Gå til innhold

Fjelltelt

Gjest IngvildSF

Anbefalte innlegg

Gjest IngvildSF

Har begynt å tenke på å kjøpe fjelltelt igjen. Har sett mye rundt omkring siden i høst, men jeg har ingen erfaring med fjelltelt, så det er vanskelig å velge. Måtte visst framskynde hele prosessen nå, siden jeg er teltløs på festival neste uke. Skal altså ha det med på festival, men primert blir det ut i skogen og på fjell (forhåpentligvis). Noen gode forslag? En lokal sportsbutikk har Bergans Compact 3 på tilbud til 1700kr (opprinnelig 2700kr). Noen som har erfaringer med det teltet, eller Bergans i forhold til andre telt? Det er altså ikke snakk om light-versjonen (dessverre), vil ikke bruke såpass mye penger på telt i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På festival (ikke Vinjerock) ville jeg bare tatt med et billig telt fra feks Biltema eller lignende, da det er en viss risiko for at teltet blir ødelagt på en eller annen måte. Når det gjelder fjelltelt, er Helsport blant de største på dette området. xxl har med jevne mellomrom tilbud på telt, så sjekk hjemmesiden deres. Og så anbefaler jeg deg å gå inn på fjellforum.net og lese folks anbefalinger av telt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Helsport Fjellheimen, supert fjelltelt! Kanskje litt stiv i pris, men jeg mener absolutt at det er verdt det, om du skal telte på fjellet. Det har god plass, gang, er stabilt, tåler en støyt og er et flott 3-sesongers-telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har north face big fat frog, og er veldig fornøyd. Veldig lett å ta opp og ned, og har absolutt holdt mål i all slags vær. Et 2/3 manns telt, men har kun sovet 2 i det. Tre stk hadde blitt litt for koselig for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest IngvildSF

Takk for alle svar :) Jeg endte opp med Bergans Compact 3, og har testet det ut en uke nå. God erfaring hittil, men det har ikke blitt utsatt for noe særlig med vind. Glad jeg kjøpte 3-mannstelt også, for det har plass til to personer (i motsetning til tomannstelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Gratulerer med nytt telt! Jeg har et Bergans Compact 2 selv, og etter bruk i veldig dårlig vær over lengre tid kan jeg bekrefte at disse teltene holder mål i massevis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest IngvildSF

Gratulerer med nytt telt! Jeg har et Bergans Compact 2 selv, og etter bruk i veldig dårlig vær over lengre tid kan jeg bekrefte at disse teltene holder mål i massevis. :)

Tusen takk :) Så godt å høre. Har en kompis med samme telt som deg (fant jeg ut etter hvert), og han er også veldig fornøyd. Gleder meg til å teste det ut mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngvildSF

God tur, hvor enn du reiser med teltet ditt! :)

Takk og takk :) Er ikke vant med å telte ute i mark/fjell, men har lyst til å begynne nå. Ingen jeg kjenner har den interessen (jo, ei, men hun bor altfor mange timer unna), så jeg får vel ta turer alene. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med korte turer ikke så langt hjemmefra, så finner du ut hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Lurt å finne ut før du legger ut på langtur. Selv overnatter jeg i hagen den første natta i et helt nytt telt, bare for å sjekke at det fungerer som det skal. En dusj med hageslangen avslører om teltet er tett. Bedre enn at du finner det ut i uvær på fjellet langt hjemmefra. En test hjemme avslører mangler som kan være farlige under en reell tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngvildSF

Teltet er testet en uke på festival, så det vet jeg at er i orden. Det går mer på hva jeg skal ha med meg, og at en turkompis hadde vært ålreit ;) Ikke for det, det kommer nok til å gå veldig fint. Jeg er ganske vant med å telte på camping/festival, og å være ute i marka, men ikke vant til å telte i marka/fjellet. Det er bare å komme seg ut egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...