Zzyzx Skrevet 28. juni 2012 #21 Del Skrevet 28. juni 2012 (endret) Finner dere ikke noe på nett?? Det er jo kjempemye!! Søk "evolution of skin colour", så kan dere lese dere grønne.. Anonym poster: 7a6d1d3a84e37809f57d6f04f4679fcc Så var det ikke hudfargens evolusjon man googlet da. Heller den ganske spesifikke påstanden om at inntak av d-vitamin og omega 3 bidrar til å produsere mer melanin enn man egentlig skal, og dermed bli brunere, samt at forholdet mellom omega 3 og omega 6 skulle ha noe å si i negativ retning. (Ja, jeg vet at det ikke er det tråden egentlig handlet om, men jeg prøvde å finne ut av om villrevs påstand var sann eller ikke. Evolusjonen forklarer jo helt fint spørsmålet til TS.) Endret 28. juni 2012 av Zzyzx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest villrev Skrevet 28. juni 2012 #22 Del Skrevet 28. juni 2012 (endret) Det ble mye å svare på nå... jeg skjønner evolusjonen, og jeg vet at vi ikke kan endre hudfarge fra hvit til svart etc, det var ikke det jeg mente heller. Har bare lest om mange som har endret kosthold (paleo, med f.eks. d-vitamin tilskudd og omega-3 tilskudd) og fått brunere hud og blitt mindre solbrent, jeg synes det er interessant. Men hvis vi er hvite for å ta opp nok D-vitamin, hvorfor har da veldig mange nordmenn d-vitamin-mangel enda vi er veldig hvite? Endret 28. juni 2012 av villrev Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #23 Del Skrevet 28. juni 2012 Det ble mye å svare på nå... jeg skjønner evolusjonen, og jeg vet at vi ikke kan endre hudfarge fra hvit til svart etc, det var ikke det jeg mente heller. Har bare lest om mange som har endret kosthold (paleo, med f.eks. d-vitamin tilskudd og omega-3 tilskudd) og fått brunere hud og blitt mindre solbrent, jeg synes det er interessant. Men hvis vi er hvite for å ta opp nok D-vitamin, hvorfor har da veldig mange nordmenn d-vitamin-mangel enda vi er veldig hvite? Vi er ikke nok ute, og så har det vel med kosthold også... Vil jeg tro😊 Anonym poster: 7a6d1d3a84e37809f57d6f04f4679fcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest villrev Skrevet 28. juni 2012 #24 Del Skrevet 28. juni 2012 Da kan man jo spørre om hvordan de vurderte bruningsgraden? Tok de bilder under nøyaktig samme lysforhold, med samme innstillinger på kameraet hver gang. Eller bare la de merke til det? Har lest om f.eks. rødhårede som aldri kunne være i solen selv med høy SPF uten å bli solbrent, men som etter å ha byttet kosthold kan være lenge i solen uten å bli brent, og også bli brune. Men det kostholdet får uansett ikke alle til å bli brunere enn de pleide å være, men det er spesielt de som fort ble solbrente som ikke ble det lengre etter å ha byttet kosthold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest villrev Skrevet 28. juni 2012 #25 Del Skrevet 28. juni 2012 Vi er ikke nok ute, og så har det vel med kosthold også... Vil jeg tro😊 Anonym poster: 7a6d1d3a84e37809f57d6f04f4679fcc Det kan ha noe med bruk av solfaktor å gjøre og, når man bruker det så får man ikke like mye d-vitamin fra solen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #26 Del Skrevet 28. juni 2012 Det ble mye å svare på nå... jeg skjønner evolusjonen, og jeg vet at vi ikke kan endre hudfarge fra hvit til svart etc, det var ikke det jeg mente heller. Har bare lest om mange som har endret kosthold (paleo, med f.eks. d-vitamin tilskudd og omega-3 tilskudd) og fått brunere hud og blitt mindre solbrent, jeg synes det er interessant. Men hvis vi er hvite for å ta opp nok D-vitamin, hvorfor har da veldig mange nordmenn d-vitamin-mangel enda vi er veldig hvite? For det første er det ikke mange nordmenn som har faktisk d-vitamin-mangel. For det andre kan det tenkes at det er mindre inntak via kosten, siden mange ikke liker fisk og tran (vitaminer via kosttilskudd er som regel mindre effektivt, enn via maten). For det tredje har flere og flere mennesker i norge fått typiske kontorjobber, og får dermed mindre sol på kroppen, sammenlignet med alle de menneskene som jobbet i fiske og jordbrukssamfunnet her i landet før i tiden. Anonym poster: f9c8b9f5fbd539feaed978fc098e39cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå