Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om det finnes andre måter å bli ambulansefagarbeider på enn å gå vgs? Jeg har fullført videregående med generell studiekompetanse. Er det for eks mulig å gå sykepleier og jobbe som ambulansearbeider? Har så lyst å bli det, men har ikke begynt å tenke på det før nå.. Og har veldig lite lyst å gå om igjen videregående :fnise:

Anonym poster: 9b0e5de891c3ef1589b2f446819ea58f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har vgs fag som inneholder helse og sosial grunnkurs/vg1, så kan du ta vg2 kurs på NKI, eller Bjørk ( I bergens området, de har sikkert noe tilsvarende andre steder i landet) Hvis du ikke har helse å sosial, så er lucas i trondheim å anbefalle, der mann kan kombinere vg1 og vg2.

Nei du blir ikke ambulansearbeider hvis du velger å ta sykepleien, du blir i beste tilfelle ambulansevikar.

Hvis du velger å ta sykepleien, så kan du muligens få jobb som vikar, men vil ikke bli lønnes som sykepleier, noen plasser blir du lønnet som fag arbeider, andreplasser som ufaglært.

I dag er kravet for at en ambulanse skal være godkjent for drift, at det skal være minimum 1 ambulansearbeider på bil. om noen år kommer et nytt krav, om at det skal være minimum 1 paramedic på bil, så vi som i dag er Ambulansearbeidere, holder på å ta videre utdannelse paramedic som er høyskole utdanning, men forbeholdt personell som jobber innenfor ambulanstjenesten.

HIO skal til neste år starte opp en offentlig bacholor grad innenfor paramedic, hadde jeg vært deg så ville jeg ventet til den kom på banen. Sykepleien er en god generell grunn utdanning, men den er ikke tilfredstillende innenfor akutt tjenesten. så spørsmålet er, vil du jobbe resten av livet innenfor ambulansetjenesten?? eller ser du for deg noen år der, før du går videre til noen annet, eks akuttmottak eller sykehus?? hvis alt 2 frister mest, så bør du amsolutt vurdere sykepleien.

Anonym poster: e12b135786c1b542462cd85ea41a3339

Gjest Frk.Franzen
Skrevet

Hvor i landet bor du? Du kan også ta et vikarkurs dersom du har noe helsefaglig bakgrunn. Litt usikker på hva de godtar som bakgrunn, men de godtar i alle fall sanitetskurs fra militæret osv. Da kan du jobbe som vikar i fem år og deretter ta fagbrev.

Evt kan du melde deg opp som privatist via privatistweb.no. Mye billigere enn NKI etc.

Skrevet

Flere helseforetak kjører vikar kurs, de krever da at du har helsefaglig bakgrunn som

Faglært helse arb. sykepleier eller medisin student. noen tar også inn folk med erfaring fra forsvarets sanitet.

du kan altså ta sykepleien, men du vil ikke bli ambulansearbeider av den grunn (det er en tittel forbeholdt de med autorisasjons som amb arb) lønnen din kan også variere alt fra sykepleier lønn til ufaglært, dette er litt induviduelt for hvert foretak og hvilke avtaler de har med din fagforening (dersom du er organisert)

Undersøk utdannelsen litt, les på ambulanserelaterte sider, for utdanningen til en ambulansearbeider er i utvikling, og det er sannsyneligvis ikke mangen årene før den er på høgskole nivå :)

p.s jeg vil anbefalle deg å ta kontakt med ambulansetjenesten der du bor, og høre litt om muligheter for hospitering, det er mangen som blir skuffa når de finner ut hva jobben egentlig går ut på. arb dagen er mye mer planlag og roligere enn hva media ofte fremstiller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...