Gjest Uanonymbruker Skrevet 26. juni 2012 #1 Skrevet 26. juni 2012 Togdilemmaet er som følger: Jeg husker på ungdomsskolen, da læreren tegnet på tavlen et tog som kom i full fart mot tre menn som jobbet på jernbanesporet. Han sa at vi var for langt unna til å rope eller advare mennene på noen som helst måte, men vi hadde mulighet til å trykke på en knapp, og toget ville skifte spor og heller rase mot én mann som jobbet der. Han spurte hva vi ville gjort. Flere i klassen svarte at de ville trykt på knappen. De mente det var bedre at en mann ble drept enn at mange ble det. Hva ville du gjort?
Gjest Uanonymbruker Skrevet 26. juni 2012 #2 Skrevet 26. juni 2012 Jeg ville heller drept èn enn å være ansvarlig for at tre mennesker dør. Har du mulighet til å forhindre et drap uten at det går ut over egen sikkerhet, så sier jeg at man er drapsmann om man ikke gjør det. I dette tilfellet blir man drapsmann uansett, men jeg vil heller ha aktivt drept èn, enn å inaktivt ha drept tre.
yes2yes Skrevet 26. juni 2012 #3 Skrevet 26. juni 2012 Jeg aner ikke, jeg hadde nok ikke fått fred i sjel uansett hva jeg gjorde, om ikke siste løsning var å ofre seg selv. Tenker man konsekvens så er det 'bedre' at en person dør enn at tre stykker gjør det, med tanke på familie og omfang, men i prinsippet synes jeg ikke det føles mer behagelig å ta tre liv enn å ta étt. At man i det ene tilfellet direkte forårsaker den enes død er å ta i ettertanke, men jeg vil tru man forårsaker de 3 andres vel så mye, ettersom valget til slutt var mitt angående hvem å spare. Jeg hadde nok trykket på knappen. Om så ei for min egen samvittighet, så for det faktum at omfanget av tragedien mest sannsynelig blir mindre. 4
K.B.E Skrevet 26. juni 2012 #4 Skrevet 26. juni 2012 Litt usikker hva jeg hadde gjort. Hadde jeg trykket på knappen føler jeg jo jeg hadde hatt mer ansvar siden jeg hadde gjort en handling. 2
Larsern Skrevet 26. juni 2012 #5 Skrevet 26. juni 2012 Togdilemmaet er som følger: Hva ville du gjort? Tatt fly.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå