AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #1 Skrevet 26. juni 2012 Jeg har lyst til å forsøke bittløst på hesten min, men jeg vet ikke hva jeg skal velge å gå for. Jeg kjenner ingen andre som rir bittløst, så jeg har lest side opp og side ned på nettet for å finne ut av det, men blir ikke særlig klokere. Det er liksom noe å utsette på alle alternativene. Jeg tror kapsun med kjedet nesedel leder an foreløpig, deretter kommer sidepull, så hackamore. Kan jo legge til at jeg har en eldre kaldblodshest, trygg og rolig som dagen er lang, vár på alle signaler fra meg, både fra salen og fra bakken. Han kan bli ivrig på et åpent jorde, men har jeg aldri opplevd at han har løpt ut. Kan noen med erfaring gi meg sine råd og synspunkter? Anonym poster: cd581ded5d1f44f59ed29202924c0dee 1
Gjest tarandus Skrevet 26. juni 2012 #2 Skrevet 26. juni 2012 Kun ridd med sidepull, men det fungerer bra for meg. Velg da en solid kvalitetssidepull, f.eks. bitless bridle fra Høøks har en tendens til og "hekte" seg, og funker dårlig synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #3 Skrevet 26. juni 2012 Jeg ville ha prøvd kapsun. Jeg har bare brukt dette et par ganger selv, men har inntrykk av at det er den som er mest stabil av de alternativene som finnes. Jeg ville ha valgt en uleddet en, da jeg har hørt fra mange at de leddede har en tendens til å skli veldig. Jeg har også erfaring med sidepull, den har jeg brukt mer enn kapsun. Jeg var fornøyd med den, men brukte den bare på tur. Hack fungerer bare som brems, så den ville jeg ikke ha prøvd som førstevalg i alle fall. Anonym poster: 1f115fc909f85e2d74dfff72faa51f25
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #4 Skrevet 26. juni 2012 Jeg ville ha prøvd kapsun. Jeg har bare brukt dette et par ganger selv, men har inntrykk av at det er den som er mest stabil av de alternativene som finnes. Jeg ville ha valgt en uleddet en, da jeg har hørt fra mange at de leddede har en tendens til å skli veldig. Jeg har også erfaring med sidepull, den har jeg brukt mer enn kapsun. Jeg var fornøyd med den, men brukte den bare på tur. Hack fungerer bare som brems, så den ville jeg ikke ha prøvd som førstevalg i alle fall. Anonym poster: 1f115fc909f85e2d74dfff72faa51f25 Samlet sett har jeg vel lest minst negativt om kapsun. Jeg har lest at den kjedede kan skli, men det som bekymrer meg med den faste, er at den går for å være et nokså kraftig verktøy? Klart man da kan kompensere med å være mer forsiktig, men jeg er likevel redd for å gjøre feil og påføre hesten min unødig smerte, derfor heller jeg mer til den kjedede. Anonym poster: cd581ded5d1f44f59ed29202924c0dee
Gjest tarandus Skrevet 26. juni 2012 #5 Skrevet 26. juni 2012 Intet "verktøy" er farlig kraftig, alt avhenger av hånden som holder i tømmene.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #6 Skrevet 26. juni 2012 Samlet sett har jeg vel lest minst negativt om kapsun. Jeg har lest at den kjedede kan skli, men det som bekymrer meg med den faste, er at den går for å være et nokså kraftig verktøy? Klart man da kan kompensere med å være mer forsiktig, men jeg er likevel redd for å gjøre feil og påføre hesten min unødig smerte, derfor heller jeg mer til den kjedede. Anonym poster: cd581ded5d1f44f59ed29202924c0dee Du kan neppe gjøre så mye skade med mindre kapsunen er veldig feiltilpasset, eler du er helt ekstremt klønete/lite erfaren Jeg tror i alle fall det er mindre sjanse for ubehag hos hesten med en fast enn en leddet, på grunn av at den leddede kan skli. De første gangene du prøver kapsun, kan du ha på et bitt også og ri med to sett tøyler. Den første gangen kan du også bare ha på kapsunen uten tøyler, og bruke bittet. Anonym poster: 1f115fc909f85e2d74dfff72faa51f25
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #7 Skrevet 26. juni 2012 Intet "verktøy" er farlig kraftig, alt avhenger av hånden som holder i tømmene. Det vet jeg, men jeg har aldri ridd uten bitt, og bekymrer meg litt for å gjøre nybegynnerfeil som kan gå ut over hesten min. Jeg tenker bare at mildere utstyr er bedre når man er uerfaren. (Jeg tenker selvfølgelig å ri på inngjerdet bane fram til vi har "skjønt poenget" begge to.) Anonym poster: cd581ded5d1f44f59ed29202924c0dee
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #8 Skrevet 26. juni 2012 Du kan neppe gjøre så mye skade med mindre kapsunen er veldig feiltilpasset, eler du er helt ekstremt klønete/lite erfaren Jeg tror i alle fall det er mindre sjanse for ubehag hos hesten med en fast enn en leddet, på grunn av at den leddede kan skli. De første gangene du prøver kapsun, kan du ha på et bitt også og ri med to sett tøyler. Den første gangen kan du også bare ha på kapsunen uten tøyler, og bruke bittet. Anonym poster: 1f115fc909f85e2d74dfff72faa51f25 Ok, høres fornuftig ut. Da blir det kanskje kapsun med fast nesedel. Å kombinere med bitt den første tiden vil sikkert være lurt, ja. Tusen takk for svar! Anonym poster: cd581ded5d1f44f59ed29202924c0dee
Villat Skrevet 28. juni 2012 #9 Skrevet 28. juni 2012 (endret) Å ri uten bitt, synes de fleste hester er veldig godt! Noen hester er veldig følsomme i munnen, andre ikke. Man gjør ikke skade i munnen på hesten, som f.eks et lite kutt ved munnvikene. Hester som er følsomme i munnen, liker ikke at man tar for hardt i dem. Noe som kan føre til Steiling pga ubehag. Jeg bruker å lage en taugrime og fester til 2 ringer. Slik som denne: Hadde en hest som var så følsom i munnen, at hvis man tok i litt hardere enn hva hesten følte, så ble det dundras! Tilslutt så tenkte jeg, taugrime må fungere bra! Å det gjorde det å! Hun ble myyye roligere og hører mere etter! Du kan også bruke: Og: Og mye annet! Så ja, bittløst hodelag anbefales! Endret 28. juni 2012 av Villat
Green Lady Skrevet 28. juni 2012 #10 Skrevet 28. juni 2012 Jeg har et bittløst hodelag hvor det går noen remmer i kryss under haken, hvorpå tøylene er festet i disse. Signaler blir da gitt ved at man styrer hestens hode, samtidig som den opplever lett press på andre siden av ansiktet. Rir også med hack, har ikke noe å utsette på det. Hesten min er såpass var på signaler, så det å klemme litt på tøylen for å gå fra galopp til skritt, er standarden hos oss. Rir også som regel bare med lange tøyer. Hvis du skal ri mest på tur, innbiller jeg meg at kapsun ikke er det beste alternativet. Nå har jeg riktignok bare brukt kapsun et par ganger, og det eneste jeg lærte av det, var jeg overhodet ikke trenger en kupsun Hack, sidepull eller "bittløst" vil jeg anbefale til tur. Hack og evt. kapsun til bane
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #11 Skrevet 28. juni 2012 Jeg har et bittløst hodelag hvor det går noen remmer i kryss under haken, hvorpå tøylene er festet i disse. Signaler blir da gitt ved at man styrer hestens hode, samtidig som den opplever lett press på andre siden av ansiktet. Rir også med hack, har ikke noe å utsette på det. Hesten min er såpass var på signaler, så det å klemme litt på tøylen for å gå fra galopp til skritt, er standarden hos oss. Rir også som regel bare med lange tøyer. Hvis du skal ri mest på tur, innbiller jeg meg at kapsun ikke er det beste alternativet. Nå har jeg riktignok bare brukt kapsun et par ganger, og det eneste jeg lærte av det, var jeg overhodet ikke trenger en kupsun Hack, sidepull eller "bittløst" vil jeg anbefale til tur. Hack og evt. kapsun til bane Ånei, nå som jeg trodde jeg hadde blitt mye klokere! Jeg har lest at mange hester ikke setter pris på de reimene i kryss under, og heller ikke presset fra sidene. Det er kanskje veldig individuelt, da. Det er mest turridning på oss, og ikke all verden av voldsom fart lenger. Hva var grunnen til at du følte at du ikke trengte kapsunen? Jeg har forresten lest at tøylene på mange av de bittløse hodelagene har en tendens til å henge seg opp.. Anonym poster: cd581ded5d1f44f59ed29202924c0dee
Gjest Belle Gunnes Skrevet 29. juni 2012 #12 Skrevet 29. juni 2012 Har ridd en del med alle alternativene og foretrekker grime Hack er vel den jeg føler tryggest som første alternativ. Og da en hack med korte sjeker og lærrem under og ikke kjetting. Kjettingen er hard. Og fest såpass at man ikke kan dra sjekene for langt tilbake for da blir effekten ganske sterk. Bitless Bridle. (slik med kryss under kjeven) er egentlig ikke tydelig nok. I hvert fall ikke Hööks sin billige. Men Globus har en god modell her. Men om man bare plunker på lange tøyler og vil ha ratt og brems i tilfelle, så er denne gull. Kapsun. Leddet, fast og uten jern. Jeg liker den uten jern best. Kapsun er et ganske sterkt virkemiddel. Jeg tør knapt røre tøylene om jeg rir med kapsun. Grime. Både tagrime og vanlig grime. Taugrime er litt mer tydelig om du har en som sitter godt og riktig. Men ofte finner du meg plunkende rundt med vanlig grime og tauet hengende under haka (ikke en på hver side som tøyler - kun et tau) men så er ponniene jeg rir veldig enkle. Hun ene var jo ekstremt enkel når hun var drektig også Ridd litt med halsring også, men har da hatt hodelag og tøyler i nødstilfelle. Da har jeg ridd en hest jeg bare rir innimellom, så greit med reserveratt.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #13 Skrevet 29. juni 2012 Både sidepull og hack bruker jeg mye på tur. Har en hest som er svært følsom, og som hater bitt med mindre de har STOR tungefrihet. Men å ri på bane med hack ville jeg aldri funnet på, dette virker bare mot sin hensikt. Sidepull kan til nød gå dersom det bare er snakk om å strekke litt på skrotten. Til bane har bruker jeg ett bitt som hesten liker og klarer å "støtte" seg til, i kombinasjon med kapsun. Rir da med to sett tøyler. Dette fungerer helt supert på min overfølsomme hest. Bruker også denne kombinasjonen for å forberede elevene mine til å ri på kandar. Anonym poster: e45ff0382fd5674a1119c8c8702595ef
Vegglampe Skrevet 29. juni 2012 #14 Skrevet 29. juni 2012 Jeg har ikke orket å lese alle svarene. Men jeg har ridd med kapsun med kjede inni. På min hest fungerte det ikke. Han er var for alle signaler, jeg er ikke hard på hånda, men den ble for sterk for han. Jeg prøvde flere ganger, men det gikk bare ikke.
Green Lady Skrevet 29. juni 2012 #15 Skrevet 29. juni 2012 Ånei, nå som jeg trodde jeg hadde blitt mye klokere! Jeg har lest at mange hester ikke setter pris på de reimene i kryss under, og heller ikke presset fra sidene. Det er kanskje veldig individuelt, da. Det er mest turridning på oss, og ikke all verden av voldsom fart lenger. Hva var grunnen til at du følte at du ikke trengte kapsunen? Jeg har forresten lest at tøylene på mange av de bittløse hodelagene har en tendens til å henge seg opp.. Anonym poster: cd581ded5d1f44f59ed29202924c0dee Tilvenningssak og rytters hånd. De opplever stadig press "under hodet", bare tenk på når du leier hesten og den stopper, du skal ta opp hodet fra gresset/for å børste den i ansiktet/sette på hodelag osv. Hesten min har gått på det hodelaget i mange år, og stortrives med den. Men det er som Belle Gunnes sier, disse må du legge penger i, og kjøpe i kvalitetslær om de skal være brukbare. Hvis ikke blir de for stive, og da kan jeg skjønne at flere hester reagerer, da de gir blandede signaler. Grunnen til at jeg ikke likte kapsun, var fordi jeg følte jeg ikke kunne gi klare signaler. Jeg følte jeg ikke kunne gi signaler i det hele tatt, og alt ble bare kluss. Da foretrekker jeg bare å bruke taugrime, evt. bittløsen/hacken eller bitt. Alt ble så upresist med kapsunen, og jeg følte jeg måtte "dra" hesten i retningen vi skulle, fremfor at den viker for lett press. Nei, jeg ikke er ikke noe kapsunfan, men det er sikkert fint for de som kan bruke det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå