvordan det skrives) og prøve ut litt bare for å se hva hunden trives best i. Det er ei tispe, så har lyst å muligens ha et kull på henne - ikke for å tjene penger men for at hun skal få oppleve det å bli mor. Hun er renraset og medfølger stamtavle. Så litt over til det med veterinær utgifter, blir så usikker på alt. Skal bruke agria hunde forsikring, da det er det oppdretter har og er billigst av de jeg har sjekket ut, samt får ikke noen spesielle bonus i det selskapet jeg har fra før if.. Det gjorde at jeg svarte slik jeg gjorde. Når du skriver ting slik,oppfattes det som du ønsker kull. 1
Ellie Skrevet 2. juli 2012 #11 Skrevet 2. juli 2012 (endret) Jeg har ei tispe på 3 1/2 mnd. Har også tenkt å bruke henne på utstilling og agility! Bruker Agria dyreforsikring. Har med livsforsikring og spesial(tenner osv) Grunnen er at jeg har en Pomeranian, og denne rasen opplever en del tannproblemer mens den vokser. Derfor er det veldig greit å kunne slippe unna med noen hundrelapper når hun skal trekke tenner. Det kommer an på hvilken rase du har, men det er veldig lurt å ha livsforsikring og spesial Siden du skal ha kull på henne må du ha avl forsikring! Endret 2. juli 2012 av Ellie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå