AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #1 Skrevet 26. juni 2012 Er det vanlig å være veldig skeptisk til de som jobber som selvstendig næringsdrivende? Jeg har truffet en mann på nettet som jeg har fått god kontakt med, men venninnene mine mener jeg må komme meg unna så fort som mulig. De ser det som et rødt flagg som tilsier at han er lat og har økonomiske problemer - og at han bare er ute etter å utnytte meg økonomisk. Jeg ble sjokkert over reaksjonen deres, for de har aldri møtt han - og vet nesten ingenting om han. Men så fort jeg sa at han var selvstendig næringsdrivende, fikk de alle pigger ut. Er det noe jeg har gått glipp av? Anonym poster: c4695c2a48665d4553449fb61311f131
Gjest finurlig Skrevet 26. juni 2012 #2 Skrevet 26. juni 2012 Nei har aldri hørt noe negativt om selvstendig næringsdrivende.. og skjønner ikke hva venninnene dine mener heller. Kan det være fordi de får skattepengene senere enn oss andre? 1
Tulling Skrevet 26. juni 2012 #3 Skrevet 26. juni 2012 Noen som har sett for mye luksusfellen på de som har kjørt enkeltmansforetak på ræv. Du kan jo forsøke å søke han opp i brønnøysundsregisteret, ikke uvanlig å bruke navnet sitt som firmanavn. Kan du se om det er AS eller enkeltmandsforetak. er det AS kan veninnene dine holde fint kjeft. 1
Gjest _Blomsten_ Skrevet 26. juni 2012 #4 Skrevet 26. juni 2012 Nei, tvert i mot. Jeg tenker at han jobber ekstra mye og absolutt ikke er lat. Ser som regel på det som positivt, forutsatt at butikken han driver går rundt så klart.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #5 Skrevet 26. juni 2012 Nei, jeg synes i utgangspunktet det er interessant med selvstendig næringsdrivende. De har kanskje valgt en litt annen retning enn de fleste andre (selv om det er en del selvstendige innen IT og ingeniørfag...), har noe de brenner for og kan strukturere seg selv. I beste fall Har riktignok møtt selvstendige med veldig dårlig økonomi for alderen, og hatt kontakt med noen som aldri har tid på grunn av stor jobbmengde, men sånt finner en jo helst ut før en får felles økonomi og bolig... Anonym poster: 50eab554bb1a76ce03fe203a518a4fd7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #6 Skrevet 26. juni 2012 jeg kjenner og har møtt mange selvstendig næringsdrivende. jeg vil ikke kalle de late og blablabla. han ene han tjener ganske drøyt faktisk,han starta alene men har jobba seg bra fremover og begynte å ansette folk. du har noen rare venner som reagerer på det.... Anonym poster: 5fed9db765c26eea27a5c045b2fcdb27
2shy Skrevet 26. juni 2012 #7 Skrevet 26. juni 2012 Kan du ikke finne ut hva han driver med, hvor lenge han har drevet med det, osv? Er det en jobb som krever svært mye tid/reising osv, eller er det en 8-4 jobb? Er det enkeltmannsforetak, har han ansatte?
Gjest _Blomsten_ Skrevet 26. juni 2012 #8 Skrevet 26. juni 2012 De fleste rikinger halt jo begynt som selvstendig en gang, og de som klarer seg bra tjener en inntekt fast ansatte ikke kan drømme om, men så klart er det mange som ikke egner seg som selvstendige og ender opp mer en kaotisk økonomi.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #9 Skrevet 26. juni 2012 Her kan du jo bare som det nevnes her søke i Brønnøysundregisteret. Du bare googler navnet hans så kommer det opp om han har noen eierinteresser. Disse søker du så videre på. Er enkeltpersonforetaket eller AS´et hans med lav omsetning (sum driftsinntekter, driftsresultat, resultat før skatt) så bør det ringe en bjelle. Er driftsresultat i minus bør du ihvertfall ligge unna. Kan fort blir slitsomt å involvere seg i en mann som er en av disse såkalte selvstendig næringsdrivende som ikke helt får det til. Anonym poster: cf9594e7c4e1dac600342f978020c5c8
Gjest Janus Skrevet 26. juni 2012 #10 Skrevet 26. juni 2012 Det er vel avhengig av nøyaktig hva han gjør? Å være selvstendig næringsdrivende kan spenne ganske bredt. Venninnene dine høres ikke særlig skarpe ut. Er de pene i det minste? 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #11 Skrevet 26. juni 2012 Det er som alltid en helhetsvurdering. Hvis han i tillegg til selvstendig næringsdrivende kaller seg en festløve og ikke kan grunnleggende gramatikk er det nok røde flagg til at jeg holder meg unna. Anonym poster: 15a7f31e2633a425d6ac66cc3660fe20
Gjest _Blomsten_ Skrevet 26. juni 2012 #12 Skrevet 26. juni 2012 Det er som alltid en helhetsvurdering. Hvis han i tillegg til selvstendig næringsdrivende kaller seg en festløve og ikke kan grunnleggende gramatikk er det nok røde flagg til at jeg holder meg unna. Anonym poster: 15a7f31e2633a425d6ac66cc3660fe20 Hva er galt med å være en festløve? Er mange som jobber lange dager hver dag og liker å koble ut med en fest i helga. Det med grammatikk ville jeg heller ikke hengt meg oppi, da det finnes suksessfulle forretningsfolk med dysleksi. Er helt andre ting som byrde avgjøre om man må styre unna eller ikke. Å google bedriften hans er nok ikke dumt.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #13 Skrevet 26. juni 2012 Er det vanlig å være veldig skeptisk til de som jobber som selvstendig næringsdrivende? Jeg har truffet en mann på nettet som jeg har fått god kontakt med, men venninnene mine mener jeg må komme meg unna så fort som mulig. De ser det som et rødt flagg som tilsier at han er lat og har økonomiske problemer - og at han bare er ute etter å utnytte meg økonomisk. Jeg ble sjokkert over reaksjonen deres, for de har aldri møtt han - og vet nesten ingenting om han. Men så fort jeg sa at han var selvstendig næringsdrivende, fikk de alle pigger ut. Er det noe jeg har gått glipp av? Anonym poster: c4695c2a48665d4553449fb61311f131 Haha! Tror de har gått glipp av noe. Har masse kunder som er selvstendig næringsdrivende og mange av dem har ganske bra med grunker, for å si det slik. Det der er nok individuelt. Er forskjell på de som er godt etablert, på de som er i startfasen og på de som kun er ute etter å utnytte. De som ikke vet hvordan man driver firma tror at man skal kjøre firmaet "i null" for å slippe skatt. Det er veldig lurt når det plutselig kommer en stor uforutsett regning. Spørs om du heller skal sjekke ut forholdene i stedet for å plassere i bås slik ;-). Anonym poster: ee14031f613706fc5f6cd278176131cc
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #14 Skrevet 26. juni 2012 Nå har jeg hørt det også. De fleste næringsdrivende jobber faktisk veldig mye (mange jobber omtrent hele døgnet i oppstartsfasen), brenner for det de driver med og er nok flere ganger så ambisiøse enn 90% av de som tar en vanlig høyere utdanning for så å bli ansatt. Iblant lurer jeg på hva kvinner tror om det å bli suksessfull. Pengene og suksessen dukker ikke opp av intet, man må faktisk jobbe ganske hardt for å få det til, og man må ofre mye både av fritid og sosiale sammenkomster. Anonym poster: 48219618f84bfe332e18106357da8a22
Gjest "gjest" Skrevet 26. juni 2012 #16 Skrevet 26. juni 2012 Søk ham opp på brønnøysundsregisteret for å sjekke likviditeten.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #17 Skrevet 26. juni 2012 Grunnen til det er nok at på sukker ligger listen veldig lavt for å kalle seg selvstendig næringsdrivende, og når det står det på sukker kan det likegjerne være en sosialklient som satser på å tjene litt penger på frimerkesamlingen sin en vakker dag... Så jeg styrer også unna de på sukker, men det betyr ikke at jeg har fordommer mot de som faktisk er selvstendig næringsdrivende, jeg tror bare at det er mange som juger det på seg. Anonym poster: fe27cc17e410ec38b55b3ee358fd4054
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #18 Skrevet 26. juni 2012 Så nå er "selvstendig næringsdrivende" et synonym for "sosialklient". Jaggu er det mange nye ord og uttrykk jeg ikke får med meg gitt... Anonym poster: 04f2c7a48ac4d8ed16402bfe3c93e4e1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #19 Skrevet 26. juni 2012 Det kommer jo an på hva han driver med. Hvis han reklamerer for seg selv som selvstendig næringsdrivende så hadde jeg følt at han ikke akkurat hadde en veldig god jobb med mange oppdrag. Jeg kjenner jo selvstendig næringsdrivende revisorer og takstmenn som tjener veldig godt, de startet for seg selv fordi de så de kunne bygge opp en stor og trofast kundeskare og generere alle inntektene gjennom seg selv. Disse markedsfører seg da ikke som selvstendig næringsdrivende, men som revisorer og takstmenn, og hvis man spør hvor de jobber så sier de at de driver for seg selv. Anonym poster: cc82d2501c6ab0c66a621b519730cb89 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #20 Skrevet 26. juni 2012 Grunnen til det er nok at på sukker ligger listen veldig lavt for å kalle seg selvstendig næringsdrivende, og når det står det på sukker kan det likegjerne være en sosialklient som satser på å tjene litt penger på frimerkesamlingen sin en vakker dag... Så jeg styrer også unna de på sukker, men det betyr ikke at jeg har fordommer mot de som faktisk er selvstendig næringsdrivende, jeg tror bare at det er mange som juger det på seg. Anonym poster: fe27cc17e410ec38b55b3ee358fd4054 Det er jo litt generaliserende... hvis det virker som en ok fyr stopper det ikke meg i å bli kjent med ham, og det vil oftest komme fram hvordan det ligger an med firmaet. En jeg traff fortalte at han ikke tjente så mye (han hadde sagt opp en forholdsvis god jobb for å drive med en interesse), og det var tydelig at han ikke hadde mye penger. Så lenge folk er ærlige kan en jo gjøre seg opp en mening selv. Nå har jeg kontakt med en som har jobbet som selvstendig i mange år, og jeg har fått link til arbeider og fullt navn, så det er ikke noe problem for meg å finne ut hvordan han gjør det (og han ligger helt greit an). Ellers er det en del menn på sukker som er "mellom jobber", litt sånn midtlivskrise og finne seg selv Jeg blir litt tilbakeholden da, merker jeg, selv om (eller fordi?) jeg ikke har fulgt den mest fornuftige veien personlig. Anonym poster: 50eab554bb1a76ce03fe203a518a4fd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå