Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kunne noen forklare meg kjapt:

Hva går den type diett ut på?

Null karbohydrater og bare fett?

Kan en spise så mye en vil?

Hva innholder ikke noe carbs og bare fett i mat?

Ikke henvise til no link, er bare forvirret..Skal ikke på den selv, men lillesøstera skal begynne på den og jeg er bekymret!

Anonym poster: 16f7381938305510cddf609f254746ca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

Hm, kanskje jeg burde sende mail til LK til fotballfruen? :fnise:

Gjest nicola
Skrevet (endret)

Ikke henvise til no link, er bare forvirret..Skal ikke på den selv, men lillesøstera skal begynne på den og jeg er bekymret!

Er nok det sunneste hun kan gjøre for kroppen sin og det er IKKE null karbohydrater og BARE fett.

:)

Nå vet ikke jeg hvilken type lavkarbo diett/livsstil hun skal velge? men kan fortelle om hvordan JEG lever på en generell lavkarbo livsstil.

Du kan spise alt av kjøtt og fisk og det meste av grønnsaker. De beste er de som vokser over jorden.

Du kan spise det meste av bær

Frukt i moderate mengder, men siden det inneholder mye fruktsukker holder hvertfall jeg meg unna frukt.

Du kan drikke brus uten sukker og spise søtsaker uten sukker, men anbefales ikke da dette kan stoppe fettforbrenningen hos enkelte..

Du kan også spise lavkarbobrød og knekkebrød. Jeg spiser Ingers lavakrbo brød som jeg kjøper på butikken..

Du skal ikke spise vanlig brød, pasta, ris og poteter..

Grunnen til dette er at det er for mye karbohydrater (selvsagt)

Poenget med lavkarbo er å spise rent og natulig.

Få sukkeret utav kroppen...

Du får fornyet energi, stabilt blodsukker, Det gode kolesterolet går opp. Blodårene er finere... osv osv. Du har utrolig mange helsefordeler med å kutte sukker (karbohydrater) i kosten.

en myte er at man får forhøyet kolsesterol av lavkarbo OG tette årer? Ved at du spiser mer fett og proteiner og mindre karbohydrater, forbrenner du raskere : Kroppen trenger en viss mengde fett og proteiner for å "vedlikeholde" kroppen og for at kroppen skal brenne nettopp fett og ikke muskler. Spiser du for lite fett og proteiner vil du miste muskelmasse isteden for fett. Mister du muskler, synker forbrennigen, og du tar ikke av. .... så der er viktig å få i seg nok fett og protein i maten !

Akkurat HVILKEN prosess som gjør at det funker slik, vet jeg ikke, - og det har forundret forskere verden over når de har testet det. Og om du minsker ekstra mye på karboene, som f.eks under 15 karbo per dag, kommer du sannsyneligvis i ketose. Da forbrenner kroppen fra fettlagrene dine og du har derfor en svært effektiv fettforbrenning. Du kan også (som meg) spise litt mer karbo, men samtidig gå ned mye i vekt. Jeg er ofte i ketose med 30 karbs pr dag også forøvrig, men dette er individuelt. Om du er i ketose, sjekker du ved å tisse på urinstix som måler ketoner i urinen - Den får du kjøpt på helsekost og apotek.

Det finnes utallige erstattninger, og god mat, oppskrifter for oss som har kuttet sukker i kosten, så det er ingen tvil på at man alikvell kan nyte god mat..

På lavkarbo.no kan du lese om mat og generellt lavkarbo.

Det å kutte vesentlig mye av karbohydratene i kosten, vil vise seg å ha gode helsefordeler.

Søk deg litt frem på nettet og ikke hør på folk som ikke har lest seg til dette, for det folk ikke vet, er de skeptisk til. Inkl meg. som synes dette hørtes heeeelt idiotisk ut.

;)

Endret av nicola
  • Liker 1
Gjest nicola
Skrevet

Og, ja - Du kan i teorien spise så mye du vil. Her teller du ikke kalorier :)

Jeg kan godt lage meg en omelett bestående av 6 egg og masse gode grønnsaker + skinke/bacon/kylling... Og en stor skål med jordbær med fløte og sukrin( natulig søtningsmiddel)som dessert ;)

Det er så enkelt som at du skal spise når du er sulten :)

Spise deg mett :)

Spise natulig..(Ingen ferdigretter)

Det kroppen er laget for å spise...

