AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #1 Del Skrevet 26. juni 2012 Betyr selvfølgelig og følgelig egentlig det samme? Kan jeg feks. si "Jeg ble jo bedt så følgelig dro jeg dit", eller må jeg bruke 'selvfølgelig dro jeg dit'? Evt. hva er forskjellen mellom de to? Anonym poster: dc4e053a489807b8282b7d302ca81fcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #2 Del Skrevet 26. juni 2012 De har omtrentlig samme betydning, kanskje med forskjell i at mens selvfølgelig betyr opplagt, selvsagt, brukes følgelig om når noe ikke nødvendigvis er det. I tillegg er det bare selvfølgelig som kan brukes som adjektiv og adverb, følgelig kan bare brukes som adverb. Anonym poster: 6f405f0a33d2037a18ca9e2cf333d24e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 26. juni 2012 #3 Del Skrevet 26. juni 2012 De har omtrentlig samme betydning, kanskje med forskjell i at mens selvfølgelig betyr opplagt, selvsagt, brukes følgelig om når noe ikke nødvendigvis er det. Anonym poster: 6f405f0a33d2037a18ca9e2cf333d24e Uenig. Følgelig brukes når noe er en opplagt og logisk konsekvens av noe annet, og har dermed omtrent samme betydning som ergo . Det kalles dermed et årsaks- eller følgeadverb. Jeg ble bedt, så følgelig/ergo dro jeg dit. I setningen ovenfor fremstiller man det altså som om man nødvendigvis måtte dra, ettersom man ble bedt. (Årsaken til at man dro var at man ble bedt, for å si det med litt andre ord.) Det som gjør at forskjellen mellom følgelig og selvfølgelig ikke blir så tydelig i eksempelsetningen din, er at så også uttrykker årsak/følge her. Dermed vil "så selvfølgelig dro jeg dit" også uttrykke årsak/følge. Man ser imidlertid forskjellen mellom følgelig og selvfølgelig litt tydeligere dersom man dropper så: Jeg ble bedt. Følgelig dro jeg dit. Jeg ble bedt. Selvfølgelig dro jeg dit. I de første eksempelet ser man tydelig at årsaken til at man dro var at man ble bedt. I setning 2 derimot, er ikke det at man dro nødvendigvis forårsaket av at man ble bedt - det kunne like gjerne være fordi man alltid hadde lyst til å dra dit, for eksempel. Det er ikke en nødvendighet (eller en logisk og opplagt konsekvens) på samme måte som i det første eksemplet. Håper dette ble litt forståelig. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå