Gå til innhold

Lurer på om jeg har valgt feil forlover...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal gifte meg til høsten, og har allerede valgt ut forlover. En barndomsvennine som jeg har lovt helt siden jeg forlovet meg at skulle bli forlover. Og noe hun takket ja til. Hun er blant den sjenerte, men likevel høflige typen. Blant gjestene skal vi i all hovedsak be familie, men også et par gode venner. De er uansett ingen hun kjenner fra før.

Nå når jeg leser at det er vanlig og forventet at forloverne skal holde tale, blir jeg litt bekymret. Jeg har ikke vært i noen bryllup før, så derfor kom dette som en liten overraskelse. Kan ikke i min vildeste fantasi forstille meg at hun holder en tale foran en stor forsamling på 40 stykk.

Og tror heller ikke hun har vært i noen bryllup selv heller. Bør jeg minne henne på talen, eller er det frekt? Å bytte forlover er temmelig uaktuelt, men tanken på at jeg har valgt feil har vært til stede flere ganger allerede...

Anonym poster: e81a63c02aaa506d9733f732543b77fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor MÅ hun holde tale? Jeg holdt ikke tale i vårt bryllup, selv om det kanskje er forventet. Og den ene forloveren min hadde laget sang med fine bilder (på storskjerm) i stedet for. Ser ikke helt problemet jeg da. :sjenert:

• Liker 5
Skrevet

Min forlover blir fort litt knisete og sjenert foran store forsamlinger og han hater å tale. Jeg har sagt at siden vi ikke vil ha noen taler, så skal han slippe det.

Gjør det dere føler dere mest komfortabel med og ikke hva som er forventet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som sagt, jeg har aldri vært i et bryllup før. Har bare det inntrykket at det var forventet at forloverne holdt tale. Hvertfall ut ifra det jeg leser her inne... Men en sang med bilder f.eks er jo ikke dumt det heller :)

Er av den litt kontrollerende typen. Ok, hørtes kanskje litt feil ut. Men vil gjerne at alt skal være på stell :) Så er det dumt å nevne det for henne på forhånd om hun kan holde noen ord, en sang eller lignende?

AnonymBruker
Skrevet

Min forlover blir fort litt knisete og sjenert foran store forsamlinger og han hater å tale. Jeg har sagt at siden vi ikke vil ha noen taler, så skal han slippe det.

Gjør det dere føler dere mest komfortabel med og ikke hva som er forventet.

Vet at de andre skal holde taler. Og ja, jeg vil faktisk at det skal bli holdt taler også... Så å droppe talene helt er ikke et alternativ for oss. Ønsker et tradisjonsbryllup.

Skrevet

Om hun ikke vet at det er vanlig at foloveren taler, så syns jeg du kan si noe om det til henne.

Om du forventer at hun skal lage et "shownummer" til deg (omtrent på bestilling) og du vet hun ikke er flink med forsamlinger osv, så syns jeg du er direkte slem. Du velger vel forlover på bakgrunn av at du er glad i henne og hun er en gammel venninne - ikke på grunn av hennes bakgrunn som entertainer?

• Liker 6
Skrevet

Om hun ikke vet at det er vanlig at foloveren taler, så syns jeg du kan si noe om det til henne.

Om du forventer at hun skal lage et "shownummer" til deg (omtrent på bestilling) og du vet hun ikke er flink med forsamlinger osv, så syns jeg du er direkte slem. Du velger vel forlover på bakgrunn av at du er glad i henne og hun er en gammel venninne - ikke på grunn av hennes bakgrunn som entertainer?

:Nikke:

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, nei. Jeg forventer absolutt ikke noe shownummer. Bare at hun kanskje sier noen ord, men at dersom hun synes det er bedre er jo en sang eller lignende et godt alternativ. Var det jeg mente. Og ja, jeg valgte henne først og fremst fordi hun er en god, gammel vennine.

Skrevet

Jeg ville nevnt at det er vanlig at forlover bidrar under middagen med tale, sang eller noe annet :-) får håpe hun vet at forlover planlegger utdrikningslag da..

Skrevet

Bra.

Som sagt - om hun ikke vet hva som er forventet av henne, så er det helt greit å informere henne.

AnonymBruker
Skrevet

Min forlover var veldig ung den gangen hun var forlover for meg, og hadde heller aldri vært forlover, eller vært i et bryllup før. Allikevel sjekket hun jo opp i hva som var normalt forventet av en forlover. :)

Hun er heller ingen stor taler, verken i små eller store forsamlinger, så hun endte med å skrive et dikt, å lese det. Syntes det var utrolig koselig jeg, og jeg ble like glad for det, som jeg hadde blitt for en lang, tvungen tale. Diktet var kanskje ikke slik at det hadde vunnet årets diktpris, og det var heller ikke langt, men det var allikevel utrolig nydelig, da det kom rett fra hjertet, og var skrevet av henne, om oss og våres vennskap. :)

Anonym poster: 1420c8ac9d6b8f63afac5fcce3845aea

Skrevet

I mine øyne blir det helt feil å forlange noe som helst av en forlover. Jeg valgte forlover utfra andre ting enn taleegenskaper, og jeg ville foretrukket at alle hadde en hyggelig dag, fremfor at hun skulle gruet seg i månedsvis. (Nå er jeg en litt utradisjonell type da, som ikke er så opptatt av hva alle andre gjør.)

Når det er sagt, vet vel de fleste som sier ja til en slik oppgave, at visse ting er "forventet". Og jeg vil tro de fleste er beredt til å stille opp med tale/sang og utdrikningslag. Og det er greit å spørre henne om hun vil si noen ord.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Samboer var forlover for noen år siden. Han vil ikke holde tale, og det var brudgommen inneforstått med når han valge sin forlover. Det ble ikke holdt tale, og det gikk også helt fint.

Anonym poster: f0979d5899d922e44001645d9a5a4212

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal gifte meg til høsten, og har allerede valgt ut forlover. En barndomsvennine som jeg har lovt helt siden jeg forlovet meg at skulle bli forlover. Og noe hun takket ja til. Hun er blant den sjenerte, men likevel høflige typen. Blant gjestene skal vi i all hovedsak be familie, men også et par gode venner. De er uansett ingen hun kjenner fra før.

Nå når jeg leser at det er vanlig og forventet at forloverne skal holde tale, blir jeg litt bekymret. Jeg har ikke vært i noen bryllup før, så derfor kom dette som en liten overraskelse. Kan ikke i min vildeste fantasi forstille meg at hun holder en tale foran en stor forsamling på 40 stykk.

Og tror heller ikke hun har vært i noen bryllup selv heller. Bør jeg minne henne på talen, eller er det frekt? Å bytte forlover er temmelig uaktuelt, men tanken på at jeg har valgt feil har vært til stede flere ganger allerede...

Du har selv nettopp funnet ut at det er vanlig med taler i bryllup, og på bakgrunn av det forventer du plutselig at din forlover skal holde tale? Så hvis du ikke hadde lest om at dette er vanlig, så hadde du med andre ord ikke forventet tale... Da forstår jeg virkelig ikke problemstillingen. :klo:

Det er ingen fastsatte regler når det kommer til dette med taler. Folk gjør det forskjellig, og du burde respektere om din forlover ikke ønsker å holde tale. Det er ikke alle som er komfortable med å snakke foran forsamlinger, og det bør respekteres.

Anonym poster: 2440eba238f36f12e574e467679211b0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke poenget med å være direkte ufin og kvass i svarene, Anonym Bruker. Det blir for dumt. Det var et rent praktisk spørsmål. Jeg har jo hele tide hatt det i bakhodet at forloverne holder taler, men ut ifra endel tråder her inne, forsto jeg det som om det var hundre prosent forventet og høyst uvanlig dersom forlover ikke holdt tale. Så derfor opprettet jeg denne tråden.

Trådstarter.

Skrevet

Jeg har vært forlover en gang. Da var jeg 20 år. Jeg var veldig sjenert og vet at ingen forventet at jeg skulle holde tale men det gjorde jeg. Husker at jeg var veldig nervøs men det gikk fint.

Spør henne om hun vil holde tale?!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke poenget med å være direkte ufin og kvass i svarene, Anonym Bruker. Det blir for dumt. Det var et rent praktisk spørsmål. Jeg har jo hele tide hatt det i bakhodet at forloverne holder taler, men ut ifra endel tråder her inne, forsto jeg det som om det var hundre prosent forventet og høyst uvanlig dersom forlover ikke holdt tale. Så derfor opprettet jeg denne tråden.

Trådstarter.

Nå gjenntok jeg jo det du skrev da, og jeg forstår fortsatt ikke problemstillingen - i.o.m at det ikke var en problemstilling før du begynte å lese her. Hva tenker du å gjøre hvis forloveren din overhode ikke er komfortabel med å holde tale på dagen din?

Anonym poster: 2440eba238f36f12e574e467679211b0

Gjest _Blomsten_
Skrevet

Jeg ville sagt til henne at hun ikke måtte føle seg presset til å holde tale hvis hun ikke ville. Er bedre at de som vil holde tale holder tale. Dumt å stresse med sånne ting, da det kan gå på bekostning av hennes opplevelse av å gå i bryllupet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...