Gå til innhold

Tips for å huske talen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er gangke ny på forumet. Vi gifter oss i oktober, og skal ha et lite hyggelig bryllup med 30 av våre nærmeste.

Jeg vil svært gjerne holde en liten tale til min mann, men etter at jeg fikk hjerneslag for et par år siden så har jeg veldig, veldig vanskelig for å huske ting. Sepsielt utenat! I tillegg går det veldig tregt når jeg skal fokusere på noe og særlig hvis jeg er litt nervøs og vil gjøre mitt beste.

Jeg skriver nå ganske godt selvom jeg har noen skrivefeil :-(.

Kort sagt så er alt som krever bittelitt konsetrasjon veldig mye vanskeligere og tar lengre tid for meg.

Heldigvis vet alle våre venner og familie om dette, men jeg vil allikevel prøve å gjøre mitt beste til å holde en fin tale.

Er det noen som kan komme med noen tisp om hvordan jeg kan best huske hva jeg skal si. problemet er at hvis jeg skriver huskelapp med bare stikkord så er det vanskelig, men jeg vil prøve å unngå å lese hele tale ordrett hvis jeg skriver ned alt.

Har tenkt på alternativer, men jeg er ingen sangperson heller...

Er det noen som har noen gode tips til meg så setter jeg vedlig pris på det!

Anonym poster: 9c2efaff92be58eecaa0a7d39cd911b8

Videoannonse
Annonse
Gjest najki
Skrevet

Vi gifter oss i oktober, og skal ha et lite hyggelig bryllup med 30 av våre nærmeste.

Det er absolutt ikke meningen å gjøre narr av deg, men jeg syntes bare det var litt morsomt at dere skulle ha et lite hyggelig bryllup ;)

Jeg vil tro at de fleste som er invitert vet om hjerneslaget ditt, og at de derfor forstår om noe skulle stokke seg. Pugg talen din så godt det lar seg gjøre på forhånd. I tillegg ser jeg ikke på det som noe problem å ha med et lite manuskript i bakhånd. Alle store talere har jo også et slikt!

Lykke til med bryllupet, hyggelig eller ei ;)

Skrevet

Det er absolutt ikke meningen å gjøre narr av deg, men jeg syntes bare det var litt morsomt at dere skulle ha et lite hyggelig bryllup ;)

Jeg vil tro at de fleste som er invitert vet om hjerneslaget ditt, og at de derfor forstår om noe skulle stokke seg. Pugg talen din så godt det lar seg gjøre på forhånd. I tillegg ser jeg ikke på det som noe problem å ha med et lite manuskript i bakhånd. Alle store talere har jo også et slikt!

Lykke til med bryllupet, hyggelig eller ei ;)

Du har tydeligvis ikke lest hva TS spurte om, siden nettopp det med å huske ting utenat er vanskelig for henne, i tillegg til manuskriptlesning. Da er ikke rådene om å pugge og ha manuskript veldig verdifulle...

Til TS så vil jeg anbefale om du kanskje kan ha en alternativ tale med å for eksempel vise lysbilder/film. Dette frir deg fra "manuset" og det er ofte enklere å snakke litt rundt bildene man ser, i tillegg til at bilder er enklere å trigge hukommelsen med enn, å å forsøke å lese når det er en utfordring.

Lykke til :-)

AnonymBruker
Skrevet

Til TS så vil jeg anbefale om du kanskje kan ha en alternativ tale med å for eksempel vise lysbilder/film. Dette frir deg fra "manuset" og det er ofte enklere å snakke litt rundt bildene man ser, i tillegg til at bilder er enklere å trigge hukommelsen med enn, å å forsøke å lese når det er en utfordring.

det synes jeg er en god idè. i tillegg til å ikke ha en kjempe lang tale gjerne litt enklere å huske enn en som er flere kilometer lang,

Anonym poster: 566ba3c8b097677ba4bcde83c163b0ca

Skrevet

Du har tydeligvis ikke lest hva TS spurte om, siden nettopp det med å huske ting utenat er vanskelig for henne, i tillegg til manuskriptlesning. Da er ikke rådene om å pugge og ha manuskript veldig verdifulle...

Et alternativ hvis man helst vil snakke selv, uten film, er jo å prøve å knytte det man ønsker å si til et bilde, som du kan stå og holde i hånden. Prøv deg litt fram, vi har forskjellige måter å memorere ting på!

Personlig har jeg erfart at ting er langt enklere å huske dersom man har et genuint eierforhold til det man ønsker å si. For eksempel syns jeg det var langt enklere å holde en tale i min mors 60-årslag enn når jeg står og holder framlegg for faggruppa mi, selv om jeg forberedte meg mindre til talen enn framlegg. Det er nok rett og slett fordi talen kommer fra hjertet, og ikke fra hjernen.

Du trenger ikke snakke i en liten evighet. En kort, men svært personlig tale er mye hyggeligere å høre på enn i taler hvor man legger ut om alle små og store detaljer.

Masse lykke til! :klemmer:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...