Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal lærerene ofte nekte elevene å gå på do når de spør? De sier alltid "du kunne gått i frimiuttet", det er snart friminutt". Men hva om man må bæsje? Det kan jo komme plutelig og da er 90 minutter lenge å vente, og noen er jko mer tissatrengt enn andre. Har også lasgt merke til at det stort sett de sure og strenge lærerene som er verst på dette, de mange elever aldri liker og som skal bry seg med ALT. Er det en maktting?

Anonym poster: 916cf61ca28b64e651111aac5dc3fbb3

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette er ikke en "maktting."

Elevene er på skolen for å lære. Friminuttene er lagt slik at elevene skal ha mulighet til å gå på do da. Også i arbeidslivet er det mange jobber som ikke gir anledning til å gå på do i tide og utide.

I tillegg er det ofte de samme elevene som alltid må på do i løpet av timen...

Anonym poster: 450dd964e59d78bc1f4cdb0bb2ffe72e

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke en maktting. Det er fordi det er jævlig irriterende når elever flyr inn og ut av undervisningen og forstyrrer. Hvis du ikke klarer å holde deg så bør du gå til legen og få sjekka lukkemuskelen og hvis det blir skikkelig prekært , dvs at du plutselig får diaré så gå bort til læreren og forklar situasjonen på en diskre måte. Eventuelt si at du har mensen.

Anonym poster: 9c3d9a5c8856c4dbdad8650dbeb498fb

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må si meg enig med TS jeg. Husker da jeg gikk på skolen. Jeg slet masse med urinveisinfeksjon og er ganske sensitiv i matveien så jeg kunne få akutt bæsje trang og da måtte jeg virkelig løpe til toalettet for å rekke det. Fikk til slutt legeerklæring da så jeg slapp å virke som den unnasluntneren. Men uansett, må man så må man. Er ikke alltid like lett å holde seg og man trenger da strengt talt ikke å gjøre noe stort nummer ut av å gå på toalettet så hvordan det forstyrrer lærerene så masse skjønner jeg ikke. Hvis de ikke tåler at elever må på toalettet så kan de finne seg en annen jobb!

Anonym poster: 6d5e96ecc6e9fe793afb324e37623d08

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Vel. Når folk flyr på toalettet hele tiden må lærerne forklare alt de har gått gjennom en gang til. Dessuten er det mange som misbruker den greia ved bruke ekstra lang tid, ta seg en røyk osv. Det forstyrrer når eleven går ut og inn. Det er ikke ALLE som har urinveisinfeksjon... det er de færreste tilfellene. Det er heller ikke sånn at man PLUTSELIG må tisse, man kjenner som regel det etterhvert og når man er over tolv år så må man da kunne planlegge dette selv ved å gå på do i friminuttet hvis man kjenner at det kan bli et problem i neste mattetime.

Hvor gamle er dere egentlig?

Og som sagt. er det noe som kommer veldig plutselig så si ifra diskre til læreren at du virkelig må på do ellers kan det gå gærent. De fleste er forståelsefulle ovenfor det.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er heller ikke sånn at man PLUTSELIG må tisse, man kjenner som regel det etterhvert og når man er over tolv år.

Nei, det er det ikke, men klarer alle barn å planlegge dette? Jeg vet selv at mange barn, helt opp til tenårinngsalder er slik, "skal bare" og "har ikke tid". Noen er vel redd for at vennene skal stikke av, selv om dem ikke gjør det og andre vil ikke misse frimunuttet.

Det var sånn på barneskolen også og de ferreste røyker vel der? Selvsagt, når alle går på do hvert 10. minutt så blir det jo bråk og kaos, men sånn var det ikke da jeg gikk på skolen, selv "englebarna" som alltid gjordfe som læreren sa ble nektet.

Også er det samme type lærerene som også alltid nekter, stort sett de som er strenge på alt, som bryr seg med alt og alikt så derfor begynner jeg nesten å lure på om det er en maktting.

Og jeg kan også nevne at i min klasse så kom faktisk alle tilbake etter rimelig kort tid, det var aldri et problem med folk som bare sa de skulle på do for å skulke og lærerene kjente jo oss også.

Og på ungsomskolen så var toalettetne låst i frimuttene (ikke i timene) så skulle man da så måtte man lete etter en lærer (som jeg noen ganger mistenker gikk og gjemte seg) for å gå på do.

• Liker 3
Gjest gjest
Skrevet

Hvorfor skal lærerene ofte nekte elevene å gå på do når de spør? De sier alltid "du kunne gått i frimiuttet", det er snart friminutt". Men hva om man må bæsje? Det kan jo komme plutelig og da er 90 minutter lenge å vente, og noen er jko mer tissatrengt enn andre. Har også lasgt merke til at det stort sett de sure og strenge lærerene som er verst på dette, de mange elever aldri liker og som skal bry seg med ALT. Er det en maktting?

Er det deg selv det gjelder? Hvor gammel er du?

Jeg er selv "godt voksen" men når jeg gikk videregående måtte vi ikke spørre om gå på toalettet i timen. På ungdomskolen husker jeg ikke helt men ser ikke for meg at noen kunne nektet meg gå på do, hadde nok gått uansett kjenner jeg meg rett;) Men så var jeg ingen unnasluntrer heller!

Er det dine egne barn det gjelder? Barn på barneskolen? Jeg jobber i barneskolen og nekter aldri noen gå på toalettet. Det er noen som kan bruke det som unnskyldning for å finne på andre ting, slippe unna osv, men de vet en gjerne;) Da blir det mer at en nekter de gå når de spør for 2.gang i løpet av kort tid.

AnonymBruker
Skrevet

Er det deg selv det gjelder? Hvor gammel er du?

Er 21 og ferdig med skolen, men snakker litt for meg selv og andre egentlig. Var ikke ofte jeg gikk på do på skolen på grunn av det så ikke ut der, men jeg så jo de andre tigge og be lærerene om å få gå.

Men jeg har blitt nektet og læreren kjente meg og visste at jeg ikke fant på noe tull, og det sammer gjaldt de andre, men av likevel så nektet de os. Det var ikke alle lærerene så klart, men som oftest de superstrenge som gjerne hadde en fientlig innstilling til oss på en måte.

At man må spørre er nå greit, men at lærerene kan stå der å nekte er det jeg reagerer på.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes den oppførsel er unødvendig av lærerne. Må man må på do, så må man på do. Jeg hadde blitt meget irritert hvis jeg ikke hadde fått lov til å gå på når jeg måtte på do. Jeg ble aldri nektet å gå på do. Greit nok hvis det er få minutter igjen av timen og det snart er friminutt, men er det ikke det, så skal man ikke si nei. Det er min mening, skole eller ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Elevene kommer gjerne rett etter friminuttet og spør om de kan gå på do. Da sier jeg nei. De må lære seg å gå på do i pausen og ikke spare dobesøket til når undervisningen skal begynne.

Skal sies jeg sier ja til dobesøk etter skjønn, det kommer litt ann på eleven, timen og tidspunktet.

En annen ting er at mange vil gå på do sammen, hvis timen er kjedelig f.eks :P

Anonym poster: 871a469af83de52e1a02061c8c3bc76d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Elevene kommer gjerne rett etter friminuttet og spør om de kan gå på do. Da sier jeg nei. De må lære seg å gå på do i pausen og ikke spare dobesøket til når undervisningen skal begynne.

Skal sies jeg sier ja til dobesøk etter skjønn, det kommer litt ann på eleven, timen og tidspunktet.

En annen ting er at mange vil gå på do sammen, hvis timen er kjedelig f.eks :P

AB over her forresten; Jobber på barneskole, og dette var hovedsakelig 4-7 trinn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ofte de samme elevene som alltid må på "do" fem minutter etter at timen har begynt, to minutter etter at de har begynt med selvstendig arbeid, fem minutter før timen er slutt osv. Da sier jeg noen ganger nei. Spesielt om det er femte undervisningstimen den dagen med det spørsmålet. Ellers så er jeg nok ikke den strengeste læreren på dette. De av elevene mine som har problemer vedrørende dette gir uansett beskjed.

Anonym poster: f3199fc7db00ce8a5466c7d698bfc6af

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes den oppførsel er unødvendig av lærerne. Må man må på do, så må man på do. Jeg hadde blitt meget irritert hvis jeg ikke hadde fått lov til å gå på når jeg måtte på do. Jeg ble aldri nektet å gå på do. Greit nok hvis det er få minutter igjen av timen og det snart er friminutt, men er det ikke det, så skal man ikke si nei. Det er min mening, skole eller ikke.

Også hvis man må på do hver eneste undervisningstime, hver dag, hver uke?

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er en uting at lærerne skal kunne diktere når barna skal få gå på do. Må man så må man, og hadde jeg hatt barn som fikk beskjed om de ikke fikk gå på do når de måtte (være seg friminutt eller time) så ville det blitt månelyst! Jeg har selv utviklet et veldig anstrengt forhold til det å gå på do pga liknende ting da jeg var liten. Jeg går alltid når sjansen byr seg i håp om å slippe en situasjon der jeg må på do uten å ha mulighet til det, men kan like fullt måtte tisse så mye at det gjør fysisk vondt 20 minutter senere. Dette sitter jo selfølgelig mye i hodet, men det er så absolutt ikke noe jeg ønsker for mine barn da det for meg faktisk er et stort problem.

Å gå på do tar ikke stort mer enn 2-5 minutter. Om eleven sniker seg stille ut av timen for å gå på do vil ikke dette forstyrre undervisningen nevneverdig og det er faktisk ikke mye de vil gå glipp av på de minuttene heller. At dopauser blir benyttet til andre ting, eller ønskes rett etter at timen er begynt er selvfølgelig en uting da...

• Liker 4
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Vi måtte spørre om lov både på barne/ungdoms og videregående. Både på ungdomsskolen og VGS så spurte folk om de kunne gå på do når de hadde lyst på en røyk, noe fra automaten, eller skravle med kompiser i andre klasser som hadde friminutt mens vi hadde time.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er en uting at lærerne skal kunne diktere når barna skal få gå på do. Må man så må man, og hadde jeg hatt barn som fikk beskjed om de ikke fikk gå på do når de måtte (være seg friminutt eller time) så ville det blitt månelyst!

Det er jammen ikke rart av dagen barn oppdras i en curling og bomullsverden. Dersom du går på do i friminuttene er du ferdig til timen.

Anonym poster: e6b96f006da02841a2771d06b1785122

• Liker 9
Skrevet (endret)

Også hvis man må på do hver eneste undervisningstime, hver dag, hver uke?

Noen barn klarer ikke å holde seg, de får akutt magevondt, diare` osv. Jeg synes det blir litt feil å nekte barn å få gå do. Må de på do så ofte, så må man sitte seg ned å prate med de og finne ut hvorfor de går på do hele tiden.

Endret av Kittykat
  • Liker 2
Gjest Katten.
Skrevet

Skulle ha likt å sett den foreleseren som nekter studentene å gå på do.

Man har ansvar for egen læring, selv på videregående.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk på skolen ble jeg alltid utsat for faenskap på do.

Enten fikk jeg ikke komme inn, eller så var alle doene låst innenifra, noen sparket inn døren, hang over å spyttet, tittet under, låste meg inne osv.

Tilslutt klarte jeg ikke å gå på do i friminuttene.

Var mye redd generelt, og jeg må fortsatt ofte på do hvis jeg blir nervøs. Må både 1 og 2.

Heldigvis fikk vi lov til å gå i timene! Ellers hadde jeg gjort i buksa!

Og uten sykemelding! Hadde jeg fått lov, og ikke de andre, hadde jeg vel blitt hetende "Diare-Andrea", eller "Bæsje-Berit" i tilegg.

Anonym poster: a23b88713fd633b5911540e7cb651e85

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her snakkes det om "ansvar for egen læring", og blærekatarr og alt mulig rart.

Som lærer i videregående skole de siste 15 årene kan jeg bekrefte at ja - vi nekter gjerne elevene å gå på do i timene.

Dette er noe vi forøvrig går igjennom som klasseregler på starten av hvert skoleår, hvor elevene selv er med på å bestemme hva slags miljø vi skal ha i klassen - og alle er enige om at "do-flying" er en uting. Dette er selvsagt den første uken...

Så skjer det som skjer 99% av tiden; og det er at elevene kommer inn fra friminutt og og det er ikke mange minuttene før de må på do. Gjerne flere samtidig...

Elevene liker sogar å bruke tid på en diskusjon med læreren om hvorfor de ikke får gå på do etc. Mye unødvendig tid - som jo i seg selv er merkelig hvis en må aktutt på toalettet.

Saken er den at alle disse "doturene" er veldig forstyrrende for arbeidsmiljøet i klassen, og også stort sett et påskudd om å gå ut å ta seg litt fri. Dette er fakta og ser vi lærere hver eneste dag.

Så - vi har altså (gjerne alle lærere inkl faglærere) gjennomgått klassereglene på begynnelsen av hvert skoleår, og de henger også på døren i hvert klasserom.

Det handler om å være voksen til å ta eget ansvar for læring - men også voksen nok til å kunne planlegge dobesøk til pauser.

Men vi er naturligvis ikke urimelige, og alle elevene vet at har de et problem som tilsier at de må oftere på toalettet (type blærekatarr) så er det bare å si i fra til læreren før timen, så er det greit.

Nå viser deg seg dog at blærekatarr visstnok kan oppstå i løpet av sekunder hos enkelte... Men som jeg selv sier og mener, så synes jeg det er rart at de er voksne nok til å lære å kjøre bil, men fremdeles ikke klarer å kontrollere egen blære...

Anonym poster: 198d677260021eab96a933da7c84634e

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...