Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer det at man (mer eller mindre, med variasjon mellom bankene) kan få lån som er 3x inntekten (fast selvfølgelig), samt 8x BSU-beløpet?

Anonym poster: 04abc9ab309b207b3682d5da52a697d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For ordinære inntekter, la oss si mellom 350' og 500', så er nok 3 x inntekt ofte i nærheten av sannheten.

Hvis du tjener mer, så kan man låne mer enn 3x, og tjener man mindre så får man låne mindre enn 3x.

Skrevet

Vi tjener greit, har mulighet for å tjene mer ved ekstrajobbing og hadde god egenkapital, så vi fikk 6* inntekten.

Bankene gjør en individuell vurdering. Enkelte får ikke 3* en gang, eller lån overhodet. Andre får mange ganger inntekten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror bankene tar flere forbehold her, både egenkapital, BSU, lønn og forhold til banken. I dag kreves det normalt sett 15% egenkapital.

Vi skal kjøpe leilighet til 2,2 mill nå, og må spytte inn 350 000 selv. Altså får vi lån på 1,85 mill.

Anonym poster: 204c022d54c2e89466940ff134eea868

AnonymBruker
Skrevet

Men stemmerdet med 8x BSU beløpet?

Skrevet (endret)

Men stemmerdet med 8x BSU beløpet?

Nei, det er ikke noe krav.

Her har du, eller det personen som har sagt dette til deg, missforstått litt. Banken bryr seg null niks om hva du har i BSU. De bryr seg om hva du har i egenkapital. Egenkapitalkravet er nå 15%. Det vil si at dersom du har all egenkapital på BSU får 5,6 ganger BSU beløpet i lån. (ikke arrester meg om hoderegningen ble feil, har ikke kontrollregnet, forsøker bare å illustrere missforståelsen)

Endret av Athene
AnonymBruker
Skrevet

Men egenkapital er egenkapital, selv om den står på BSU ja? Teller like mye som om den skulle stått på vanlig sparekonto?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Men egenkapital er egenkapital, selv om den står på BSU ja? Teller like mye som om den skulle stått på vanlig sparekonto?

Egenkapital er egenkapital. Så lenge det er midler du klarer å frigjøre for å putte inn i bolig teller banken det med. Banken ber deg dokumentere hvor mye midler du har, og så regner de ut totalverdi du kan kjøpe for og 85% av denne verdien i lån ut i fra det.

Endret av Athene
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar ;) vi tjener begge ca. 300 000, og har EK på 200 000 tilsammen, hvor dyrt kan vi kjøpe? (ja, vet vi må snakke med bank, men en pekepinn..?)

Skrevet

Dersom kravet om 15% egenkapital er ufravikelig, litt under 1,4 vil jeg tro.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For ordinære inntekter, la oss si mellom 350' og 500', så er nok 3 x inntekt ofte i nærheten av sannheten.

Hvis du tjener mer, så kan man låne mer enn 3x, og tjener man mindre så får man låne mindre enn 3x.

Det der er tull! Jeg er så lei alle disse "hva kan jeg/vi låne" trådene. Hvis jeg hadde spurt her så ville jeg med uføretrygd og knapt 14 lapper i måneden fått høre "heh, du får ikke mye boliglån du" osv. Likevel sitter jeg med en bolig til over 1 million, og fikk høre at grensen min var på rundt 1.5, at jeg kunne få godt over 2 hvis jeg hadde delt med noen og tatt rundt 4 tusen fra han/hun i måneden.

Gå til banken, jeg ville ikke tatt råd fra noen på KG.

Anonym poster: 5189b2b32fe1d56a4d9a6e4e89aaf685

AnonymBruker
Skrevet

Egenkapital er egenkapital. Så lenge det er midler du klarer å frigjøre for å putte inn i bolig teller banken det med. Banken ber deg dokumentere hvor mye midler du har, og så regner de ut totalverdi du kan kjøpe for og 75% av denne verdien i lån ut i fra det.

85%

Anonym poster: ac3f99c9b2173deed5f5e72f7fe556bb

Skrevet

85%

Anonym poster: ac3f99c9b2173deed5f5e72f7fe556bb

Tusen takk. Jeg deler 0,85 på 0,15 i hodet, men å trekke 15 fra 100 ble for vanskelig gitt...

Oppdaterer hovedinnlegget, det blir for flaut å la det stå :gjeiper:

Skrevet

Det der er tull! Jeg er så lei alle disse "hva kan jeg/vi låne" trådene. Hvis jeg hadde spurt her så ville jeg med uføretrygd og knapt 14 lapper i måneden fått høre "heh, du får ikke mye boliglån du" osv. Likevel sitter jeg med en bolig til over 1 million, og fikk høre at grensen min var på rundt 1.5, at jeg kunne få godt over 2 hvis jeg hadde delt med noen og tatt rundt 4 tusen fra han/hun i måneden.

Gå til banken, jeg ville ikke tatt råd fra noen på KG.

Du har svart dette i omtrent samtlige tråder om dette emnet.

Det er ikke slik at 3* er et endelig svar. Men det er de retningslinjene banken har. Jeg nekter å tro at bankene sier ja til et slikt lån i de fleste tilfeller etter dagens retningslinjene banken har.

Det som også teller inn her er at du har en stabil inntekt som ikke kommer til å forandre seg i negativ retning, jeg antar du heller ikke har bil. Bostøtte antar jeg du også. Har du appåtil kunnet bevise lavt forbruk i flere år så sier det jo at du klarer å betjene lån til tross for lav inntekt.

Men over til det ts spør om.

Bankenes retningslinjer sier vel 3*inntekt og 15% egenkapital, og at du skal tåle en renteøkning på 5%

Har du andre lån (billån, studelån) vil det trekke noe ned.

3*inntekt for dere er 600k*3=1,8mill, men med egenkapital på kun 200k, så vil dere vel kunne få et lån på

ca 1,35mill.

Men hva dere får låne er det uansett bare bankene som kan svare på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har svart dette i omtrent samtlige tråder om dette emnet.

Det er ikke slik at 3* er et endelig svar. Men det er de retningslinjene banken har. Jeg nekter å tro at bankene sier ja til et slikt lån i de fleste tilfeller etter dagens retningslinjene banken har.

Det som også teller inn her er at du har en stabil inntekt som ikke kommer til å forandre seg i negativ retning, jeg antar du heller ikke har bil. Bostøtte antar jeg du også. Har du appåtil kunnet bevise lavt forbruk i flere år så sier det jo at du klarer å betjene lån til tross for lav inntekt.

Men over til det ts spør om.

Bankenes retningslinjer sier vel 3*inntekt og 15% egenkapital, og at du skal tåle en renteøkning på 5%

Har du andre lån (billån, studelån) vil det trekke noe ned.

3*inntekt for dere er 600k*3=1,8mill, men med egenkapital på kun 200k, så vil dere vel kunne få et lån på

ca 1,35mill.

Men hva dere får låne er det uansett bare bankene som kan svare på.

Jeg svarer,fordi jeg blir oppgitt over at folk som ikke er ansatte i bank uttaler seg som om de hadde vært det.

Jeg har ikke bostøtte, og ikke bil. Nå ble det en bolig til millionen, siden jeg var rastløs der jeg bodde og ikke fant noe annet spennende, bortsett fra en til 1.7 (+ dokumentavgifter, 2.5 til staten osv), men da måtte jeg ha slått meg sammen med en, men fikk da fortalt at jeg egentlig kun hadde behøvd å ta i underkant av 2000 fra han/hun. Men du sa det selv, det med å bevise at man ikke bruker så mye penger, så alt man egentlig trenger å gjøre er å bevise at man ikke sløser, bingo, bedre lånemuligheter.

Men jeg skjønner at dagens unge liker å kaste bort penger, så det er vel ikke så lett?

Skrevet

Jeg svarer,fordi jeg blir oppgitt over at folk som ikke er ansatte i bank uttaler seg som om de hadde vært det.

Jeg har ikke bostøtte, og ikke bil. Nå ble det en bolig til millionen, siden jeg var rastløs der jeg bodde og ikke fant noe annet spennende, bortsett fra en til 1.7 (+ dokumentavgifter, 2.5 til staten osv), men da måtte jeg ha slått meg sammen med en, men fikk da fortalt at jeg egentlig kun hadde behøvd å ta i underkant av 2000 fra han/hun. Men du sa det selv, det med å bevise at man ikke bruker så mye penger, så alt man egentlig trenger å gjøre er å bevise at man ikke sløser, bingo, bedre lånemuligheter.

Men jeg skjønner at dagens unge liker å kaste bort penger, så det er vel ikke så lett?

Det er vel mange her som er såpass oppegående at de vet hva slags retningslinjer som ligger til grunn. Uten at de jobber i en bank. Uansett hvordan man vrir og vrenger på det er det de som ligger til grunn. Så må man bare overbevise bankene om noe annet.

• Liker 2
Skrevet

Dette er et forum. Man er ute etter personlig erfaringer, og ikke profesjonelle svar. Jeg regner med at de fleste som oppretter tråder er klar over det, og tar rådene de får deretter.

Dersom alle skulle hoppet inn og kritisert svarene i enhver tråd, basert på at personen som svarer ikke er lege, veterinær, økonom, jurist, mekaniker... hadde vi ikke hatt noe forum. Så denne oppførselen er helt unødvendig.

• Liker 3
Gjest najki
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor nylig mange av dere som svarer her har vært og snakket med banken sin. Jeg har imidlertid hatt en runde her i høst, og kravene for boliglån har som de fleste vet blitt skjerpet inn.

Jeg skal ikke komme å si "alle bankene", men iallefall de bankene jeg har snakket med har fått tredd ett sett regler over hodet fra noen høyere makter. Nå holder det bl.a. ikke å dokumentere lavt forbruk, det er SIFO-tallene som blir lagt til grunne når man regner forbruk.

Hadde jeg vært trådstarter ville jeg rett og slett tatt en telefon til banken min og hørt hva jeg kunne få. Ingen her på KG kan gi deg svar på dette. Ikke koster det mye tid og spørre dem heller...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det bare jeg som er lei disse "hvor mye lån kan jeg få"-trådene?

Som påpekt er føringene fra Finanstilsynet at man har minst 15% egenkapital og tar høyde for 5% renteøkning. Bankene har i en årrekke i tillegg hatt et utgangspunkt i at man får låne tre bruttolønner.

Så er det opp til banken å avgjøre hvor hardt de følger disse føringene. Det enkleste er faktisk å snakke med en eller flere banker.

Anonym poster: ab026140d056c974a4e53339acdb2a4b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tips:

Få lånetilbud fra inntil tre banker du selv velger (med 1 søknad) via www.penger.no

(Tjenesten er gratis og eies av FINN.no og Dine Penger)

Anonym poster: 4c189a33d69f5c16f280eb1a2975874d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...