Gå til innhold

Flygelederstreik

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sier seg selv at streik paa steder som flyplasser, og det spesielt paa sommerstiden vil skape enormt mye troebbel. Det gikk ikke veldig lange tiden foer det ble tvungen loennsnemd da vekterene streiket og flyplasser stengte, midt i ferierushet naa skal flygelederene streike og? Jaja.......

Anonym poster: 2f4e5a2665b5e80e1fd59f719fd14d97

AnonymBruker
Skrevet

Sier seg selv at streik paa steder som flyplasser, og det spesielt paa sommerstiden vil skape enormt mye troebbel. Det gikk ikke veldig lange tiden foer det ble tvungen loennsnemd da vekterene streiket og flyplasser stengte, midt i ferierushet naa skal flygelederene streike og? Jaja.......

Personlig synes jeg det tok alt for lang tid. I hvert fall når partene ikke gadd snakke sammen. Jeg synes de skulle hatt plikt til å forhandle så lenge streiken pågår. Så mye skylder de den uskyldige tredjepart som alltid rammes. Jeg vil ikke fjerne streikeretten helt, selv om jeg mener den misbrukes grovt i våre dager. Men partene burde ikke hatt lov til å sitte i dagevis uten å forhandle, da burde regjeringen grepet inn med det samme. Tvungen forhandling, godtar de ikke det får det bli tvungen lønnsnemnd.

Anonym poster: b1178e1272851fd04c9f95fa04f4a603

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg kan bli voldelig hvis de idiotene ødelegger ferien min! Skal ikke reise før søndagen, så håper de er ferdig til da.

Så du vil true noen med vold fordi du ikke får dra på ferien din? Er du så trangsynt?

Anonym poster: 2f4e5a2665b5e80e1fd59f719fd14d97

Det er ikke flygelederforeningen som har bestemt at streiken skal være i sommer. Det skyldes at de ikke fikk forhandle før nå. Det ble ikke tvungen lønnsnemd for vekterne. Det ble frivillig.

Tvingen lønnsnemd skal vel kun brukes dersom det er fare for liv og helse. Og litt ferieforsinkelse er ikke krise.

Forøvrig virker det som mange ikke vet hvorfor flygelederne er villig til å gå til arbeidskamp. Det er ikke mer lønn de vil ha, men bedre sosialt vern. De jobber vanvittig mye overtid for å unngå forsinkelser og strekker seg i det daglige. Nå vil de vernes mot det de kaller rovdrift.

Flygelederne har heller ikke streiket siden 1998, og da ble de tatt ut i streik av paraplyfagforeningen for å støtte lønnskampen til lærerne.

Og mange tror også at flygelederne ofte er sykemeldte for å slippe jobb eller for aksjonere. Fakta er at sykefraværet er lavere enn landsgjennomsnittet (4% mot landsgjennomsnittet 7%).

Og før noen foreslår å sette inn de militære flygelederne: de finnes ikke. De sivile er de som blir militære dersom det blir krig.

Jeg tviler sterk på at den jevne flygeleder bare vil streike for å vise makt. Selv synes jeg de har en god sak. Jeg er enig at en streik må unngås, men det er Avinor som arbeidsgiver som må forhindre dette og ikke flygelederne.

Kilde: Pressemelding fra NFF

Foreningen legger ut alle varsler og pressemeldinger på Natca.no

Anonym poster: d716bc96c50764e1f3185ba4ff610ef4

• Liker 4
Skrevet

Herregud, ikke ta alt så bokstavlig da!

Skrevet

Jeg får fullstendig SPADER av dette her!!

:kjefte:

Jeg skal ta fly til Køben på mandag. HVIS det ikke blir streik, vel og merke. Min eneste ferie. Min første ferie på to år.

Er det noen her som har litt peiling på hva som egentlig skjer? Noen som vet hvilke flyplasser som først blir rammet o.l? Synes det står så lite info på nettet.

Takk!

Mvh Bitter

HUff ja. Tenk at personale som tar seg av den reelle sikekrheten din i lufta krever arbeidstider som gjør at de er våkne og opplagte mens de er på jobb og har ansvar for at du kommer trygt frem.

Trøtte og overarbeidede flygeledere har aldri før ført til 71 drepte før liksom. Nei, tving dem til lange slitsomme økter slik at du kan få reise på harry-ferien din uten å betale noe særlig for den. Å beskytte arbeidstiden og helsen til de som sitter med ansvaret for livet dit? Nei fydda! Hvordan våger de!

• Liker 4
Skrevet

Tror jeg kan bli voldelig hvis de idiotene ødelegger ferien min! Skal ikke reise før søndagen, så håper de er ferdig til da.

Jeg tror jeg blir voldelig hvis de som er ansvarlige for min sikkerhet og mitt liv på reisen ikke får arbeidsforhold som gjør dem opplagte og årvåkne.

• Liker 3
Skrevet

Har folk ingen alternative løsninger?

Jeg skal til USA. Reiser med fly fra Norge til Sverige, og så fra Sverige til USA (ingen direktefly til Chicago fra Norge).

Blir det flygelederstreik, tar jeg bare tog til Sverige istedenfor. Skjønner at det ikke er så enkelt for alle, da.

Skrevet

Jeg skal til Hellas. Det er litt vanskelig å finne en alternativ løsning når man flyr fra Norge. :)

Skrevet

Ferien reddet!

Og til hjernesmurr, det er nok ikke så enkelt å komme seg til Sverige for de som ikke bor på østlandet. Og det er ikke sikkert det går noen fly dit man skal fra Sverige. Eller kanskje det er fullbooket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...