Det vi spiste for mange mange år siden når vi måtte klare oss selv ute i naturen

Spise masse av det gode fettet i nøtter, laks, kokosolje, olivenolje, avokado etc :)

Ingen sier at du skal peise på med bacon i haugevis hver dag..

Alt med måte. Men poenget er at det gjør ingenting OM du spiser bacon hver dag, det forbrennes nemlig fort dette fettet, så du skal ikke være redd for å bli "innfeit". Det er en grunn til at du kommer til å gå ned i vekt :)

jeg personlig fokuserer mer på sunt fett som det jeg nevnte (nøtter, avokado etc) Men jeg også koser meg med egg og bacon iblandt :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar :klemmer:

Er det flere typer?

Hun påstår at hun KUN skal spise fett! Men da må hun maule smør da? :snurt:

Og at hun ellers skal spise hva hun vil så lenge det er ikke noe carbs!

Jeg spør fordi søstra mi har hatt spf før og jeg er redd hun er ute og kjører igjen! Hun er tynn slik hun er og med denne dietten er jeg redd hun stuper mere ned i vekt?

Gjest nicola
Skrevet (endret)

Litt info om hvorfor du forbrenner fettet...

Insulin er et hormon som er svært viktig for fettlagring. Ved høye insulinnivåer i kroppen ligger det til rette for en effektiv fettlagring. Ved lave insulinnivåer i kroppen er det vanskelig for kroppen å lagre fett.

Når du spiser karbohydratrik mat stiger insulinnivået i kroppen for å bryte ned karbohydratene (sukker). Når du spiser svært lite karbohydrater blir det også svært liten stigning i blodsukker og dermed stabilt lave nivåer av insulin.

Når du spiser svært lite karbohydrater, må du spise noe annet i stedet. Det er tre hovedgrupper av mat du kan spise; karbohydrater, protein og fett. Du må dermed spise mer protein og fett for å bli mett. Det å gå sulten setter kroppen i ”krisemodus” fordi den ”antar” at det er matmangel.

Svært mye protein er heller ikke gunstig fordi det kan omdannes i kroppen til glukose (karbohydrat) som igjen påvirker insulinnivået osv.

Det du da har igjen å spise i store nok mengder til å holde deg god og mett (= trygg kropp) er da fett. Fett påvirker ikke blodsukker/insulinnivå og en trygg kropp vil da kvitte seg med uhensiktsmessige fettlagre fordi du har omstilt kroppen til å bruke fett som drivstoff i stedet for karbohydrater.

Hvis du overspiser fett uten at det er insulin til stede for å lagre det skjer en av to ting; du kaster opp eller må finne en do svært raskt.

Dette er hormonstyrt vekttilpasning i praksis.

Så til søstra di : Lavkarbo er en vektregulerende livsstil.

Altså fungerer lavakarbo slik at du blir den vekten du er ment for å være. "din indre vekt". Altså, er du for tynn, vil du sannsynligvis gå opp til din idealvekt med lavkarbo. Er du overvektig, vil du gå ned til din idealvekt.

Hun burde ikke kun spise fett. Hun burde fokusere på næringsrik og sunn mat. Masse grønnsaker og fisk og kjøtt.

Hun burde ikke spise mindre enn 15 karbs pr dag. Kroppen trenger litt karbohydrater.

Karbohydratene skal i hovedsak komme fra grønnsaker.

Det høres ut som hun vil leve ketogent. "være i ketose" (effektiv fettforbrenning)

Endret av nicola
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nyttige linker:

http://eatingacademy.com/nutrition/do-calories-matter

http://eatingacademy.com/nutrition/revisit-the-causality-of-obesity

http://www.kostdoktorn.se/lchf/

Og vil du ha ha en litt grundigere gjennomgang kan du lese enten "Good Calories, Bad Calories" eller "Why we get fat" av Gary Taubes. Selges på f.eks. Capris.no.

Førstnevnte er en mer grundig gjennomgang med litt mer avansert språk. Egentlig ment for de som driver med dette/myndighetene.

Les om kostholdet før du bestemmer deg. Kunnskap er viktig slik at du slipper å gå i alle nybegynnerfellene.

Anonym poster: 309642ffeac0e6f773678074795225cf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...