Sophia. Skrevet 26. juni 2012 #1 Skrevet 26. juni 2012 Jeg har begynt å jogge 3-4 ganger i uken, med mål om å klare 1 mil etter hvert. Nå unnagjør jeg 4-5 km på hver økt. Jeg merker at formen kommer gradvis, og det er veldig kjekt å se fremgang! Men jeg sliter litt med at jeg ofte blir kvalm og småsvimmel mot slutten av en løpetur. Jeg drikker rikelig med vann underveis (en 0,7l flaske), og er aldri sulten før jeg begynner å trene. Presser ikke meg selv særlig hardt heller, og veksler litt på å gå og løpe. Så det jeg lurer på er om det lønner seg å ha XL1 eller noe lignende i vannet? Jeg er litt usikker på hva XL1 egentlig er, men har fått tips om det. Jeg trener ikke så mye at jeg trenger proteinpulver, så det er jeg ikke interessert i. Kun litt ekstra næring underveis. Noen som har tips, eventuelt vet om andre ting som kan hjelpe?
OhMickey Skrevet 27. juni 2012 #2 Skrevet 27. juni 2012 Hadde samme problem før, men under styrketrening, ikke jogging. Probemet forsvant når jeg begytnte å spise litt fruktbiter rett før trening (karbohydrater). Det å blande slike mixer i vannet er vel for å fylle på med litt næring og koffein underveis.
Gjest Daenerys Skrevet 27. juni 2012 #3 Skrevet 27. juni 2012 Selv om du ikke er sulten, bør du få i deg ett eller annet før trening. En halv banan hjelper mye!
Sophia. Skrevet 27. juni 2012 Forfatter #4 Skrevet 27. juni 2012 Så det hjelper å bare spise litt rett før trening? Da er jo det en mye enklere løsning. Takk for svar
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #5 Skrevet 27. juni 2012 Jeg spiser rett før og rett etter ved kondistrening - og alltid en banan midt i økten på styrketrening for å ikke få spyfølelse. Får rett og slett mer ut av treningen på den måten, man tar jo gjerne endel mindre i når man føler seg lett uvel:) Anonym poster: 22f9ddf4675c6094020ef20f796aefbd
Sophia. Skrevet 27. juni 2012 Forfatter #6 Skrevet 27. juni 2012 Ja, det er det som er så dumt, yter jo litt mindre når jeg blir småkvalm. Skal begynne å spise litt rett før trening, så satser jeg på at det holder kvalmen unna!
Gjest Daenerys Skrevet 27. juni 2012 #7 Skrevet 27. juni 2012 Ang rett før trening - den halve bananen eller hva enn du spiser, kan gjerne være en halvtime før du trener for å unngå å få sting/hold Men ja, for meg var litt mat før en treningsøkt det som måtte til for å få ekstra trøkk og unngå å bli svimmel. Lykke til!
Supraspinatus Skrevet 28. juni 2012 #8 Skrevet 28. juni 2012 Å spise mer karbohydrater i en såpass "kort" økt gjør at kroppen blir enda mer avhengig av å bruke glukose/glykogen som energi ved langvarig/lavintensitets bevegelse. Det beste er å "lære" kroppen å bruke fett som energi til høyest mulig prosent av maks oksygenopptak. Tradisjonelt har metoden egentlig vært å bare trene mer/mye lange økter, men det kan også være nyttig å la fett være hovedenergikilden i kostholdet til det vanlige og heller fylle opp med karbohydrater før konkurranser. Kvalme i en økt betyr nødvendigvis ikke at du begynner å bli tom for drivstoff. De fleste som spyr etter trening gjør det fordi de trener hardere enn de er vant til og/eller spiste for tett opp til treningen. Inntak av veldig søte ting rett før trening (som redbull) kan forsterke kvalmen (for min del).
Marimma Skrevet 28. juni 2012 #9 Skrevet 28. juni 2012 (endret) Å spise mer karbohydrater i en såpass "kort" økt gjør at kroppen blir enda mer avhengig av å bruke glukose/glykogen som energi ved langvarig/lavintensitets bevegelse. Det beste er å "lære" kroppen å bruke fett som energi til høyest mulig prosent av maks oksygenopptak. Jeg går selv på lavkarbo, men jeg blir så oppgitt over noen påstander. Ved tung styrke (tar ikke utgangspunkt i ts nå) trengs det karbohydrater! Hvorfor tror du de som konkurrerer i fitness/bodybuilding/hva som helst alltid karber opp før trening/kamp? Dette gjør faktisk Strømsgodset og Odd Grenland også, før det argumentet kommer. Dette er mennesker som lever på lavkarbo, men er nødt til å ha et påfyll før store belastninger. Menneskekroppen er ikke laget til så enorme påkjenninger som enkelte utøvere får. Steinaldermenneskene (som lavkarberne elsker) hadde lange, utholdene økter i form av vandring eller svært korte eksplosive øvelser i form av sprint. I en slik livsstil er jeg 100% for lavkarbo. Driver man derimot med hard styrke eller hard kardio har kroppen helt andre behov. Dessuten vil en moderat insulinrespons etter trening forebygge den katabole tilstanden kroppen er i og hindre muskelnedbrytning Endret 28. juni 2012 av Marimma
Supraspinatus Skrevet 28. juni 2012 #10 Skrevet 28. juni 2012 Jeg går selv på lavkarbo, men jeg blir så oppgitt over noen påstander. Ved tung styrke (tar ikke utgangspunkt i ts nå) trengs det karbohydrater! Hvorfor tror du de som konkurrerer i fitness/bodybuilding/hva som helst alltid karber opp før trening/kamp? Dette gjør faktisk Strømsgodset og Odd Grenland også, før det argumentet kommer. Dette er mennesker som lever på lavkarbo, men er nødt til å ha et påfyll før store belastninger. Menneskekroppen er ikke laget til så enorme påkjenninger som enkelte utøvere får. Steinaldermenneskene (som lavkarberne elsker) hadde lange, utholdene økter i form av vandring eller svært korte eksplosive øvelser i form av sprint. I en slik livsstil er jeg 100% for lavkarbo. Driver man derimot med hard styrke eller hard kardio har kroppen helt andre behov. Dessuten vil en moderat insulinrespons etter trening forebygge den katabole tilstanden kroppen er i og hindre muskelnedbrytning Følte du for å raljere litt eller? Hvis du leser innlegget mitt så skriver jeg "Å spise mer karbohydrater i en såpass "kort" økt gjør at kroppen blir enda mer avhengig av å bruke glukose/glykogen som energi ved langvarig/lavintensitets bevegelse." Jeg har aldri påstått at du ikke trenger karbohydrater ved idrett. Jeg skrev at ved lavintensitetstrening trenger du det ikke om du holder på mindre en ca 1,5t. Jo bedre kroppen er til å bruke fett ved høyere VO2, jo mindre glykogen bruker du og jo sjeldnere trenger du å fylle på. Når vi først er inne på emnet: Folk som lever på lavkarbo med under ca 70-50g karbohydrater om dagen har ofte mindre glykogen lagret i musklene enn de som spiser mer enn det. For å yte best i høyintensitets økter/idretter viser det seg at det er gunstig med mer lagret glykogen. Evnen til å lagre glykogen er begrenset og derfor er det ikke noe poeng i seg selv å pøse på med enorme mengder karbohydrater jevnt over for å alltid ha toppede lagre. Da blir kroppen mindre god til å bruke fett og mer avhengig av å alltid ha glukose tilgjengelig. Resultatet ved manglende glukose er den berømte "veggen" som møtes vesentlig mye hardere. I styrke er det faktisk ikke noe særlig behov for glukose. Som du sikkert vet bruker kroppen kreatinfosfat som drivstoff ved tunge, eksplosive og korte bevegelser. Derfor er det ikke noe problem å trene styrke til og med i ketose. Det er mange som gjør dette, og veldig mange bodybuildere trener styrke i ketose under den såkalte "deffe-perioden". Man får gjerne ikke den samme enorme muskelbyggende effekten, men det er ingenting som tyder på at styrkeutviklingen blir veldig hemmet. For konkurranseutøvere er det sjelden lurt å holde seg til et veldig restriktivt kosthold uansett, med mindre det er snakk om intoleranser eller allergier. Og mer karbohydrater kan man gjerne innføre som noe prestasjonsfremmende, men det betyr ikke at det er helsefremmende. Ofte kan det å holde seg frisk være en utfordring i seg selv. Og mange treningsdager går fort tapt om man er mye småsyk. I sprint bruker en også en del kreatinfosfat, men erfaringsmessig (for meg og mange andre) vil en tape en del på sprinthastighet dersom en spiser lite karbohydrater jevnt over og er i ketose. Akkurat hvorfor det er slik er jeg ikke helt sikker på, for man har uansett nok glykogen til en kort sprint. Det er dog godt mulig at det er en slags forsvarsmekanisme slik at man ikke skal bruke opp glykogenet helt. Men det blir bare spekulasjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå