Gå til innhold

Må man be partner?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så bra, fint at noen synes det virker greit! :-) :-) Blir jeg litt mer sikker. Og ville bare nevne at vi betaler 100 000 og våre foreldre 30 000 så vi står for mesteparten selv (vil ikke virke som om vi ikke bidrar bare) :-)

Anonym poster: 91b31e3239a97e0c34a320ef5e391a13

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå bestemt meg for å takke nei til penger fra foreldrene mine til å dekke deler av brylluppet ettersom jeg ser at det betyr at det blir foreldrenes bryllup og ikke brudeparets.

Takk for at du indirekte hjalp meg TS.

Anonym poster: feaf295ad1e6bafa07d45d3a0c56c6cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forklar det til venninnene dine :) De har garantert forståelse for det. Jeg ba ikke mannen til ei venninne (som jeg ikke har så mye kontakt med) da jeg visste at han ikke er helt velkommen i resten av venninnegjengen og vi hadde egentlig ikke plass til han. Jeg tok en prat med henne om det, og hun hadde full forståelse for det og syntes bare det var hyggelig å bli bedt. Bare fortell det med en gang så er de forberedt :)

Fikk litt vondt av denne jeg, både på mannen og din venninne sine vegne.

Vi er i en spesiell situasjon, fordi vi inviterer de fleste med partner, men to personer er invitert uten. De to er begge deler av vår nære krets, vi møtes i forbindelse med felles aktiviteter minst to ganger i måneden.

Men disse to (som er i ulike deler av vår omgangskrets har begge partnere som har opptrådt svært usympatisk og bent ut sagt frekt i en del sammenhenger. Vi liker ikke partnerne, ganske enkelt. Disse to er invitert uten partner. Vil de ikke komme alene er det helt ok, men vi vil iallfall ikke ha med de usympatiske partnerne.

Anonym poster: 469747a9e13125a75f0216716b906d32

Men da er dere jo ikke noe bedre selv da, når dere ekskluderer disse to ;)

Til selve saken:

Syns det er merkelig at foreldrene dine skal legge føringer og bestemme hvordan deres byllup skal være, som et kriterie for at de hjelper dere med finansieringen. Hvis de ønsker et stort slektstreff, kan de vel bare arrangere det utenom din store dag.

Hvorfor ikke bare utsette det noen år til dere har spart opp nok penger, så kan dere selv bestemme hvem som skal inviteres?

Anonym poster: b55a7dbd76398e0cb83cee099f7a9254

AnonymBruker
Skrevet

Ja, sier man ja til penger så innebærer det jo litt kompromisser føler jeg!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men da er dere jo ikke noe bedre selv da, når dere ekskluderer disse to ;)

Til selve saken:

Syns det er merkelig at foreldrene dine skal legge føringer og bestemme hvordan deres byllup skal være, som et kriterie for at de hjelper dere med finansieringen. Hvis de ønsker et stort slektstreff, kan de vel bare arrangere det utenom din store dag.

Hvorfor ikke bare utsette det noen år til dere har spart opp nok penger, så kan dere selv bestemme hvem som skal inviteres?

Herregud, skal man virkelig vente og utsette bryllupet noen år for å spare penger til å invitere parteren til venninnene? Særlig når partneren heller ikke er nære venner. Nei, ærlig talt - det får da være grenser! Er liksom ikke måte på hva en skal kreve av stakkars folk som ønsker å gifte seg. Jeg skjønner TS godt - det innebærer også noe når man tar i mot penger. Kompromiss heter det.

De aller fleste mener at familie er viktigst i bryllup, så det er ikke unaturlig at foreldrene også ønsker dette.

Anonym poster: e6e2114792523497a43edb68e0faa560

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men da fikk vel de inviterte beskjed om dette om hvorfor du valgte å ikke invitere med partnerene deres?

Jeg mener, hadde min mann vært drittsekk så hadde keg forstått det og akseptert det, men hvis det ikke er noe som har skjedd så ser jeg ingen grunn til å ikke invitere med partner

Vi sa at vi måtte prioritere blant aktuelle gjester, og da ble ikke partneren prioritert. Gjestene det gjelder vet nok at relasjonen er litt anstrengt, så det ble ingen protester på det.

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, skal man virkelig vente og utsette bryllupet noen år for å spare penger til å invitere parteren til venninnene? Særlig når partneren heller ikke er nære venner. Nei, ærlig talt - det får da være grenser! Er liksom ikke måte på hva en skal kreve av stakkars folk som ønsker å gifte seg. Jeg skjønner TS godt - det innebærer også noe når man tar i mot penger. Kompromiss heter det.

De aller fleste mener at familie er viktigst i bryllup, så det er ikke unaturlig at foreldrene også ønsker dette.

Men da hadde det jo heller ikke vært noen problemstilling, hvis det var slik TS ønsket å ha det i utgangspunktet. Eneste som krever noe i dette bryllupet er foreldrene, som du vil se hvis du leser innleggene til TS. Du legger vekt på at partnerene ikke er nære venner, men det er jo heller ikke snakk om slektninger TS er nære med, alle de som blir invitert heller. Og vennene sine partnere er jo potensielle nære venner på sikt, da det er disse man bruker tid sammen med i det daglige.

De som ikke har noen som som kan hjelpe økonomisk må jo fint bare spare til bryllupet selv. Å gifte seg er ikke noe hastverk, man gifter seg jo fordi man vil være sammen resten av livet. Da har det ikke noe å si om man venter den tiden det tar før man har råd til å betale selv, hvis man har andre ønsker til hvordan bryllupet skal være enn det som kreves når det blir betalt av andre.

Gjest "gjest"
Skrevet

Vi er i en spesiell situasjon, fordi vi inviterer de fleste med partner, men to personer er invitert uten. De to er begge deler av vår nære krets, vi møtes i forbindelse med felles aktiviteter minst to ganger i måneden.

Men disse to (som er i ulike deler av vår omgangskrets har begge partnere som har opptrådt svært usympatisk og bent ut sagt frekt i en del sammenhenger. Vi liker ikke partnerne, ganske enkelt. Disse to er invitert uten partner. Vil de ikke komme alene er det helt ok, men vi vil iallfall ikke ha med de usympatiske partnerne.

Hjelpes...

De to usympatiske partnerne klarer sikkert å oppføre seg akkurat den dagen.

ER det ekteskapet eller bryllupet som er viktig her???

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ekteskapet er viktigst, derfor er jeg villig til litt kompromisser :-) Dagen blir nok veldig bra!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ER det ekteskapet eller bryllupet som er viktig her???

Nettopp. Det er selvfølgelig ekteskapet! Så hvorfor bry seg om å vente for å spare penger til å invitere noen man ikke behvøer å ha der!

Skrevet

Vet at det høres litt rart ut, men det var avklart med venninna mi på forhånd. Mannen hennes snakker heller ikke så mye norsk så ville blitt kjedelig for han under middagen(har såvidt møtt han en gang eller to). Vet at venninnen min koste seg masse, og det var koselig å se henne og de andre venninnene mine sammen igjen :)

Men det viktigste er; Det var avklart med venninna mi først. Som jeg har skrevet før, kommunikasjon er det viktigte. Si fra før invitasjonene blir sendt ut

Skrevet

Herregud, hvorfor er bryllupet til noen andre det eneste stedet folk tydeligvis ikke klarer seg uten partneren sin?

TS, hadde min vennegjeng blitt invitert sammen uten partnerene våre, og du hadde forklart oss hvorfor, hadde vi sett på det som en anledning til å feire deg, drikke god drikke, spise god mat og kooooose oss sammen! :)

Kjenner til det med å ha en til tider anspent familiesituasjon, med forventninger og komplikasjoner og jeg syns denne løsningen er helt akseptabel!!

• Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet

Argumentet om at man ikke klarer seg uten partneren i et bryllup blir bare for dumt. Man klarer seg uten partner i de aller fleste situasjoner. Poenget er at bryllup er en romantisk og hyggelig anledning hvor det er veldig koselig å gå sammen med en partner. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå.

Skrevet

Vi hadde litt det samme dilemmaet da invitasjonene skulle ut. Kombinasjon av svært begrenset antall plasser i lokalet og diverse kjærester til våre gode venner som vi ikke har truffet noe særlig o.l. Men til slutt kom vi fram til at siden alle andre ble bedt i par (type søsknene våre, tanter osv) så ble det feil å ikke invitere partnerne til vennene våre. Avgjørelsen hadde ingenting med våre venners evne til å hygge seg uten sine partnere, eller om partnerne kjenner noen i bryllupet vårt, men høflighet og respekt for våre venner og deres kjærester. Om kjærestene ikke føler seg komfortabel med å komme fordi de ikke kjenner noen kan de takke nei, men da har de iallfall fått innbydelse.

Vi har dessverre ikke plass til alle de som vi gjerne vil ha med på dagen vår til middag, så vi inviterte de aller nærmeste vennene med partner til middag og litt mer utvidet vennekrets, kollegaer o.l. med partnere til kaffen/festen.

Gjest Quake
Skrevet

Herregud, hvorfor er bryllupet til noen andre det eneste stedet folk tydeligvis ikke klarer seg uten partneren sin?

TS, hadde min vennegjeng blitt invitert sammen uten partnerene våre, og du hadde forklart oss hvorfor, hadde vi sett på det som en anledning til å feire deg, drikke god drikke, spise god mat og kooooose oss sammen! :)

Kjenner til det med å ha en til tider anspent familiesituasjon, med forventninger og komplikasjoner og jeg syns denne løsningen er helt akseptabel!!

Hele greia med bryllup er jo feiring av "kjærleiken" og det skal være romantisk. Da er det ekstra kos å ha noen å være romantisk med.

Skrevet

Argumentet om at man ikke klarer seg uten partneren i et bryllup blir bare for dumt. Man klarer seg uten partner i de aller fleste situasjoner. Poenget er at bryllup er en romantisk og hyggelig anledning hvor det er veldig koselig å gå sammen med en partner. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå.

Det er overhodet ikke vanskelig å forstå, men her er alternativet altså å kose seg med vennegjengen sin. TS har en legitim grunn til at hun desverre ikke kan invitere partnerene til venninnene sine. Dette er en god løsning. Det at alle gj snakker om ting og tang de forventer å ha "rett" på i bryllup forbløffet meg. Er det ikke bare koselig å bli invitert da? Noen setter tydeligvis pris på deg og vil ha deg der på sin store dag, syns det er veldig fint.

Hvis en ikke syns det er koselig kan en bare pent takke nei.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde litt det samme dilemmaet da invitasjonene skulle ut. Kombinasjon av svært begrenset antall plasser i lokalet og diverse kjærester til våre gode venner som vi ikke har truffet noe særlig o.l. Men til slutt kom vi fram til at siden alle andre ble bedt i par (type søsknene våre, tanter osv) så ble det feil å ikke invitere partnerne til vennene våre. Avgjørelsen hadde ingenting med våre venners evne til å hygge seg uten sine partnere, eller om partnerne kjenner noen i bryllupet vårt, men høflighet og respekt for våre venner og deres kjærester. Om kjærestene ikke føler seg komfortabel med å komme fordi de ikke kjenner noen kan de takke nei, men da har de iallfall fått innbydelse.

Vi har dessverre ikke plass til alle de som vi gjerne vil ha med på dagen vår til middag, så vi inviterte de aller nærmeste vennene med partner til middag og litt mer utvidet vennekrets, kollegaer o.l. med partnere til kaffen/festen.

Milde måne! Hadde du kaffegjester! Huff - dette er visst helt uhørt her på forumet. Enten alle eller ingen til full pakke.

• Liker 2
Skrevet

Hele greia med bryllup er jo feiring av "kjærleiken" og det skal være romantisk. Da er det ekstra kos å ha noen å være romantisk med.

Men det er jo ikke du som skal gifte deg. Setter du din egen romanse EN dag forann brudeparets STORE dag?

• Liker 1
Gjest Quake
Skrevet

Men det er jo ikke du som skal gifte deg. Setter du din egen romanse EN dag forann brudeparets STORE dag?

Bryllup er dønn kjedelig, så ja, faktisk.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Hva slags resonnement er dette? Hvem har sagt at man setter en dag med egen romanse foran brudeparets store dag?

De eneste argumentene man har for å la være å invitere med partner er plassmangel eller økonomi. Hadde det vært mitt bryllup, ville jeg da prioritert annerledes for å kunne be alle som har partner med partner.

Jeg hadde rett og slett ikke invitert kun den ene i et par. For meg ville det føltes helt feil.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...