Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg jobbet kun i januar måned i fjor og regner med at jeg da har rett på feriepenger? Iallefall viser lønnsoppgaven min feriepengegrunnlag. Regnet ut blir feriepengene på 1.161 kroner.

Er skatt/arbeidsgiveravgift det samme som utbetalt skatteoppgjør? jeg regner jo med det, men har blitt litt usikker da skattepengene har eksakt likt beløp som feriepengene mine er, kr 1.161. Skattekontoret sa det nok er en tilfeldighet. Ikke visste hun om feriepengene mine ble utbetalt av bedriften jeg jobbet i en gang, selv om jeg sa det til henne at det må da være bedriften, det synes jeg var rart når hun jobber i skatteetaten. Jeg gadd ikke ringe henne/kemneren opp igjen da det ble brutt når hun skulle sjekke videre på dataen. Irriterende.

Desverre har papirene som viser hvor mye skatt jeg får tilbake blitt kastet sammen i oppryddingen av gamle papirer :( Synes også å kunne huske at skatteoppgjøret mitt viste 1800kr eller noe og jeg bruker ikke å ta feil av beløp, men det kan være jeg har våst selfølgelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er skatt/arbeidsgiveravgift det samme som utbetalt skatteoppgjør?

Nei, det er det ikke. Men for deg blir det det samme da du skal skatte 0 når du tjener under 40000. Derfor får du igjen alt.

Arbeidsgiveravgift får du selvsagt ikke igjen, men det pleier vel ikke stå på lønnslippen heller?

Hvis jeg forsto innlegget ditt rett.

Endret av kråkefjas
Skrevet (endret)

Betyr det da at de 1.161 kronene som har kommet inn på konto ikke er skatteoppgjøret mitt da?

Hva er det da, for det kan jo ikke være feriepengene da de skal utbetales av bedriften?

Det står på konto at det er fra : Skatt/arbeidsgiveravgift stavanger kemnerkontor, så jeg regnet med at det er skatteoppgjøret.

Endret av Lilasc
Skrevet (endret)

Betyr det da at de 1.161 kronene som har kommet inn på konto ikke er skatteoppgjøret mitt da?

Nei, det er nok det er. Trodde først du mente det sto "skatt" på lønnsoppgaven. Står det på bankutskriften så er jo saken klar.

Du har forskuddsbetalt 1.161 i skatt. Det er bereget at du skal betale 0 i skatt. Du får tilbake 1.161.

Endret av kråkefjas
Skrevet (endret)

Ok, men du sa at jeg ikke skal skatte av inntekt under 40000 og at jeg får igjen alt, som du mener er 1.161 kroner? Ok, men hva med resten av året da, for det er jo skatt av det også? har hatt brutto inntekt på 194.000.

jeg er kanskje litt treg :sjenert:

Endret av Lilasc
AnonymBruker
Skrevet

Du sa at jeg ikke skal skatte av inntekt under 40000. At jeg får igjen alt, som er 1.161 kroner. Ok, men hva med resten av året da, er jo skatt av det også?

Hva med resten av året, du sa du jobbet bare i januar?

Anonym poster: 9c7f2f67e400a0899fddc7f2c93f4759

Skrevet (endret)

Ja, jeg jobbet en måned i en bedrfit, betalt av arbeidsgiver, resten av året ble utbetalt fra nav.

Det er derfor jeg ikke skjønner dette helt.

Endret av Lilasc
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg jobbet en måned i en bedrfit, betalt av arbeidsgiver, resten av året ble utbetalt fra nav.

Det er derfor jeg ikke skjønner dette helt.

Tror ikke nav betaler ut feriepenger

Skrevet

Derfor har jeg krav på feriepenger, og skattepenger. De kan jo vel ikke slå sammen feriepenger og skatt i en utbetaling. Det har aldri skjedd før :sjenert:

Skrevet

Ok, men du sa at jeg ikke skal skatte av inntekt under 40000 og at jeg får igjen alt, som du mener er 1.161 kroner? Ok, men hva med resten av året da, for det er jo skatt av det også? har hatt brutto inntekt på 194.000.

jeg er kanskje litt treg :sjenert:

Du jobbet bare i januar, sa du.

Trygdeutbetalinger fra NAV i tillegg så blir det selvsagt noe annet.

Skrevet

Tror ikke nav betaler ut feriepenger

Nei, nav betaler ikke ut feriepenger, men bedriften jeg jobbet i skal jo det. Derfor jeg synes det var rart at skattepengene var det samme beløp som feripengene. Jeg er nok dårlig til å forklare her, jeg forstår ikke dette helt jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, nav betaler ikke ut feriepenger, men bedriften jeg jobbet i skal jo det. Derfor jeg synes det var rart at skattepengene var det samme beløp som feripengene. Jeg er nok dårlig til å forklare her, jeg forstår ikke dette helt jeg.

Feriepengene kommer fra lønnskontoret, skattepengene fra skatteetaten, skulle være enkelt å finne ut?

Skrevet

Noe uklart forklart, ja. Men dette kan du jo uansett klare opp i selv med noen få tastetrykk.

-Logg inn på altinn og se hvor mye du får igjen på skatten.

-Feriepenger av feriepengegrunnlaget er et enkelt regnestykke

Skrevet

Siden det står på konto : skatt/arbeidsgiveravgift så får jeg anta at det er skatteoppgjøret, for feriepenger skal jo betales ut av bedriften. Jeg ble bare forvirret av eksakt samme beløp. Jeg får vente ut juni og se om det kommer inn feriepenger.

Skrevet

Siden det står på konto : skatt/arbeidsgiveravgift så får jeg anta at det er skatteoppgjøret, for feriepenger skal jo betales ut av bedriften. Jeg ble bare forvirret av eksakt samme beløp. Jeg får vente ut juni og se om det kommer inn feriepenger.

Du er sikker på at du ikke har fått dem allerede da?

De blir ofte betalt ut når man slutter.

Skrevet (endret)

Noe uklart forklart, ja. Men dette kan du jo uansett klare opp i selv med noen få tastetrykk.

-Logg inn på altinn og se hvor mye du får igjen på skatten.

-Feriepenger av feriepengegrunnlaget er et enkelt regnestykke

Altinn fungerer ikke, tror de har tekniske problemer enda, iallefall har jeg prøvd logge inn i flere dager :(

ja, det er jo lett regnestykke, men at feriepenger og skattepenger var eksakt beløp gjorde meg litt i tvil. derfor jeg lurte på om skatt/arbeidsgiveravgift var utbetalt skatteoppgjør.

Endret av Lilasc
Skrevet (endret)

Du er sikker på at du ikke har fått dem allerede da?

De blir ofte betalt ut når man slutter.

jeg sluttet i januar ifjor 2011 ( opptejeningsåret) , så de skal komme i ferieåret som er nå i sommer, har ikke fått noe ifjor nei, men kan jo sjekke en gang til for sikkerhetskyld. Jeg fikk feriepenger i fjor i juni da for opptjeningsåret 2010.

Endret av Lilasc
Skrevet (endret)

Vel, jeg fikk lønn 9620 i januar ifjor, samt 864 kroner kom inn i februar, også ifjor, men disse beløpene stemmer jo ikke overens med lønnsoppgaven for 2011. Der er inntekten på 16.429, feriepengegrunnlaget 12.378, som når regnet ut blir 1.161 kroner utbetalt feriepenger. Forskuddstrekk er på 1894kr.

Merkelige saker :sjenert:

Hmmh, kom på at jeg fikk en ukes ekstra lønn da jeg sluttet, der er svaret.Ikke så merkelig alikevel da nei.

Uansett så stemmer ikke beløpene, da det er lønnsoppgaven som gjelder. Jeg får vente og se, og heller prøve ringe bedriften igjen skulle det ikke komme noen feriepenger.

Man får vel endelige skatteoppgjør snart i posten, så da kan jeg jo få sjekket beløpet på nytt :)

Takk for at dere prøvde hjelpe meg :)

Endret av Lilasc
Skrevet (endret)

Joda, nå har feriepengene kommet inn :)

trodde jeg fikk 10.2% og ikke 12%, derfor regnestykket var på krona likt skattepengene :sjenert:

Endret av Lilasc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...