AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #1 Skrevet 25. juni 2012 Hei! Jeg lurer litt på hva slags erfaringer dere har med escitalopram og SSRI-preparater generellt? Jeg sliter med depresjon og skal endelig få behandling for det til høsten hos psykolog. Enn så lenge er det sommerferie og jeg og fastlege ble enige om at jeg skulle forsøke escitalopram slik at jeg fikk en litt mer stabil sinnstemning fordi jeg blir veldig sliten av ha dette "berg og dalbane-humøret". De nærmeste rundt meg er veldig delte om bruken av slike medikamenter og så fort det ble kjent at jeg slet psykisk har den ene parten nesten mast på meg om at jeg aldri måtte finne på å ta slike lykkepiller, mens andre jeg kjenner som sliter med mye av det samme som meg har hatt stor nytte av escitalopram-tablettene i tillegg til terapi. Jeg kan trappe ned og kutte ut pillene hvis jeg ikke føler at det fungerer og har fått beskjed om at jeg bare måtte komme tilbake til legesenteret hvis jeg følte at jeg ble enda mer deprimert og at dette ikke fungerte. Jeg er ikke suicidal, men sliter med de andre plagene ved depresjon og har fått relasjoner til andre mennesker og deler av bachelor-utdanningen min ødelagt som følge av det... Noen gode råd? Anonym poster: f0fe1048524460aa4186019b3bab5c58
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #2 Skrevet 25. juni 2012 Escitalopram/Cipralex reddet mitt liv. Bokstavelig talt. Men husk at det kan ta noen uker før de begynner å virke, så du må holde ut evt. bivirkinger og ikke stresse. Anonym poster: fb136c98c48a1b3c023581b07bff517d
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #3 Skrevet 25. juni 2012 Flere som har erfaring med denne type piller? Anonym poster: f0fe1048524460aa4186019b3bab5c58
skandale Skrevet 25. juni 2012 #4 Skrevet 25. juni 2012 For det første så er det ikke lykkepiller - de flater ut humøret og tar toppene av følelsene dine. Jeg kjenner også mange som sa til meg at jeg aldri måtte finne på å begynne med sånt, men jeg mener faktisk det er bedre å begynne på medisiner (som man ikke blir avhengig av, selv om enkelte ser ut til å tro det) og få et helt ok liv som du synes du mestrer, enn å gå rundt og ha det helt forjævlig. Du blir ikke lykkelig av noen av delene, men tenk deg nøye om akkurat hvor deprimert du er. Er det virkelig verdt å føkke med kroppen kjemisk på den måten? For meg funker det slik det skal, jeg blir litt likegyldig, klarer ikke gråte, og får heller ikke latterkrampe, men har et lite spekter imellom der. Og når jeg synes jeg kan ofre latter og ekte glede for å slippe å være så lei meg som jeg var hver dag, så vet jeg at det er riktig.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #5 Skrevet 26. juni 2012 Vel, da har jeg tatt tablettene i to dager, blir spennende å se hvor raskt jeg vil merke effekten og eventuelle bivirkninger av dem. Er det mange som legger på seg av dem? - TS Anonym poster: f0fe1048524460aa4186019b3bab5c58
Gjest Bouncy Skrevet 14. november 2012 #6 Skrevet 14. november 2012 Hei! Jeg er 23 år og har tatt 20 mg Ecitalopram i 6 måneder. For meg har det funket kjempebra! Var skeptisk til å begynne med, tenkte og følte veldig mye på hvordan jeg forventet at medisinen skulle fungere osv. Det gikk noen måneder før jeg kunne si helt sikkert at de hjalp. Jeg tar de forresten mot angst. Jeg har nok lagt på meg litt, men vet ikke om det er pga medisinen:p kjenner meg veldig igjen i likegyldigheten. Jeg har vært litt bekymret for det. Har tenkt på om det kommer til å gå over fordi jeg vanligvis er sprudlende og energisk! Men å bli kvitt de bølgedalene i humøret har vært fantastisk og jeg føler meg så mye mer avslappet. Jeg har ikke vært til noe samtale pga flytting, men skulle ønske jeg kunne gjort det, men jeg liker ikke å måtte be om det hos legen fordi jeg har det jo ikke "SÅ dårlig"... Også har jeg hatt utrolig dårlig erfaring med psykolog tidligere:-S Det er forresten veldig fint å ha en plass å dele erfaringer med dette. Kom over denne tråden i kveld når jeg ble nervøs for å kanskje ha tatt 2 tabletter i stedet for 1 (går på autopilot når jeg tar dem, så kunne fort ha tatt 2), og ble litt redd for overdose :-p
Gjest Nanne70 Skrevet 15. november 2012 #7 Skrevet 15. november 2012 Jeg brukt Escalitopram/Cipralex 10 mg i snart et halvår nå, og for meg har det fungert helt utmerket, jeg føler at jeg har blitt meg selv igjen og fått livet mitt tilbake. Tar medisinen for depresjon, forøvrig. Opplevde endel bivirkninger de første par ukene, men det eneste jeg merker nå, er litt munntørrhet og nattsvette innimellom. Har ikke lagt på meg av medisinen. Humøret er stabilt og godt, jeg slipper gråtetoktene og raserianfallene og opplever ikke at følelsene har "flatet ut" - jeg kan fortsatt le så tårene triller og gråte en skvett hvis jeg blir lei meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå