Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en gutt på 18 år, som nå til høsten skal til Bergen for å studere sykepleie. Ser veldig fram til det, og har allerede begynt å på en spesialisering etter 3 endte år. Nevrosykepleie er noe som virker interessant for min del, men jeg finner dessverre veldig lite informasjon om det på nett. Unntaket er utdanning.no..

Jeg lurer derfor på om noen her har noe nyttig informasjon om yrket nevrosykepleier eller studiet? Ville vært veldig til hjelp å kunne snakke med noen som jobber/studerer dette :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

http://student.hib.no/fagplaner/ahs/fagplan.asp?kode=B60NEVRO. Det har ingenting for seg å se på videreutdanning før du er ferdig med studiet og har jobbet en stund, de fleste endrer interesser underveis. Nevrosykepleie er helle ringen spesialutdanning og kvalifiserer til spesialsykepleierlønn, ergo du må gjøre det kun ut fra interesse, for mer lønn får du ikke. Det forutsetter også at du jobber på avdeling der dette er relevant.

Anonym poster: d825685665862076de352866d21a4041

AnonymBruker
Skrevet

Kan vel som medisinstudent si at det må være et av de mest deprimerende sykepleieryrkene, men selvfølgelig fint at gode folk velger det som karrierevei! 90 prosent av sykdommene du vil hanskes med er uhelbredelige, og noen er direkte skumle feks ALS og muskeldystrofier. Ikke mye glede på den avdelingen.

Anonym poster: 1e89e302c4838c39806d4cd3a2bf3971

Skrevet

http://student.hib.no/fagplaner/ahs/fagplan.asp?kode=B60NEVRO. Det har ingenting for seg å se på videreutdanning før du er ferdig med studiet og har jobbet en stund, de fleste endrer interesser underveis. Nevrosykepleie er helle ringen spesialutdanning og kvalifiserer til spesialsykepleierlønn, ergo du må gjøre det kun ut fra interesse, for mer lønn får du ikke. Det forutsetter også at du jobber på avdeling der dette er relevant.

Vel, nevrosykepleie er en spesialutdanning og kvalifiserer deg til spesialsykepleierlønn.

AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt spennende med nevrologiske sykdommer, men jeg er nok litt enig med de andre i at interesseområder vil forandre seg etter hvert.. Først skal du ta en treårig bachelor, og så må du jobbe i to år før du kan søke videreutdanning.

Mtp lønn er det ofte lurere å velge master enn videreutdanning.

Anonym poster: 317345252f6c837a3f272e8cfb630d9e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet som sykepleier ved nevrologisk avdeling i mer enn 10 år, og har spesialisert meg innen hjerneslagbehandling. Jeg må jo bare si at det å jobbe med nevrologiske lidelser er utrolg spennende! Har flere kollegaer som har tatt den videreutdanningen som er i Bergen, og disse har iallefall fått lønn som spesialsykepleier etter endt videreutdanning. Ulempen med denne utdanningen er at det må betales mye skolepenger pr. semester, ikke alle arbeidsgivere som vil dekke det for sine arbeidstakere.

Men først må du gjøre deg ferdig med bachelor, prøv gjerne å få praksis i løpet av studiet ved nevr. avd. Vi har flere sykepleiere hos oss som har startet med praksis ved avdelingen vår, og deretter fått helgestilling og fast stilling etter endt utdanning.

Og til deg som sier det ikke er mye glede på ei nevrologisk avdeling: heldigvis tar du feil! Det er faktisk veldig tilfredsstillende å kunne være med å behandle pasienter med ulike nevrologiske lidelser. Det er mulig du blir rammet av noe du ikke blir helbredet av, men det er minst like spennende å følge pasienter som i dag kan tilbys behandling som holder sykdommen i sjakk, forbedrer livskvaliteten og gjør at livet fortsatt blir verdt å leve - i mange tiår til!

Og som sykepleier er ikke oppgaven bare å skulle helbrede, noen ganger gjør vi en god lindrende jobb, vi trøster, vi samarbeider med pårørende om løsninger og oppgaver, vi er med og behandler akutt oppståtte forverringer osv osv. Nevrologi er langt fra kjedelig!!

Anonym poster: 442db83893375645ee1802c4c26687b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel, nevrosykepleie er en spesialutdanning og kvalifiserer deg til spesialsykepleierlønn.

Det er en videreutdanning og den kvalifiserer ikke automatisk til spesialsykepleierlønn slik f.eks intensiv og anestesi gjør. Du må forhandle med arbeidsgiver, og hvis du er heldig får du mer lønn.

Skrevet

Jeg har jobbet som sykepleier ved nevrologisk avdeling i mer enn 10 år, og har spesialisert meg innen hjerneslagbehandling. Jeg må jo bare si at det å jobbe med nevrologiske lidelser er utrolg spennende! Har flere kollegaer som har tatt den videreutdanningen som er i Bergen, og disse har iallefall fått lønn som spesialsykepleier etter endt videreutdanning. Ulempen med denne utdanningen er at det må betales mye skolepenger pr. semester, ikke alle arbeidsgivere som vil dekke det for sine arbeidstakere.

Men først må du gjøre deg ferdig med bachelor, prøv gjerne å få praksis i løpet av studiet ved nevr. avd. Vi har flere sykepleiere hos oss som har startet med praksis ved avdelingen vår, og deretter fått helgestilling og fast stilling etter endt utdanning.

Og til deg som sier det ikke er mye glede på ei nevrologisk avdeling: heldigvis tar du feil! Det er faktisk veldig tilfredsstillende å kunne være med å behandle pasienter med ulike nevrologiske lidelser. Det er mulig du blir rammet av noe du ikke blir helbredet av, men det er minst like spennende å følge pasienter som i dag kan tilbys behandling som holder sykdommen i sjakk, forbedrer livskvaliteten og gjør at livet fortsatt blir verdt å leve - i mange tiår til!

Og som sykepleier er ikke oppgaven bare å skulle helbrede, noen ganger gjør vi en god lindrende jobb, vi trøster, vi samarbeider med pårørende om løsninger og oppgaver, vi er med og behandler akutt oppståtte forverringer osv osv. Nevrologi er langt fra kjedelig!!

Anonym poster: 442db83893375645ee1802c4c26687b3

Takk for et godt og utfyllende svar- akkurat det jeg trengte!

• Liker 1
  • 5 år senere...
Skrevet

Hei! Jeg er 17 år og går helsefagarbeider vg2. Jeg er veldig usikker på om jeg skal gå medisinstudiet eller om jeg skal gå sykepleien. Jeg har en del interesse for å bli nevrosykepleier, men har også lyst til å drive med kirurgi. Er nevrosykepleiere med og deltar på operasjoner? 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Siv Mari skrev:

Hei! Jeg er 17 år og går helsefagarbeider vg2. Jeg er veldig usikker på om jeg skal gå medisinstudiet eller om jeg skal gå sykepleien. Jeg har en del interesse for å bli nevrosykepleier, men har også lyst til å drive med kirurgi. Er nevrosykepleiere med og deltar på operasjoner? 

Nei. Skal du delta på operasjoner som sykepleier må du velge videreutdanning i operasjon eller anestesi. 

Anonymkode: 6ad4b...76f

• Liker 4
Skrevet
På 25.6.2012 den 20.48, AnonymBruker skrev:

Kan vel som medisinstudent si at det må være et av de mest deprimerende sykepleieryrkene, men selvfølgelig fint at gode folk velger det som karrierevei! 90 prosent av sykdommene du vil hanskes med er uhelbredelige, og noen er direkte skumle feks ALS og muskeldystrofier. Ikke mye glede på den avdelingen.

Anonym poster: 1e89e302c4838c39806d4cd3a2bf3971

Som medisinstudent vet du vel at mennesker er ulike og har ulike områder de interesserer seg for. Det er jo egentlig ganske essensielt i yrker hvor man spesialiserer seg slik at man får en grei fordeling på de ulike spesialiseringene. Det er altså ikke alle som synes det er "deprimerende" å arbeide med det du mener er det. 

Anonymkode: 24503...9e1

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, Siv Mari skrev:

Skal du studere medisin mæ du ha R1 (eller S1+S2), kjemi 1+2 og fysikk 1, samt 6 i så å si alle fag. Du får ikke oppfylt fagkravene ved å gå helsefagarbeiderlinjen. Isåfall må du ta fagene som privatist og deretter samle alderspoeng, studiepoeng, kanskje være med i Forsvaret etc. for å få nok poeng.

Anonymkode: 01980...613

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Skal du studere medisin mæ du ha R1 (eller S1+S2), kjemi 1+2 og fysikk 1, samt 6 i så å si alle fag. Du får ikke oppfylt fagkravene ved å gå helsefagarbeiderlinjen. Isåfall må du ta fagene som privatist og deretter samle alderspoeng, studiepoeng, kanskje være med i Forsvaret etc. for å få nok poeng.

Anonymkode: 01980...613

Ja jeg er klar over det, men det finnes et medisinstudie som du kan komme inn på med 4 i snitt. Og ja jeg vet det der med at du må ha tatt de fagene osv, men jeg gidder hvertfall ikke å gå førsteåret på nytt igjen for å gå studiespesialsierende. Men det egentlige spørsmålet mitt var om nevrosykepleiere er med på å operere. Og det er mange på min skole som har blitt leger etter å ha tatt samme studieretning som meg.

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Skal du delta på operasjoner som sykepleier må du velge videreutdanning i operasjon eller anestesi. 

altså som operasjonssykepleier eller anestesisykepleier da?

Skrevet

Operasjonssykepleiere assisterer ved operasjoner, de har også ansvaret for at pasienten ligger på en riktig måte, det er faktisk veldig viktig slik at man ikke ender opp med nerveskader ol.

Anestesisykepleiere står for anestesien, altså legger pasienter i narkose ol. De passer også på pasienten under operasjoner, at alle verdiene er der de skal. 

Anonymkode: ff6de...572

Skrevet

Nevrosykepleiere deltar ikke på operasjoner.

De eneste sykepleierne som deltar på operasjoner er anestesisykepleiere og operasjonssykepleiere. 

Anonymkode: 114be...b49

Skrevet
24 minutter siden, Siv Mari skrev:

Ja jeg er klar over det, men det finnes et medisinstudie som du kan komme inn på med 4 i snitt. Og ja jeg vet det der med at du må ha tatt de fagene osv, men jeg gidder hvertfall ikke å gå førsteåret på nytt igjen for å gå studiespesialsierende. Men det egentlige spørsmålet mitt var om nevrosykepleiere er med på å operere. Og det er mange på min skole som har blitt leger etter å ha tatt samme studieretning som meg.

I Norge kommer du ikke inn på medisin noen steder med 4 i snitt, men det kan gå i utlandet. I midlertid er holdningen «gidder ikke» releativt uforenelig med å forsøke å komme inn på og ikke minst gjennomføre medisinstudiet. 

22 minutter siden, Siv Mari skrev:

altså som operasjonssykepleier eller anestesisykepleier da?

Ja. 

Skrevet
On 10/9/2017 at 7:38 PM, AnonymBruker said:

I Norge kommer du ikke inn på medisin noen steder med 4 i snitt, men det kan gå i utlandet. I midlertid er holdningen «gidder ikke» releativt uforenelig med å forsøke å komme inn på og ikke minst gjennomføre medisinstudiet. 

Ja. 

http://bjorkneshoyskole.no/studie/medisinstudier-15/    neivell så hvordan forklarer du dette? Det første året er i Oslo og du kan komme inn med 4 i karaktersnitt også er det 5 år i utlandet. Og dessuten så vil jeg ikke ta førsteåret om igjen når jeg går mitt andre år på vgs, for hvis jeg gjør det så er jeg ikke ferdig utdannet før jeg er 30 eller noe.

Skrevet
14 minutter siden, Siv Mari skrev:

http://bjorkneshoyskole.no/studie/medisinstudier-15/    neivell så hvordan forklarer du dette? Det første året er i Oslo og du kan komme inn med 4 i karaktersnitt også er det 5 år i utlandet. Og dessuten så vil jeg ikke ta førsteåret om igjen når jeg går mitt andre år på vgs, for hvis jeg gjør det så er jeg ikke ferdig utdannet før jeg er 30 eller noe.

Du må lære deg forskjell på medisinstuder på et norsk universitet og «pre-med» på en privat høyskole der du ikke har sjans i helvete til å overføres til et norsk universitet etterpå, men må fullføre i utlandet. Da kan du like godt søke deg til utlandet med en gang og spare mye penger. Og jeg står fremdeles for at «gidder ikke» holdningen din ikke holder mål, du må ha realfag for å komme inn på Bjørknes også, og det får du ikke på helsefagarbeiderlinjen på vgs. Så enten kan du begynne på nytt på studiespesialiserende og ta den underveis, eller så må du bruke 1-2 år på å ta det etter vgs, og da er du like langt i tidsperspektiv. Uten realfagsforståelse kommer du ikke gjennom medisinstudet noe sted. Og selv om du tar Bjørnes veien betyr ikke det at 4 for å komme inn gjør deg kapabel til å bestå. Mange steder i utlandet tar inn mange studenter og siler dem ut etterhvert, mens man i Norge siler før inntak og mister færre underveis. 

Skrevet
2 timer siden, Siv Mari skrev:

Du har ikke en sjanse i ville helvete til å komme deg gjennom medisinstudier i Øst-Europa hvis du kun har bakgrunn fra helsefagarbeider på vgs (og bare har fire i snitt i det i tillegg) og ikke har tatt noen realfag. 

Anonymkode: 521fa...1e0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...