Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2004 #1 Skrevet 9. februar 2004 Nå er jeg litt forvirret her... Jeg har studert språk på universitetet i to år og gradvis funnet ut at det ikke er helt min greie. Jeg er flink nok, men oppdager at ønsket om å bli lærer svinner mer og mer bort. Av mange grunner. For noen år siden hadde jeg en drøm om å bli advokat, synes det virker veldig spennende. Jeg er teoretisk anlagt og liker å lese, så det skulle ikke være noe problem. Er det noen her som kan fortelle litt om studiene og gjerne også jobben? Jeg er klar over at det er stort karakterpress og en hard jobb hvor man ikke alltid kan gå hjem klokka fire. Hvordan er det med lønn, kan en advokat tjene godt, eller er det bare en myte? Det er ikke pengene som avgjør for meg, men jeg skal jo ikke stikke under en stol at det ville vært fint med bra lønn. Er forresten spesielt interessert i arverett/familierett, og vil i tilfelle jobbe med en av delene.
orakel Skrevet 9. februar 2004 #2 Skrevet 9. februar 2004 For det første, man utdanner seg ikke til advokat. Man utdanner seg til jurist. I dag er studiet et 5-årig mastergradsstudium i rettsvitenskap. Du finner det i Oslo, Bergen og Tromsø. Ønsker du nærmere info om studiene kan du ta en titt på nettsidene til de ulike universitetene. Ønsker du å bli advokat må du få en stilling som advokatfullmektig i et advokatfirma. Du må jobbe som advokatfullmektig i to år, føre et visst antall saker for retten og ta advokatkurset før du kan søke om advokatbevilling. En advokat kan tjene godt ja. Men det er flere faktorer som spiller inn. Det kommer an på hvor mye du er villig til å jobbe, hvilket fagområde du jobber innenfor, om du har eget advokatfirma eller om du jobber for andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå