Gjest villrev Skrevet 26. juni 2012 #1 Del Skrevet 26. juni 2012 Hvorfor er nordmenn så lyse i huden, når f.eks. inuitter som også bor langt nord, er ganske brune? noen som vet det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kråkefjas Skrevet 26. juni 2012 #2 Del Skrevet 26. juni 2012 (endret) Hvorfor er nordmenn så lyse i huden, når f.eks. inuitter som også bor langt nord, er ganske brune? noen som vet det? For å ta opp nok D-vitamin. Innuitter spiser mye sel og sjømat som er rikt på D-vitamin. I tillegg til at snø og is reflekterer solen. Den samme evolusjonen har derfor ikke skjedd dem. Endret 26. juni 2012 av kråkefjas 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest villrev Skrevet 26. juni 2012 #3 Del Skrevet 26. juni 2012 For å ta opp nok D-vitamin. Innuitter spiser mye sel og sjømat som er rikt på D-vitamin. I tillegg til at snø og is reflekterer solen. Ja, jeg tror og det er derfor. Tenkte ikke på det med reflekterende snø, men det kan sikkert og være en grunn. Er jo en del snø her og da. Men jeg tror vi får i oss alt for lite D-vitamin her til lands. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #4 Del Skrevet 26. juni 2012 Kråkefjas har helt rett om opptak av D-vitamin og lys hud. Men det er også forskning som tyder på at i de fleste folkegrupper anses lys hud som vakkert, især hos kvinner. Noe av årsaken er visst at huden kommuniserer helse og dess lysere huden er, det enklerer er det å lese helsestand/genetikk hos et menneske. Mørk hus kan derfor sies å "skjule" tegn som huden formidler om helse. I "moderne" tid har også lys hud blitt forbundet med de som arbeidet innendørs, altså de som ikke trengte å jobbe eller som gjorde høy-status arbeid. Det er bare de siste 50 år at mørk hud er trend blant oss bleikinger fordi det er et tegn på velsstand (ressurser til å reise langt bort der det er varmt). Anonym poster: 49a314f8bd611863a2e50a777d993251 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest villrev Skrevet 26. juni 2012 #5 Del Skrevet 26. juni 2012 Norge er jo et av landene i verden med mest hudkreft og, tror det også har en sammenheng med hva vi spiser. Jeg tror Omega-3 og Omega-6-forholdet i kroppen også har noe å si for brunfargen, leste noe om det. Og karbohydrater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest villrev Skrevet 26. juni 2012 #6 Del Skrevet 26. juni 2012 Kråkefjas har helt rett om opptak av D-vitamin og lys hud. Men det er også forskning som tyder på at i de fleste folkegrupper anses lys hud som vakkert, især hos kvinner. Noe av årsaken er visst at huden kommuniserer helse og dess lysere huden er, det enklerer er det å lese helsestand/genetikk hos et menneske. Mørk hus kan derfor sies å "skjule" tegn som huden formidler om helse. I "moderne" tid har også lys hud blitt forbundet med de som arbeidet innendørs, altså de som ikke trengte å jobbe eller som gjorde høy-status arbeid. Det er bare de siste 50 år at mørk hud er trend blant oss bleikinger fordi det er et tegn på velsstand (ressurser til å reise langt bort der det er varmt). Anonym poster: 49a314f8bd611863a2e50a777d993251 Men det stemmer jo ikke at lys hud = frisk. Det kan jo være nesten motsatt for mange, hvis det kommer av et dårlig kosthold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 27. juni 2012 #7 Del Skrevet 27. juni 2012 Får vi lys hud av dårlig kosthold? Hvordan funker det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 27. juni 2012 #8 Del Skrevet 27. juni 2012 Får vi lys hud av dårlig kosthold? Hvordan funker det? Tror kanskje hun tenker på datanerder som sitter inne på sommeren og spiser pizza? Pizza er kanskje ikke så sunt, men det er ikke det som berøver brunfargen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest villrev Skrevet 27. juni 2012 #9 Del Skrevet 27. juni 2012 Tror kanskje hun tenker på datanerder som sitter inne på sommeren og spiser pizza? Pizza er kanskje ikke så sunt, men det er ikke det som berøver brunfargen. Nei, jeg tenker på at vi f.eks. ikke får nok D-vitamin og at omega3-omega6-ratioen vi har ikke er bra. Så vi kunne egentlig vært en del brunere med bedre kosthold, tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 28. juni 2012 #10 Del Skrevet 28. juni 2012 Nei, nå har jeg googla meg blå, men dette her finner jeg ingenting om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest villrev Skrevet 28. juni 2012 #11 Del Skrevet 28. juni 2012 Nei, nå har jeg googla meg blå, men dette her finner jeg ingenting om. Jeg har ikke lest noe seriøst forskning på det, men har lest det her og der. Vet ikke om det stemmer, men kanskje.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 28. juni 2012 #12 Del Skrevet 28. juni 2012 Ja, altså. Hvis det ikke finnes noe dokumentasjon på akkurat det du nevner, så går jeg ut fra at det ikke er slik det henger sammen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest villrev Skrevet 28. juni 2012 #13 Del Skrevet 28. juni 2012 Ja, altså. Hvis det ikke finnes noe dokumentasjon på akkurat det du nevner, så går jeg ut fra at det ikke er slik det henger sammen. Det kan jo være det finnes dokumentasjon fra forskere, men jeg vet ikke hvor jeg skal finne det. Har lest om mange folk som har opplevd å bli brunere i huden til og med uten å sole seg, når de begynte å ta D-vitamin tilskudd og spise mer omega3 f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 28. juni 2012 #14 Del Skrevet 28. juni 2012 Det kan jo være det finnes dokumentasjon fra forskere, men jeg vet ikke hvor jeg skal finne det. Har lest om mange folk som har opplevd å bli brunere i huden til og med uten å sole seg, når de begynte å ta D-vitamin tilskudd og spise mer omega3 f.eks. Da kan man jo spørre om hvordan de vurderte bruningsgraden? Tok de bilder under nøyaktig samme lysforhold, med samme innstillinger på kameraet hver gang. Eller bare la de merke til det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 28. juni 2012 #15 Del Skrevet 28. juni 2012 Jeg har nå googla meg lilla og jeg har funnet ut at d-vitamin ikke har noenting å si for mengden melanin. Omega 3 derimot, kan kanskje påvirke produksjonen av melanin, men det er ikke noe som skal være spesielt merkbart. Mengden melanin man produserer er i aller høyeste grad genetisk bestemt. De generelle påstandene om omega 3 og melanin er at omega 3 skal kunne forhindre at håret blir grått, og da er vi på smått gyngende grunn. Det er nok også grunnen til at jeg ikke umiddelbart finner noen pålitelige kilder. Anekdote: jeg er blåhvit, har alltid vært det, aldri hatt et snev av brunfarge, men jeg spiste fisk (ca halvparten fet fisk) fem dager i uka i oppveksten. Ikke at det betyr noe som helst, men jeg skulle jo kanskje ønske at det var noe i det for meg også. Siden det åpenbart ikke er det, så setter jeg meg pent og pyntelig ned i skyggen og venter på at blåhvit skal bli den nye solbrune. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #16 Del Skrevet 28. juni 2012 Evolusjon! Når vi vandret fra tropisk klima og bosatte oss i kaldere strøk var vi i utgangspunktet mørkhudede og tilpasset varmt klima, hvor vi måtte beskytter mot sola. Mørk hud ble da en barriere og naturlig beskyttelse mot sola. Når vi da flyttet til områder hvor sola var svakere ble man blant annet veldig utsatt for d- vitaminmangel fordi den mørke huden ikke klarte å ta opp tilstrekkelig energi fra sola siden sola er betydelig svakere. De som var lysere i huden var bedre tilpasset og klarte i større grad å videreføre genene sine til levedyktige avkom, og slik fortsatte det over generasjoner.. Anonym poster: 7a6d1d3a84e37809f57d6f04f4679fcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #17 Del Skrevet 28. juni 2012 Om godt kosthold gir deg brunere hud, hva da med de sultne barna i Afrika? Anonym poster: f9c8b9f5fbd539feaed978fc098e39cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #18 Del Skrevet 28. juni 2012 Finner dere ikke noe på nett?? Det er jo kjempemye!! Søk "evolution of skin colour", så kan dere lese dere grønne.. Her fra den første forskningsartikkelen jeg fant "Abstract Skin color is one of the most conspicuous ways in which humans vary and has been widely used to define human races. Here we present new evidence indicating that variations in skin color are adaptive, and are related to the regulation of ultraviolet (UV) radiation penetration in the integument and its direct and indirect effects on fitness. Using remotely sensed data on UV radiation levels, hypotheses concerning the distribution of the skin colors of indigenous peoples relative to UV levels were tested quantitatively in this study for the first time. The major results of this study are: (1) skin reflectance is strongly correlated with absolute latitude and UV radiation levels. The highest correlation between skin reflectance and UV levels was observed at 545 nm, near the absorption maximum for oxyhemoglobin, suggesting that the main role of melanin pigmentation in humans is regulation of the effects of UV radiation on the contents of cutaneous blood vessels located in the dermis. (2) Predicted skin reflectances deviated little from observed values. (3) In all populations for which skin reflectance data were available for males and females, females were found to be lighter skinned than males. (4) The clinal gradation of skin coloration observed among indigenous peoples is correlated with UV radiation levels and represents a compromise solution to the conflicting physiological requirements of photoprotection and vitamin D synthesis. The earliest members of the hominid lineage probably had a mostly unpigmented or lightly pigmented integument covered with dark black hair, similar to that of the modern chimpanzee. The evolution of a naked, darkly pigmented integument occurred early in the evolution of the genus Homo. A dark epidermis protected sweat glands from UV-induced injury, thus insuring the integrity of somatic thermoregulation. Of greater significance to individual reproductive success was that highly melanized skin protected against UV-induced photolysis of folate (Branda & Eaton, 1978, Science201, 625–626; Jablonski, 1992, Proc. Australas. Soc. Hum. Biol.5, 455–462, 1999, Med. Hypotheses52, 581–582), a metabolite essential for normal development of the embryonic neural tube (Bower & Stanley, 1989, The Medical Journal of Australia150, 613–619; Medical Research Council Vitamin Research Group, 1991, The Lancet338, 31–37) and spermatogenesis (Cosentino et al., 1990, Proc. Natn. Acad. Sci. U.S.A.87, 1431–1435; Mathur et al., 1977, Fertility Sterility28, 1356–1360). As hominids migrated outside of the tropics, varying degrees of depigmentation evolved in order to permit UVB-induced synthesis of previtamin D3. The lighter color of female skin may be required to permit synthesis of the relatively higher amounts of vitamin D3necessary during pregnancy and lactation. Skin coloration in humans is adaptive and labile. Skin pigmentation levels have changed more than once in human evolution. Because of this, skin coloration is of no value in determining phylogenetic relationships among modern human groups." Min lenke Anonym poster: 7a6d1d3a84e37809f57d6f04f4679fcc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #19 Del Skrevet 28. juni 2012 Det kan jo være det finnes dokumentasjon fra forskere, men jeg vet ikke hvor jeg skal finne det. Har lest om mange folk som har opplevd å bli brunere i huden til og med uten å sole seg, når de begynte å ta D-vitamin tilskudd og spise mer omega3 f.eks. Evolusjon er ikke-reversibel . Det er en tilpasning til miljøet man lever i, og det er ikke tilpasning på individnivå, men en tilpasning på gruppe eller artsnivå. Grunnen til at eskimoer og inuitter og lignende grupper er mørke i huden, er fordi de aldri har hatt et behov for å evolvere til å bli lysere i huden, de har alltid vært sånn. Det betyr IKKE at vi vil bli mørkere i huden ved å forandre kostholdet. Anonym poster: 7a6d1d3a84e37809f57d6f04f4679fcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinner Skrevet 28. juni 2012 #20 Del Skrevet 28. juni 2012 Fant en artikke fra Aftenposten om dette. Om det er riktig kan jeg ikke uttale meg så mye om. Derfor er hudfargen forskjellig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå