Sumaya Skrevet 25. juni 2012 #1 Skrevet 25. juni 2012 Jeg er helt utrent og skal på en flere timer lang fjelltur helgen 6.-8. juli. Er 28 år, 173 cm, veier ca. 58 kilo. Er altså ikke overvektig, men har ekstremt dårlig kondis! Er det for seint å trene opp kondisen til denne turen? Spiser sunt og variert, mye proteiner(fisk, kylling, egg ect.) og frukt/grønnsaker. Når det gjelder trening har jeg planer om rask gange til og fra jobb hver dag ( 45 min. hver vei), i tillegg til trening i helgen. Altså blir det ca. 1 og en halv time med fysisk aktivitet hver dag. Burde jeg trene styrke i tillegg? Er ganske blank på treningskunnskaper, men hvis man skal gå lang er vel også rask gange (kondisjonstrening) det beste? Håper noen kan gi meg noen tips om hva jeg kan gjøre for å være best mulig forberedt til denne turen, så jeg vil være istand til å nå toppen uten å sinke resten av "troppen" altfor mye
Marimma Skrevet 25. juni 2012 #2 Skrevet 25. juni 2012 Hvis jeg skulle gitt deg et tips ville det vært å begynt tidligere. Seriøst. Ta turen med godt mot og en utfordring
Sumaya Skrevet 25. juni 2012 Forfatter #3 Skrevet 25. juni 2012 Men jeg visste ikke at jeg skulle på tur før i går! Må bare forberede meg så godt det lar seg gjøre... Tar det som en utfordring
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #4 Skrevet 25. juni 2012 Det er fullt mulig å få opp kondisen til da. Jeg startet trene for tre uker siden, og min joggerunde består av å jogge opp en bakke og ned igjen. Første gangen jeg jogget opp hadde jeg ca 4-5 pauser, nå har jeg 2-3, om jeg i det hele tatt trenger stoppe, stopper mest for drikke. Jeg har da jogget 1-2 ganger i uken, regner med du får kondisen opp om du jogger mer enn meg og. Jeg var i førsten andpusten, hostet slim, hadde blodsmak i munn og var helt utslitt etter 20 minutters jogging. Nå puster jeg ikke tungt i det heletatt etter en joggetur! Anonym poster: 14345abe3b2add9bf272819b859d2d6f
Sumaya Skrevet 25. juni 2012 Forfatter #5 Skrevet 25. juni 2012 Da er det altså mulig å forbedre kondisen litt på disse dagene... Oppmuntrende å høre! Får speede opp farten i bakkene på vei hjem, og heller gå i moderat tempo til jobben. Kan jo ikke sitte å være helt svett uten å få dusja :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #6 Skrevet 25. juni 2012 Er fullt mulig det ja, og jeg klarte det med å jogge kun 2 ganger i uken i tre uker! Jogg fort i oppoverbakker og press deg, det er da kondisen kommer! Anonym poster: 14345abe3b2add9bf272819b859d2d6f
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #7 Skrevet 25. juni 2012 "I form" er jo et relativt begrep. Det er alltid mulig å bli i bedre form på 11 dager, med gode og varierte øvelser. På en sånn tur er utholdenhet viktig. Rask gange er bedre enn ingenting, men jeg vil heller anbefale deg å trene motbakke i ulendt terreng; det er slitsomt og krevende i starten, men gjør raskt underverker for kondis, muskler og balanse/stødighet. Men vær forsiktig og ikke slit deg ut så du er helt kake til selve dagen. :gjeiper: Det er verre enn å ikke ha trent i det hele tatt .. Anonym poster: c9d445732ca3f6eae959dd165b92e810
Athene Skrevet 25. juni 2012 #8 Skrevet 25. juni 2012 (endret) I bedre form kan du komme, men ikke i form. Intervalltrening og løping er det beste. Jeg hadde vurdert å droppe gåingen, særlig dersom du ikke pleier å gjøre dette til vanlig. Det er lett å få belastningsskader dersom man går mye på asfalt, det gjør ikke så veldig mye for kondisen, og det ødelegger restitusjonen for den mer effektive treningen. Jeg hadde satset på to intervalløkter på en time hver i uka, og så en langtur i lett jogg evt.gå i motbakke i helgen. Dersom du har mulighet hadde jeg tatt all treningen i terrenget. En ting er å bedre kondisen litt. En annen ting er at det å gå i fjellet krever mye av stabilisering og muskler i beina. Selv de som lett jogger en time og har super kondis får raskt vondt når de er og går i fjellet en skjelden gang. Jeg har tatt med en del venninner som trener mye, men kun tredemølle+styrke, i fjellet opp gjennom. Så den har jeg erfaring med Endret 25. juni 2012 av Athene
Sumaya Skrevet 25. juni 2012 Forfatter #9 Skrevet 25. juni 2012 Takk for gode råd! Har heldigvis marka rett i nærheten så kommer til å trene i terrenget i løpet av helgen ivertfall Intervall-økter høres fornuftig ut i forhold til å trene kondisen. Jeg er lett på foten og har god balanse så det å skulle gå i fjellet skal jeg nok takle fint. Har gått endel ifjellet tidligere og vet hva slags terreng jeg har i vente Skal nok få kjørt meg framover ja, men skal passe på så jeg er uthvilt til selve turen
addict Skrevet 25. juni 2012 #10 Skrevet 25. juni 2012 Kondis kommer OVERRASKENDE fort..! Så jada, det er fullt mulig. Du blir uansett BEDRE.
frkharepus Skrevet 26. juni 2012 #11 Skrevet 26. juni 2012 Anbefaler deg å være nøye med pakking av sekk. Pass på at den ikke blir unødvendig tung, for da blir det ekstra tungt og slitsomt for deg å gå. God tur!
FantasDick Skrevet 26. juni 2012 #12 Skrevet 26. juni 2012 For to år siden la jeg og (eks)samboeren ut på en fjelltur med full oppakning (telt og alt) i 5 dager. Da var jeg ganske utrent, men turen gikk kjempefint. Tren kondisjon i de kommende dagene, vær nøye med valg av sekk og utstyr og ha med en positiv innstilling så tror jeg turen kommer til å gå fint! 1
Sugar&Spice Skrevet 2. juli 2012 #13 Skrevet 2. juli 2012 Begynn NÅ med å gå lange turer opptil en mil. Jeg vet jo ikke hvordan fjellturen din er lagt opp, hvor langt skal dere gå hver dag? Sove i seng eller telt? Mye høydeforskjell eller lite toppturer? Sånne ting er greit å vite.... Start nå med å gå lange turer, noen med sekk, andre ikke. osv. Sekken din på tur SKAL kun inneholde alt du trenger. Ta ikke med "noe som er kjekt å ha". Pakk minimalt, og ta med de letteste klærne som gir best varme osv osv. Jeg gikk med 15 kilos sekk en helg i nordmarka med lungebetennelse, og jeg er ikke spesielt trent fra før (men har en enorm glede i å gå ute, da). Det er den første dagen og de første 20 minuttene som er verst, etter det kommer kroppen din inn i moduset. Sett deg ned og finn ut mest mulig om hver etappe du skal gå. Lengde, høydemeter, terreng osv osv. Still inn hjernen mentalt på hva du skal - også skal du se at kroppen raskere henger med når du er utti det. LYkke til, misunner deg masse som skal på denne turen! Hvis det blir for hardt kan jeg sikkert steppe inn for deg. Haha!
Sumaya Skrevet 2. juli 2012 Forfatter #14 Skrevet 2. juli 2012 Takk for tips! Jeg har dessverre vært forkjølet og hatt gnagsår så jeg har ikke fått trent så mye som jeg hadde tenkt Men går ganske mye ellers i hverdagen så håper at det skal gå bra likevel! Trente intervaller 1 og en halv time på lørdag, og merket at kondisen ikke var på topp, men kan gå rask gange lenge uten å bli sliten. Skal forresten gå Besseggen :)Turen tar ca. 7 timer, men vi har ikke hastverk så kommer til å ta pauser og nyte naturen. Har gått endel i fjellet (men ikke de høyeste toppene) på vestlandet hvor jeg opprinnelig kommer ifra. Begynner å nærme seg nå! Gleder meg stort, kjøpt med fjellbukse, anorakk og kompass i dag
Sugar&Spice Skrevet 2. juli 2012 #15 Skrevet 2. juli 2012 Takk for tips! Jeg har dessverre vært forkjølet og hatt gnagsår så jeg har ikke fått trent så mye som jeg hadde tenkt Men går ganske mye ellers i hverdagen så håper at det skal gå bra likevel! Trente intervaller 1 og en halv time på lørdag, og merket at kondisen ikke var på topp, men kan gå rask gange lenge uten å bli sliten. Skal forresten gå Besseggen :)Turen tar ca. 7 timer, men vi har ikke hastverk så kommer til å ta pauser og nyte naturen. Har gått endel i fjellet (men ikke de høyeste toppene) på vestlandet hvor jeg opprinnelig kommer ifra. Begynner å nærme seg nå! Gleder meg stort, kjøpt med fjellbukse, anorakk og kompass i dag Opp og ned på 7 timer? det klarer du jo Det trengs ikke all verdens kondis til heller, er mange skoleklasser som går der og der er jo nivået lavt (man er aldri sterkere enn det svakeste ledd). Hvis det er en dagstur trenger man jo ikke veldig tung sekk heller. Gå to-tre timer hver eneste dag, gjerne med stigning, så skal du se at det ordner seg. Men legg inn en hviledag eller to før turen Lykke til da :D
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #16 Skrevet 2. juli 2012 Jeg gikk en 6 timers fjelltur etter å ha sittet mer eller mindre i ro i 9 mnd og dårlig styrke og balanse i et bein pga et brudd. Jeg var heller ikke godt trent før bruddet. Det gikk helt fint. Turfølget var rimelig overrasket. Jeg oppdaget at jeg var seig selv med dårlig kondis. Ha en hyggelig tur. Anonym poster: 3acbd9217862eaa0b82c2e5718a157ee
FantasDick Skrevet 2. juli 2012 #17 Skrevet 2. juli 2012 Besseggen går fint! Dere har jo masse tid, så bare ta det rolig om det trengs. Pakk lett.
Cherie Skrevet 3. juli 2012 #18 Skrevet 3. juli 2012 Takk for tips! Jeg har dessverre vært forkjølet og hatt gnagsår så jeg har ikke fått trent så mye som jeg hadde tenkt Men går ganske mye ellers i hverdagen så håper at det skal gå bra likevel! Trente intervaller 1 og en halv time på lørdag, og merket at kondisen ikke var på topp, men kan gå rask gange lenge uten å bli sliten. Skal forresten gå Besseggen :)Turen tar ca. 7 timer, men vi har ikke hastverk så kommer til å ta pauser og nyte naturen. Har gått endel i fjellet (men ikke de høyeste toppene) på vestlandet hvor jeg opprinnelig kommer ifra. Begynner å nærme seg nå! Gleder meg stort, kjøpt med fjellbukse, anorakk og kompass i dag Åh! Er det Besseggen! Det er null problem. I alle fall om man går den fra Memrubu(?) Altså tar båten inn. Den første kleiva etter båten er litt hard, men etter det er det jo bare kos til du kommer til selve eggen og den er jo bare så spektakulær at du glemmer at du klatrer den. Vel oppe mener jeg at det venter en oppoverbakke til og så er det bare bort og ned. Syntes selv det verste var å gå den ned igjen. Jeg var ikke så vant til å gå i fjellet og løftet dermed ikke fotene nok. Var en såkalt tåkakker, så nedoverturen blei litt vond til tærne. Var ikke i spesielt god form da jeg gikk Besseggen, men gikk den på rundt 6t og jeg var også overvektig den gangen. Skal gå besseggen på nytt i sommer og gleder meg som en unge. Er i mye bedre form nå!
Sugar&Spice Skrevet 12. juli 2012 #19 Skrevet 12. juli 2012 Hvordan har turen gått? :D Veldig nysgjerrig her!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå