Ms. Peanut Skrevet 26. juni 2012 #1 Skrevet 26. juni 2012 (endret) Slettet Endret 27. juni 2012 av Ms. Peanut
Gjest "gjest" Skrevet 26. juni 2012 #2 Skrevet 26. juni 2012 Du har nok en tendens til å være snille med menns økonomi der du heller burde sette hardt mot hardt. 1
Ms. Peanut Skrevet 26. juni 2012 Forfatter #3 Skrevet 26. juni 2012 (endret) slettet Endret 27. juni 2012 av Ms. Peanut
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #4 Skrevet 26. juni 2012 Takk for det, men hva gjør jeg nå da? Krever 50/50 eller avbryter forlovelsen? Jeg elsker jo mannen, men nok til å føle meg mindreverdig??? Nja.... Jeg tror dette kanskje hører bedre under økonomi-forumet... Men uansett. Jeg synes ikke man skal KREVE å dele 50/50 nei. Å bryte forlovelsen fordi han ikke vil dele alt han tjener med deg, tyder jo på at du er vel så interessert i pengene hans. Det er ikke unormalt å ha separat økonomi selvom man er gift, men samtidig er det jo vanlig at man deler felles utgifter etter evne. Men om han da sitter igjen med mer enn deg til sparing, fritidsaktiviteter o.l. synes jeg du må leve med. Det at han gifter seg med deg betyr ikke at han skal sponse deg. Det var i gamledager det ;-) Anonym poster: 94de1a3e3bc41bf76646343c5a8644ec 2
Ms. Peanut Skrevet 26. juni 2012 Forfatter #5 Skrevet 26. juni 2012 Jeg tror dette kanskje hører bedre under økonomi-forumet... Men uansett. Jeg synes ikke man skal KREVE å dele 50/50 nei. Å bryte forlovelsen fordi han ikke vil dele alt han tjener med deg, tyder jo på at du er vel så interessert i pengene hans. Det er ikke unormalt å ha separat økonomi selvom man er gift, men samtidig er det jo vanlig at man deler felles utgifter etter evne. Men om han da sitter igjen med mer enn deg til sparing, fritidsaktiviteter o.l. synes jeg du må leve med. Det at han gifter seg med deg betyr ikke at han skal sponse deg. Det var i gamledager det ;-) Anonym poster: 94de1a3e3bc41bf76646343c5a8644ec Mulig jeg er kynisk her nå altså, men hvorfor gifte seg da??? Vi har ikke og skal ikke ha felles barn... Da kan vi jo like gjerne være samboere? Er vel kanksje hva man legger i ekteskap i seg selv...
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #6 Skrevet 26. juni 2012 Mulig jeg er kynisk her nå altså, men hvorfor gifte seg da??? Vi har ikke og skal ikke ha felles barn... Da kan vi jo like gjerne være samboere? Er vel kanksje hva man legger i ekteskap i seg selv... Eh... ihvertfall ikke for at den ene parten skal forsørge den andre! Å gifte seg skal være noe man gjør fordi man ønsker å gjøre en offisiell greie ut av det - ikke på grunn av økonomien synes jeg. Det blir ihvertfall helt feil for meg og oss. Så ja - du høres veldig kynisk ut nå, og jeg nesten håper forloveden din kunne ha lest dette så han visste hva du tenker om ekteskapet... Anonym poster: 94de1a3e3bc41bf76646343c5a8644ec 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #7 Skrevet 26. juni 2012 Jeg hadde ikke ønsket å gifte meg, eller for den saks skyld bo sammen med, en person som synes det er ok å ha separat økonomi hvor dette fører til at den ene parten ikke har mulighet til å delta på ferier, ha mulighet til hygge, klær etc. Dette vil bli et veldig skjevt ekteskap, og problemene vil uvergelig komme før eller siden. I mitt eget ekteskap har vi fra dag en hatt felles økonomi. Penger inn er felles uansett hvem som har bidratt mest eller minst. Anonym poster: 1892e6907a2ab8c0455431286d071cbb 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #8 Skrevet 26. juni 2012 Jeg hadde ikke ønsket å gifte meg, eller for den saks skyld bo sammen med, en person som synes det er ok å ha separat økonomi hvor dette fører til at den ene parten ikke har mulighet til å delta på ferier, ha mulighet til hygge, klær etc. Dette vil bli et veldig skjevt ekteskap, og problemene vil uvergelig komme før eller siden. I mitt eget ekteskap har vi fra dag en hatt felles økonomi. Penger inn er felles uansett hvem som har bidratt mest eller minst. Anonym poster: 1892e6907a2ab8c0455431286d071cbb Så hvis en gifter seg med en som ikke har giddet å ta utdannelse og har en dårlig betalt jobb, så må man punge ut og forbedre levestandarden for en latsabb? Lykkejegere heter de forresten... Anonym poster: 94de1a3e3bc41bf76646343c5a8644ec 2
Ms. Peanut Skrevet 26. juni 2012 Forfatter #9 Skrevet 26. juni 2012 Jeg hadde ikke ønsket å gifte meg, eller for den saks skyld bo sammen med, en person som synes det er ok å ha separat økonomi hvor dette fører til at den ene parten ikke har mulighet til å delta på ferier, ha mulighet til hygge, klær etc. Dette vil bli et veldig skjevt ekteskap, og problemene vil uvergelig komme før eller siden. I mitt eget ekteskap har vi fra dag en hatt felles økonomi. Penger inn er felles uansett hvem som har bidratt mest eller minst. Anonym poster: 1892e6907a2ab8c0455431286d071cbb Ikke sant???!!! Det handler jo ikke om pengene - det handler jo om likeverd! Noen gode råd?
Ms. Peanut Skrevet 26. juni 2012 Forfatter #10 Skrevet 26. juni 2012 (endret) Så hvis en gifter seg med en som ikke har giddet å ta utdannelse og har en dårlig betalt jobb, så må man punge ut og forbedre levestandarden for en latsabb? Lykkejegere heter de forresten... Anonym poster: 94de1a3e3bc41bf76646343c5a8644ec Nå er du vel litt vel trangsynt??? Det er jo ikke pengene det handler om... Jeg vet hvertfall 100% sikkert at de jeg har vært sammen med som jeg forsørget ikke var sammen med meg pga penger. Kjærlighet kalles det! Og med det - likeverd i forholdet... Dessuten kjenner forlovenden min til mine tanker rundt dette - vi snakket om det igår... Så må jeg jo nesten si: dersom man vet at man blir sammen med en lykkejeger som du beskriver - latsabb, ja, da får man ta konsekvensene av det. Men jeg er ingen lykkejeger... Endret 26. juni 2012 av Ms. Peanut
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #11 Skrevet 26. juni 2012 Ikke sant???!!! Det handler jo ikke om pengene - det handler jo om likeverd! Noen gode råd? Likeverd? Hvorfor skal det være likeverd hvis en jobber og en velger en mindre betalt jobb, eller mindre stilling? Likeverd er noe helt annet. Det er verdien av personene i forholdet - ikke økonomien. Anonym poster: 94de1a3e3bc41bf76646343c5a8644ec 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #12 Skrevet 26. juni 2012 Så hvis en gifter seg med en som ikke har giddet å ta utdannelse og har en dårlig betalt jobb, så må man punge ut og forbedre levestandarden for en latsabb? Lykkejegere heter de forresten... Anonym poster: 94de1a3e3bc41bf76646343c5a8644ec Det var vel i drøyeste laget? For med dine ord indikerer du faktisk at jeg er en latsabb og en lykkejeger? Anonym poster: 1892e6907a2ab8c0455431286d071cbb
Ms. Peanut Skrevet 26. juni 2012 Forfatter #13 Skrevet 26. juni 2012 Likeverd? Hvorfor skal det være likeverd hvis en jobber og en velger en mindre betalt jobb, eller mindre stilling? Likeverd er noe helt annet. Det er verdien av personene i forholdet - ikke økonomien. Anonym poster: 94de1a3e3bc41bf76646343c5a8644ec Wow! Det må godt å være deg! Kunne velge hva man skal tjene faktisk... Heldiggris! 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #14 Skrevet 26. juni 2012 Mulig jeg er helt på jordet, for dette har jeg ikke peiling på, men det går ikke an å få en takst og lage an juridisk avtale der dere ved brudd får 40/60 av det boligen er verdt nå, og så 50/50 av verdiøkningen? Hvis det er egenkapitalen hans som er fokus så er jo det kanskje en mulighet. Men ja.. Her er jeg helt utenfor det jeg kan noe om. Men hvis en slik avtale er mulig, og redder forholdet, så hadde ikke jeg nølt iallefall. Anonym poster: 78e254bbcea520d2012c9e731eb83f66
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #15 Skrevet 26. juni 2012 Wow! Det må godt å være deg! Kunne velge hva man skal tjene faktisk... Heldiggris! Kjære deg, alle har da et valg. Det er bare å ta seg skikkelig utdannelse og få seg en bedre betalt jobb hvis du vil tjene mer. Og ja - jeg kan velge om jeg vil sitte i kassa i en butikk eller faktisk jobbe med det jeg har brukt 7 år og utdannet meg til, og derfor få en mye høyere lønn. Anonym poster: 94de1a3e3bc41bf76646343c5a8644ec
Eudyptula Skrevet 26. juni 2012 #16 Skrevet 26. juni 2012 Jeg tror ikke det er noen "standard"-måte å gjøre dette på, par jeg kjenner løser dette på vidt forskjellige måter. For deg er det naturlig å dele på alt, for mange er det ikke det. Og det må du akseptere. Tror du virkelig det blir slik at han boltrer seg med pengene sine, mens du må spinke og spare og ikke kan være med på noe, selv om dere har delt økonomi? Dette er uansett noe dere må diskutere og finne en løsning på, som dere begge kan enes om. For meg er det også naturlig at et ektepar deler med hverandre, men ikke nødvendigvis helt likt. Det høres logisk ut at mannen din sitter med størst eierandel når det er han som har bidratt mest. Samtidig må den som har gjort ukloke økonomiske valg tidligere i livet ta konsekvensen av det.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #17 Skrevet 26. juni 2012 Det at du har vært dumsnill i tidligere forhold skal da ikke gå utover han du er sammen med nå vel? TS må ta konsekvensene av sine egne valg, før og nå. Anonym poster: 94de1a3e3bc41bf76646343c5a8644ec
Surriball Skrevet 26. juni 2012 #18 Skrevet 26. juni 2012 Likeverd? Hvorfor skal det være likeverd hvis en jobber og en velger en mindre betalt jobb, eller mindre stilling? Likeverd er noe helt annet. Det er verdien av personene i forholdet - ikke økonomien. Anonym poster: 94de1a3e3bc41bf76646343c5a8644ec Rent juridisk har man forsørgerplikt for hverandre i et ekteskap, pluss at man er nærmeste pårørende om noe skulle skje den andre parten. Jeg mener at man snakker om "vår" økonomi og "våre" penger når man gifter seg, og at man bidrar etter evne. For meg blir det riktigere at man deler likt av summen av inntekter og får en viss mengde "lommepenger" til klær og fritidsaktiviteter, mens felles aktiviteter som ferie, gaver og felles fritidsaktiviteter går fra fellespotten uten at den ene parten må spinke og spare mens den andre lever som en konge. For hvorfor vil man gifte seg hvis man ikke vil være en enhet? Den eneste forskjellen på ekteskap og samboerskap er jo det juridiske...
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #19 Skrevet 26. juni 2012 Rent juridisk har man forsørgerplikt for hverandre i et ekteskap, pluss at man er nærmeste pårørende om noe skulle skje den andre parten. Jeg mener at man snakker om "vår" økonomi og "våre" penger når man gifter seg, og at man bidrar etter evne. For meg blir det riktigere at man deler likt av summen av inntekter og får en viss mengde "lommepenger" til klær og fritidsaktiviteter, mens felles aktiviteter som ferie, gaver og felles fritidsaktiviteter går fra fellespotten uten at den ene parten må spinke og spare mens den andre lever som en konge. For hvorfor vil man gifte seg hvis man ikke vil være en enhet? Den eneste forskjellen på ekteskap og samboerskap er jo det juridiske... Forsørgerplikt har ingenting med å dele alt i to. Å ha forsørgerplikt betyr ikke at man ikke kan ha separat økonomi og må betale for den andres fritidsaktiviteter, hobbier og shopping. Å forsørge innebærer livsopphold og ikke kona sin shopping. Anonym poster: 94de1a3e3bc41bf76646343c5a8644ec
Ms. Peanut Skrevet 26. juni 2012 Forfatter #20 Skrevet 26. juni 2012 Jeg tror ikke det er noen "standard"-måte å gjøre dette på, par jeg kjenner løser dette på vidt forskjellige måter. For deg er det naturlig å dele på alt, for mange er det ikke det. Og det må du akseptere. Tror du virkelig det blir slik at han boltrer seg med pengene sine, mens du må spinke og spare og ikke kan være med på noe, selv om dere har delt økonomi? Dette er uansett noe dere må diskutere og finne en løsning på, som dere begge kan enes om. For meg er det også naturlig at et ektepar deler med hverandre, men ikke nødvendigvis helt likt. Det høres logisk ut at mannen din sitter med størst eierandel når det er han som har bidratt mest. Samtidig må den som har gjort ukloke økonomiske valg tidligere i livet ta konsekvensen av det. Veldig sant! Nei, jeg tror ikke han kommer til å boltre seg vilt, men litt ja.. Ser blant annet hvor forskjell det blir på barna våre (vi har en hver). Hun får nye klær mm, og det har ikke jeg alltid råd til til min... Heldigvis merker ikke de forskjell. Takk for at du svarte hvertfall - er bare litt rådvill. Er vel lett å tenke det verste...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå