Gå til innhold

Tispe som tisser inne.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en 5 år gammel pointer tispe som tisser eller markerer inne.

Vi har ikke tatt henne på fersken, og kan da heller ikke snakke hardt til henne.

Vi merker at det er vått på gulvet og det stinker urin. Hun har også tisset i sofaen.

Var hos dyrlegen og fikk medisin pga en urinveisinfeksjon. Den er nå borte, men fortsatt tisser hun.

Dette skjer enten om nettene eller når vi ikke er til stede.

Hva i all verden gjør vi med dette?

Vil det hjelpe å sterilisere henne?

Takker for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har opplevd dette?

Skrevet

Det er vanskelig å gi svar basert på dette, det kan være så mye. Men det viktigste er at du ikke straffer henne for dette, da det ikke vil føre til særlig annet enn at hun blir usikker. Jeg ville først og fremst tatt henne til dyrlegen igjen. Enten kan det være en urinveisinfeksjon som er standhaftig, eller så kan det være noe annet som gjør at hun ikke helt har kontroll over blæren.

Har det vært en del endringer i rutinene hennes eller deres i det siste? Flytting, mye alenetid for henne, gjester, nytt dyr i hus, ferie osv. Enkelte hunder kan bli nervøse av rutineendringer, og det kan føre til skvetting. Enten nervøs skvetting eller ren markering av revir.

Skrevet

Sterelisering er ingen trylleformel som får bort uønsket adferd. Jeg tipper to ting, enten 1) urinveisinfeksjonen er ikke helt borte og en burde tatt en kur til, eller 2) hunden har lært seg en litt dårlig vane.

Jeg ville tatt en liten tur til dyrlegen med urinprøve for å få eliminert nr 1, og så begynt å jobbe litt som fra valpestadiet; ut etter mat, søvn osv, for å få tilbake de gode vanene om å tisse ute.

Skrevet

Dette er en UTROLIG nervøs hund. Hun er redd for alt!

Er en nervøs rase, men har aldri vært ute for at det fins SÅ nervøse hunder, med mindre de har vært utsatt for noe.

Hun har bodd med samboeren min hele livet sitt. Jeg flyttet inn for halvannen mnd siden.

Hun har tisset i min sofa, som jeg hadde med i tillegg til gulvteppet.

Jeg tenker det er markering av revir, men igjen tror jeg hun har gjort det lenge før jeg flyttet inn. Det er vegg-til-vegg teppe i stuen og hele teppet stinker urin.

Skrevet

Dette er en UTROLIG nervøs hund. Hun er redd for alt!

Er en nervøs rase, men har aldri vært ute for at det fins SÅ nervøse hunder, med mindre de har vært utsatt for noe.

Hun har bodd med samboeren min hele livet sitt. Jeg flyttet inn for halvannen mnd siden.

Hun har tisset i min sofa, som jeg hadde med i tillegg til gulvteppet.

Jeg tenker det er markering av revir, men igjen tror jeg hun har gjort det lenge før jeg flyttet inn. Det er vegg-til-vegg teppe i stuen og hele teppet stinker urin.

Ja men da er det ikke rart hun tisser. Jeg leste ikke at hun var veldig nervøs. Høyst sannsynlig er hun stresset (nervøsitet = høyere stress), og når en er stresset går systemet i ball og man må tisse oftere.

Jeg tror ikke hun går rundt og markerer revir - hun er nok bare stresset og tisser av den grunn.

Jeg ville uansett forsikret meg om at blærekatarren er over, og evt sjekke for andre ting hos vet, og så jobbet med å få henne tryggere. Det kan jeg garantere hjelper, men det kreves jo litt jobbing. Er det kanskje noen gode hundetrenere i nærheten som kunne gitt dere et opplegg på hvordan dere kan få ned stresset kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...