Gå til innhold

Hvor dumt er det å nedbetale studiegjeld framfor boliglånet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spart bortimot 250 tusen som jeg vil bruke på å nedbetale lån. Har ingen kredittkortgjeld, ingen bil, så valget står mellom boliglån og lånekassen. Jeg har, sammen med samboer, et boliglån på rundt 2 mil (1 mil hver) på en bolig som er verdisatt til 3,3 mil, og han er hoved lånetaker på boliglånet.

Jeg ville helst betale ned på boliglånet, men da blir det skeiv fordeling, og da må vi ordne noe slags samboerkontrakt? Og vil det komplisere våres ellers veldig enkel familieøkonomi? Nå er det sånn at vi har ca lik lønn, lik lån, og da er det ganske enkelt både i forhold til regninger og retting av selvangivelser (boliglån og renter og boligverdi) - vi deler alt på 2...

Men jeg har studielån på 220, og kan frigjøre det hele med disse sparte penger. Det er kanskje ikke så dumt allikevel i mitt tilfelle? Jeg vet at studielånet er det siste man må nedbetale, men det er vel bedre enn å ha penger ståendes på konto?

Anonym poster: 23ec7c4a4785f40c57d77b080cae9720

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dere separate lån?

Anonym poster: c828f08772f0697d117087f8c73079ca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg ville nedbetalt studielånet i din situasjon. Det er ikke dumt å betale det ned, for det er jo renter også på studielån og du vil alltid spare på å betale det ned. Du ville kanskje spart mer på å betale boliglånet, men da bør dere i så fall skrive en kontrakt sammen hvor dere blir enige om videre nedbetaling av lånet. Evt. ta kontakt med banken og høre om dere kan få fordelt lånet.

Anonym poster: 7034626d8cbea610442d2aba7c414f15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere separate lån?

TS her, nei vi har felles lån, han står som hovedlåntager, og jeg medtaker, det er vel ganske vanlig.

Gjest AlanaM
Skrevet

Har dere barn? Jeg har hørt at dersom noen har studielån og barn, har du rett til rentefradrag? At du betaler som vanlig, men når ett år har gått så kan du søke om å slippe å betale renter, og da går alt du har betalt direkte til nedbetaling av studielånet. Ellers ville jeg ha betalt hele studielånet. En gjeld mindre er penger spart.

Skrevet

Det økonomisk mest fornuftige er å betale ned boliglånet. Studielånet er omtrent det billigste man kan ha i tillegg så frafaller hele summen ved arbeidsuførhet (gratis gjeldsforsikring).

Jeg ville betalt ned på boliglånet selv om du bør forsikre deg ved å skrive en form for kontrakt.

• Liker 2
Skrevet

Har dere barn? Jeg har hørt at dersom noen har studielån og barn, har du rett til rentefradrag? At du betaler som vanlig, men når ett år har gått så kan du søke om å slippe å betale renter, og da går alt du har betalt direkte til nedbetaling av studielånet. Ellers ville jeg ha betalt hele studielånet. En gjeld mindre er penger spart.

Her tar du feil både ang. rentene og dette med færre lån. Det mest økonomiske er å betale ned på huslånet. Punktum.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Boliglånet, selvfølgelig. Studielånet er så gunstig at det nesten ikke lønner seg å betale på det i det hele tatt. Det gjelder nesten boliglån også nå om dagen.

Anonym poster: bab8bbdac90cf21ee7012579cf1b1e27

AnonymBruker
Skrevet

Regelen er jo at man skal betale ned det dyreste lånet først, så da er det boliglånet som er det åpenbare valget.

Anonym poster: b9ce3305726df05c03374d80789fd730

AnonymBruker
Skrevet

For all del; LAG SAMBOERKONTRAKT selv om dere er ganske 50/50. Min beste venninne går gjennom et samlivsbrudd nå, hvor de også har gått inn med 50/50. Men begge vil sitte igjen med huset og de blir ikke enige. Nå er det advokater innblandet, og det hele blir ganske stygt. Hadde de hatt en samboerkontrakt kunne dette bruddet gått mye penere for seg.

Anonym poster: 157036d430fb8f5abd79ed8b0229ac50

• Liker 8
Skrevet

Renteelementet er ett forhold, det er det litt å tjene på med dagens rentenivå.

Men enda viktigere er betingelsene for studielån. Studielån faller bort i gitte situasjoner, blant annet ved arbiedsuførhet eller dødsfall. Det er den rimeligste forsikringen du (dine nærmeste) kan ha.

Samboerkontrakt bør dere ha uansett, jeg forstår ikke samboere som tør å unnlate dette. Uansett hva man er enige om nå går det som regel skeis den dagen det blir slutt. Og slutt blir det i godt over 50% av alle forhold.

AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen. Hvis jeg betaler ned på boliglånet, blir ikke det veldig komplisert da, å finne ut hvilken del av boligverdi er da min, og hvilken del av bolirenter burde jeg ha fradrag for? Sånn i forhold til selvangivelser.

Og hvis jeg nevner at vi betaler raskere på boliglånet og det skal være nedbetalt om 12 år (med samme tempo), mens studielånet varer i 20 år, er ikke lengre lån dyrere?

Men jeg vet at studielånet kan falle bort, det er vel min største bekymring ja, ellers ville jeg nedbetalt studielånet for lengst. Men som en frisk 30-åring, man tenker jo ikke at man kan dø eller bli ufør i nærmeste framtid...

AnonymBruker
Skrevet

Studielån er så billig at du tjener mer på å sette pengene på en konto med høy rente enn å bruke dem til å betale det ned.

Anonym poster: 24f413e005e1db086fd8c3208a00deec

Skrevet

I følge kjæresten min (som har litt mer peiling på dette med lån og sånt enn hva jeg har) er det mest hensiktsmessig å betale boliglånet. Dersom du skulle bli arbeidsledig, ufør eller falle fra vil studielånet bli slettet, i motsetning til boliglånet. Men skriv for all del en kontrakt på at du har spyttet inn 250 000 ekstra på boliglånet, slik at dere har en avtale på dette dersom ting skulle skjære seg.

Skrevet

TS her igjen. Hvis jeg betaler ned på boliglånet, blir ikke det veldig komplisert da, å finne ut hvilken del av boligverdi er da min, og hvilken del av bolirenter burde jeg ha fradrag for? Sånn i forhold til selvangivelser.

Så veldig komplisert blir det jo ikke. Du får jo en eierbrøk, som skal brukes i alle sammenhenger. Så langt har din eierbrøk vært 50%, nå blir den for eksempel 60%. Det vil si at 60% av salgsverdi er din, 60% av ligningsverdi er din, 60% av lån og gjeldsrenter (ligningspapirer) er dine, 60% av oppussingskostnader er dine, og så videre...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slik gjorde vi det:

Vi eide 50/50. Jeg arvet 100.000 kr, som jeg valgte å nedbetale boliglånet med. Vi endret ikke eierbrøken, men skrev en kontrakt på at jeg hadde betalt ned 100.000 kr på boliglånet, og at ved et evt brudd eller salg, skulle 100.000 kr tilfalle meg før resten av gjelden/overskuddet skulle deles. Dette var selvsagt gunstig min samboer, i og med at han sparte noen kroner i renteinntekter på en del av lånet som jeg hadde betalt, men jeg syns igrunn det var helt i orden. Gidder ikke å henge meg opp i småbeløp. Etter hvert arvet han også et noenlunde tilsvarende beløp, og da måtte disse pengene ifølge kontrakten vår gå til å betale ned boliglånet, slik at vi igjen stilte likt.

Anonym poster: 3a87751e906f353cd064ed0e98f74ac4

• Liker 2
Skrevet

Studielån har noen fordeler som boliglån ikke har, men jeg disse fordelene noen ganger overdrives. Vi hadde i alle fall nokså lik rente på boliglån og studielån. Jeg betalte ned en del av studielånet før vi kjøpte bolig, og fortsatte med å betale det ned mest for å bli kvitt det. (Tror jeg hadde ca 60.000 igjen da vi kjøpte). Dette er ikke akkurat noe jeg angrer på...

Hvis du synes det er mest lettvint og ryddig og eie 50/50, så betaler du bare ned studielånet. Og hvis du skulle - Gud forby - bli arbeidsufør de nærmeste år, så er det fortsatt ikke sikkert at disse pengene ville ha så mye å si.

Skrevet

Så veldig komplisert blir det jo ikke. Du får jo en eierbrøk, som skal brukes i alle sammenhenger. Så langt har din eierbrøk vært 50%, nå blir den for eksempel 60%. Det vil si at 60% av salgsverdi er din, 60% av ligningsverdi er din, 60% av lån og gjeldsrenter (ligningspapirer) er dine, 60% av oppussingskostnader er dine, og så videre...

Eierbrøken endres ikke så lenge samboeren betaler renter og avdrag for halvparten av det opprinnelige lånet.

• Liker 1
Skrevet

Det er generelt sett (eller egentlig alltid tror jeg) lurt å betale studielånet så sent som overhodet mulig. Det er bedre å ha penga i banken enn å nedbetale hele lånet, når renta i banken likevel er høyere og dermed utligner renta på lånet

Skrevet

Det er generelt sett (eller egentlig alltid tror jeg) lurt å betale studielånet så sent som overhodet mulig. Det er bedre å ha penga i banken enn å nedbetale hele lånet, når renta i banken likevel er høyere og dermed utligner renta på lånet

Er renta i banken høyere enn lånekassens rente?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...