Gå til innhold

Må man be partner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer gifter oss neste sommer, noe vi gleder oss stort til. Det blir et (litt for) stort bryllup, siden mine foreldre har tilbydd seg å betale en del, og vi ber derfor alle søsknene deres med barn siden dette er viktig for de (jeg har dog svært lite kontakt med tantene/onklene mine). Problemet er at vi da snart bikker 90 gjester, og dette er maksgrensen til lokale (og lommebøkene). Vi vil selvfølgelig be så mange venner vi kan, men pga begrensninger blir det kun 6 venner hver for oss. Jeg ønsker da å be 6 venninner, uten partner, slik at jeg kan ha alle de viktigste venninnene mine der. Dersom jeg ber med partner får jeg jo kun invitert 6. Dette er svært gode venner, som også er gode venner med hverandre, og jeg setter de selvfølgelig sammen. Tror dere jeg kan "komme unna" med dette? Ønsker jo ikke å fornærme de heller. Må nevnes at jeg ikke kjenner kjærestene veldig godt (relativt nye forhold) og vi er ganske unge (22 år). Tenker at dette kanskje kan spille inn litt, siden de ikke er så etablerte. Vi inviterer derimot partnere til søskenbarn, da familien ikke har så godt forhold innad, så alle kjenner noen godt.

Vet at svært mange er veldig uenig i å be noen uten partner, men samtidig er det jo forskjell på hver situasjon. Kommer selvfølgelig til å snakke med venninnene mine om dette, men vil ha litt innspill først.

Anonym poster: 91b31e3239a97e0c34a320ef5e391a13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis de bor innenfor ikke altfor lang reisevei fra der dere skal holde selskap, og alle venner bes uten partner og får sitte sammen så er jeg faktisk ikke negativ til dette.

• Liker 3
Skrevet

Deres bryllup - deres regler. Gjestene har ikke noe de skulle ha sagt på hvem dere inviterer. ;) Gjør det DU syns er riktig. Hvis de insisterer på å ha med partner får du bare være bestemt og si at det rett og slett ikke er plass til flere, og at dersom hun ikke vil komme uten partner så er det synd at hun ikke vil være der og feire DERES dag. Verre er det ikke. :)

Skrevet

Hvis de bor innenfor ikke altfor lang reisevei fra der dere skal holde selskap, og alle venner bes uten partner og får sitte sammen så er jeg faktisk ikke negativ til dette.

Helt enig! Det er greit å invitere noen uten partner så lenge de kjenner flere andre der og ikke blir ensomme!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns dette er helt greit siden det gjelder alle:) Nye forhold og det at dere ikke kjenner partnerne så godt er også gode grunner. Syns det hadde vært gøy å gå i bryllup med venninnegjengen uten gutta også jeg, blir litt annen stemning. La dem sitte sammen, og forklar på forhånd at grunnen er plassmangel. Jeg ser ikke at dette er et problem.

Anonym poster: d55df0746f15417976f2bca8144fd6f1

• Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg er kjerringa mot strømmen og synes det er en uting å be folk uten partner.

Hvordan ville du selv følt det om du ble bedt i bryllup uten mannen din, TS?

• Liker 8
Gjest Quake
Skrevet

Søskenbarn får ta med partner, men ikke vennene?

Hadde blitt litt snurt selv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke dette høres uhørt ut. Hvis det er en venninnegjeng så er jo dette bare hyggelig. I tillegg vet jeg at min mann ikke ville tatt det ille opp om han ikke fikk være med i bryllupet til noen som kan ikke kjente så godt. Da kan han kose seg hjemme uten dress isteden :-). Men så er vi mennesker som har hatt et liv før forholdet og også ikke behøver å "sitte oppå hverandre" hele tiden heller.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt på det, og i utgangspunktet hadde jeg syns det var dumt. Men hvis jeg ble bedt som en del av en god venne gjeng, og selvfølgelig satt sammen med de, tror jeg at det hadde vært greit. Og siden kjærestene deres heller ikke kjenner hverandre, er det kanskje en litt lettere stemning med bare jentene tenker jeg. Hadde sett annerledes på det om de var veldig etablerte sammen, eller om jeg og samboer kjente de litt bedre tror jeg!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og grunnen til at søskenbarn får ha med kjærester er forklart, pluss at alle de er gift/har barn sammen :)

Skrevet

Det er et år til bryllupet og du sier at det er relativt nye forhold. Når venninnene da i tillegg kjenner hverandre, vil jeg si det er helt greit å droppe partnere. Man skal ha vært sammen en stund før jeg mener man kan kreve å få ha med partner.

• Liker 1
Skrevet

Ikke ofte jeg bryr meg om hvordan folk velger å gjøre ting i bryllup og andre festligheter, men å ikke tillate folk å ha med sin partner syns jeg bare blir rart.

• Liker 4
Gjest "gjest"
Skrevet

Men TS: Hadde du syntes det var greit at du ble invitert i bryllup uten fyren din?

• Liker 1
Skrevet

Det er et år til bryllupet og du sier at det er relativt nye forhold. Når venninnene da i tillegg kjenner hverandre, vil jeg si det er helt greit å droppe partnere. Man skal ha vært sammen en stund før jeg mener man kan kreve å få ha med partner.

Kreve!? :overrasket:

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er greit når det er en definert gruppe som blir behandlet helt likt. En venninnegjeng som kjenner hverandre fra før bør kunne kose seg i et bryllup uten partner. I alle fall dersom venninnegjengen er så lite etablerte at venner ikke er vennepar.

Jeg har selv vært sammen med mannen i over 10 år, og dersom jeg hadde blitt invitert alene i et bryllup sammen med resten av venninnegjengen, eller til en kollega med andre kollegaer, hadde jeg bare synes det var koselig å bli invitert.

Men som du ser av svarene over og ellers på forumet. Her er man delt. Noen synes det er greit, en del synes det er rart å bli invitert uten partner og enkelte steiler når det er snakk om å invitere uten følge. Så du må regne med å få de samme reaksjonene i venninnegjengen. Den samme reaksjonen kan du forsåvidt regne med fra de som ikke blir invitert fordi man må ha plass til følge. Dette er ikke enkelt, men ingen her inne kan gi det fasiten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Skjønner at det er veldig delte meninger, derfor jeg selv er usikker. Er jo også såpass ung at jeg ikke vet stort om "normer og regler" i bryllup, har faktisk aldri selv vært i et "ordentlig" bryllupsselskap :fnise:

Det som plager meg, er at det viktigste for meg er ikke at alle små detaljer er perfekte, men at det blir en fantastisk dag med god stemning. Selvom jeg ikke får gjort noe med uenigheter i slekt og familie, vil jeg at alle skal være fornøyde, spesielt mine beste venninner. Vil ikke ekskludere noen, men vil jo heller ikke at de skal føle seg urettferdig behandlet ved at partneren blir utelatt.

Noen ganger føler jeg at det er litt for mange hensyn å tenke på... Vi må be gjester vi selv personlig ikke har noe sterkt forhold til pga familiehensyn, når vi endelig har funnet lokale føler noen at det er for langt å kjøre (35-40 min fra kirken) og ja. Ønsker bare at alle skal være fornøyde, men må vel bare belage meg på at det ikke går!

Skrevet

Forklar det til venninnene dine :) De har garantert forståelse for det. Jeg ba ikke mannen til ei venninne (som jeg ikke har så mye kontakt med) da jeg visste at han ikke er helt velkommen i resten av venninnegjengen og vi hadde egentlig ikke plass til han. Jeg tok en prat med henne om det, og hun hadde full forståelse for det og syntes bare det var hyggelig å bli bedt. Bare fortell det med en gang så er de forberedt :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg og samboer gifter oss neste sommer, noe vi gleder oss stort til. Det blir et (litt for) stort bryllup, siden mine foreldre har tilbydd seg å betale en del, og vi ber derfor alle søsknene deres med barn siden dette er viktig for de (jeg har dog svært lite kontakt med tantene/onklene mine). Problemet er at vi da snart bikker 90 gjester, og dette er maksgrensen til lokale (og lommebøkene). Vi vil selvfølgelig be så mange venner vi kan, men pga begrensninger blir det kun 6 venner hver for oss. Jeg ønsker da å be 6 venninner, uten partner, slik at jeg kan ha alle de viktigste venninnene mine der. Dersom jeg ber med partner får jeg jo kun invitert 6. Dette er svært gode venner, som også er gode venner med hverandre, og jeg setter de selvfølgelig sammen. Tror dere jeg kan "komme unna" med dette? Ønsker jo ikke å fornærme de heller. Må nevnes at jeg ikke kjenner kjærestene veldig godt (relativt nye forhold) og vi er ganske unge (22 år). Tenker at dette kanskje kan spille inn litt, siden de ikke er så etablerte. Vi inviterer derimot partnere til søskenbarn, da familien ikke har så godt forhold innad, så alle kjenner noen godt.

Vet at svært mange er veldig uenig i å be noen uten partner, men samtidig er det jo forskjell på hver situasjon. Kommer selvfølgelig til å snakke med venninnene mine om dette, men vil ha litt innspill først.

Synes det er greit når alle behandles likt. MEN je forstår ikke at folk velger å invitere familie man ikke har særlig mye kontakt med fremfor venner. Jeg vil anta at de fleste har det veldig mye hyggeligere sammen med vennene sine fremfor familie en ikke har annet bånd til enn at man er i slekt. Ser at foreldrene til TS betaler en del og stiller "krav" om at familie inviteres, men jeg ville gått en runde med de og forklart at på grunn av lokalets størrelse må de nedprioritere venner og venners partnere.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du må ikke be partner. Om folk synes det er uhørt og blir fornærmet, får de heller la være å komme.

Jeg synes man bare skal invitere folk man kjenner og har lyst å feire bryllup sammen med. I mitt bryllup skal jeg invitere den nærmeste familien, og en god slump venner, noen med og noen uten partner, alt ettersom hvor godt jeg kjenner partner. Noen partnere ser jeg jo på som mine nære venner også. Kan ikke forestille meg at noen av vennene mine blir fornærmet av det.

Men nå skal ikke jeg ha noe tradisjonelt bryllup heller :)

Anonym poster: dce5b9314f6ff8b1c8297d0360d6e6d2

Gjest "gjest"
Skrevet

Håper brudeparene forstår at for gjestene så er ikke den her dagen bare hyperspesiell, men også en dag hvor de må ut med en del kronasjer og da kan det være greit at ens kjæreste/samboer/ektefelle er der. Greit nok, det er brudeparets dag, men hvis det er kjærligheten som skal feires, hvorfor ikke la de andre som har funnet kjærligheten få ta med seg sin også da?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...