Wildchild Skrevet 25. juni 2012 #1 Skrevet 25. juni 2012 Hei. Jeg har nettopp fullført vgs, og har søkt meg videre på høyskole til høsten. Fikk vite idag at jeg dessverre strøk på eksamen, og er nå ganske rådvill. Jeg har allerede sendt inn klage, og krysser fingrene for at den går i min favør, og at jeg består. Men så er det store spørsmålet: hva gjør jeg videre nå? Fristen for å sende inn dokumentasjon og vitnemål til høyere utdanning er 1. juli. Administrasjonen på skolen min (vgs) kunne ikke svare meg på om jeg ville få vitnemålet eller ikke. Så, da har vi en av to scenarioer som kan utspille seg: 1. Jeg får vitnemålet. Jeg reiser på ferie til utlandet nå snart, og er ikke hjemme før 4. juli. Da er fristen for å ettersende dokumentasjon utgått. Jeg kan vel feks. få min mor til å sende denne dokumentasjonen for meg? (Hun bor like ved, og kan sjekke postkassen min). 2. Jeg får ikke vitnemål. Hva i huleste heite gjør jeg da? Også er det en ting jeg ikke skjønner... Har søkt tre forskjellige skoler, men innpå Samordna Opptak står det at følgesskjema (et skjema vi fikk beskjed om fra rådgiver på vgs at vi ikke skulle sende inn), skulle sendes til en av de tre skolene. Gjelder dette vitnemålet også, eller må jeg sende det til alle tre skolene jeg har søkt? Her er det som står på Samordna Opptak, direkte kopiert: Innsending av følgeskjema/ettersending Følgeskjemaet må sendes innen torsdag 10. mai 2012 til din saksbehandlende institusjon: Haraldsplass diakonale høgskole, Ulriksdal 10, 5009 BERGEN Med følgeskjemaet skal du sende kopier av dokumentasjon på all utdanning og praksis som er avsluttet. Dokumentasjon på navneendring i forhold til vitnemål og annen dokumentasjon må også sendes med følgeskjemaet. 1. juli er fristen for å ettersende dokumentasjon på utdanning/praksis som blir avsluttet våren/sommeren 2012. Bruk da ettersendingsslippen som du finner på slutten av dette brevet. Jeg skjønner ingenting, og jeg stresser veldig. Er også utrolig langt nede siden jeg strøk på en eksamen. Er nesten litt uvirkelig. Help anyone?! Anonym poster: 98618b63d2b37b3f9537a7393c5c83d8
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #2 Skrevet 25. juni 2012 Det med følgebrevet gjelder ikke lenger nå tror jeg. Men du kan ikke sende inn noe vitnemål nå, da du ikke får vitnemål før du har bestått alle fag. Du må ta opp igjen det faget du strøk i enten til høsten eller våren, som privatist. Først da kan du få vitnemålet. Anonym poster: fc7e4c8f1f8400188598a32670103577
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #3 Skrevet 25. juni 2012 Dokumentasjon, for din del bare vitnemål, sendes høyskolen innen fristen dersom du får omgjort eksamenskarakteren. Du skal kun sende til Haraldsplass (går ut fra at det er førstevalget ditt). Følgeskjema gjelder kun de som har mer utdanning/arbeid fra tidligere som må dokumenteres. Dersom du ikke får omgjort karakteren har du ikke studiekompetanse og kan dermed ikke komme inn på høyere utdanning. Da må du ta opp igjen eksamen som privatist til høsten, og søke igjen til neste år. Så må du rett og slett finne deg jobb i ett år til du kan begynne på studier. Evt ta opp igjen fag dersom karakterene dine ligger lavt. Anonym poster: dd8efd2832eb64b5c33ffdfaa16db0fb
cornflake_girl Skrevet 25. juni 2012 #4 Skrevet 25. juni 2012 Antakelig får du (om du står) vitnemål i norsk vitnemålsdatabase (eller hva det nå heter), dvs elektronisk vitnemål som SO har tilgang til, så du trenger ikke sende inn noe. Tror alle som fullfører vgs nå om dagen får dette (men rett gjerne på meg om jeg tar feil). Kan jeg spørre hvilket fag som er problemet? Og lykke til med klagen! Håper det går riktig vei for deg 1
ini Skrevet 25. juni 2012 #5 Skrevet 25. juni 2012 Hvilken eksamen strøk du på? Avhengig av fag er det ikke sikkert du trenger å ha bestått på denne eksamenen for å komme inn på studiene. Litt vanskelig å vite uten å vite hvilket fag det er snakk om.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #6 Skrevet 25. juni 2012 Hvilken eksamen strøk du på? Avhengig av fag er det ikke sikkert du trenger å ha bestått på denne eksamenen for å komme inn på studiene. Litt vanskelig å vite uten å vite hvilket fag det er snakk om. Du må ha bestått alle eksamenene for å oppnå generell studiekompetanse. Det er ingen unntak. Anonym poster: 145537c9d27a5f7ae7a52369db709790 2
ini Skrevet 25. juni 2012 #7 Skrevet 25. juni 2012 Du må ha bestått alle eksamenene for å oppnå generell studiekompetanse. Det er ingen unntak. Anonym poster: 145537c9d27a5f7ae7a52369db709790 Det spørs jo hvilken eksamen man har strøket på. Hvis man har strøket på f.eks Kjemieksamen trenger man jo ikke det faget for å ha generell studiekompetanse. Ofte har man flere fag på vitnemålet enn hva man strengt talt trenger. Jeg har omtrent fem fag for mye i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #8 Skrevet 25. juni 2012 Ynkelig. Anonym poster: 734c75bbdfb976baf646343229d725d0 Anonym poster: 734c75bbdfb976baf646343229d725d0
Wildchild Skrevet 25. juni 2012 Forfatter #9 Skrevet 25. juni 2012 (endret) Takk for alle svar! Og til deg, AB, som selvfølgelig ikke har baller nok til å være noe annet enn nettopp anonym, jeg er ikke mye ynkelig til tross for at matteeksamen ikke gikk min vei. Med 5.1 i snitt fra helsefag-linjen, og 4.5 fra påbygg, sier jeg meg fornøyd, uansett. Jeg tok saken i egne hender og ringte Samordna opptak. Der snakket jeg med en hyggelig fyr som fortalte meg hva jeg skulle gjøre. Først og fremst måtte jeg sende inn kompetansebeviset, som da er "vitnemålet" jeg får siden jeg ikke bestod. Her er alle de andre karakterene mine (blant annet 3'eren jeg har i mattematikk. Det er ihvertfall ikke stryk i standpunkt...) Jeg måtte også legge ved en liten notis som forteller at jeg har klaget på eksamen, og at jeg evt. vil ettersende vitnemålet fortløpende om jeg får forandret karakteren min. Lurer på om jeg skal skrive noe mer i denne notisen? Burde jeg skrive hvor mye jeg ønsker å gå på akkurat denne skolen, og hvor inderlig jeg håper de tar i betraktning mine andre karakterer? Fikk liksom 6 på helsefaglig tverrfaglig eksamen ifjor, burde ikke den sånn i teorien veie mer enn en matteeksamen, når jeg søker sykepleien? Blir liksom litt usikker på hva jeg skal skrive i enn sånn notis. Bør jeg skrive engasjert om hvor inderlig jeg vil inn på denne skolen og utdanningen, eller bør det være mer klinisk, ala: "Jeg strøk, jeg har klaget, jeg ettersender et evt. vitnemål eller tar eksamen opp igjen til høsten. Snakkes"? Endret 25. juni 2012 av Wildchild
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #10 Skrevet 25. juni 2012 Det spørs jo hvilken eksamen man har strøket på. Hvis man har strøket på f.eks Kjemieksamen trenger man jo ikke det faget for å ha generell studiekompetanse. Ofte har man flere fag på vitnemålet enn hva man strengt talt trenger. Jeg har omtrent fem fag for mye i alle fall. De aller fleste har akkurat nok timer til å få generell studiekompetanse. Og jo, man trenger bestått i studieretningsfagene for å få vitnemål. Anonym poster: 7eba3f75fa5a6fbcee3d2e8bd46aa66b 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #11 Skrevet 25. juni 2012 Takk for alle svar! Og til deg, AB, som selvfølgelig ikke har baller nok til å være noe annet enn nettopp anonym, jeg er ikke mye ynkelig til tross for at matteeksamen ikke gikk min vei. Med 5.1 i snitt fra helsefag-linjen, og 4.5 fra påbygg, sier jeg meg fornøyd, uansett. Jeg tok saken i egne hender og ringte Samordna opptak. Der snakket jeg med en hyggelig fyr som fortalte meg hva jeg skulle gjøre. Først og fremst måtte jeg sende inn kompetansebeviset, som da er "vitnemålet" jeg får siden jeg ikke bestod. Her er alle de andre karakterene mine (blant annet 3'eren jeg har i mattematikk. Det er ihvertfall ikke stryk i standpunkt...) Jeg måtte også legge ved en liten notis som forteller at jeg har klaget på eksamen, og at jeg evt. vil ettersende vitnemålet fortløpende om jeg får forandret karakteren min. Lurer på om jeg skal skrive noe mer i denne notisen? Burde jeg skrive hvor mye jeg ønsker å gå på akkurat denne skolen, og hvor inderlig jeg håper de tar i betraktning mine andre karakterer? Fikk liksom 6 på helsefaglig tverrfaglig eksamen ifjor, burde ikke den sånn i teorien veie mer enn en matteeksamen, når jeg søker sykepleien? Blir liksom litt usikker på hva jeg skal skrive i enn sånn notis. Bør jeg skrive engasjert om hvor inderlig jeg vil inn på denne skolen og utdanningen, eller bør det være mer klinisk, ala: "Jeg strøk, jeg har klaget, jeg ettersender et evt. vitnemål eller tar eksamen opp igjen til høsten. Snakkes"? Ja, det er det du skal skrive. Hvor mye du ønsker å gå på det studiet bryr saksbehandler seg midt bak om. Og naturligvis teller matteeksamen like mye som de andre eksamenene dine. Det er det som er poenget med generell studiekompetanse, da. Anonym poster: 7eba3f75fa5a6fbcee3d2e8bd46aa66b
kubrak Skrevet 25. juni 2012 #12 Skrevet 25. juni 2012 ser ut som om at det blir privatist og rema 1000-jobb på deg i ett år nå. Er mange som tar friår uansett så det er vel ingen katastrofe, eller?
Wildchild Skrevet 25. juni 2012 Forfatter #13 Skrevet 25. juni 2012 ser ut som om at det blir privatist og rema 1000-jobb på deg i ett år nå. Er mange som tar friår uansett så det er vel ingen katastrofe, eller? Jeg har allerede jobb, og har mulighet til å jobbe her mye om det skulle bli alternativet. Og det er ikke på Rema 1000... På Rimi faktisk! For meg er det en katastrofe, for jeg har jobbet ræven av meg i tre år for å komme inn på dette studiet, og jeg har jobbet meg målrettet mot det. Jobbet forøvrig ræven av meg når jeg leste til matematikkeksamenen også, men det var tydeligvis ikke godt nok. Så ja, det føles egentlig som en katastrofe for meg. En skikkelig stryk i regningen, bokstavelig talt.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #14 Skrevet 25. juni 2012 Matematikkkarakteren er vel veldig relevant for sykepleierstudiet, ettersom man har et fag - medikamentregning, som man må ha 100% riktig på for å stå.. Men lykke til, håper det ordner seg Anonym poster: 37459980f6bd9c65714b3d821941ec5b
kubrak Skrevet 25. juni 2012 #15 Skrevet 25. juni 2012 (endret) For meg er det en katastrofe, for jeg har jobbet ræven av meg i tre år for å komme inn på dette studiet, og jeg har jobbet meg målrettet mot det. Jobbet forøvrig ræven av meg når jeg leste til matematikkeksamenen også, men det var tydeligvis ikke godt nok. Så ja, det føles egentlig som en katastrofe for meg. En skikkelig stryk i regningen, bokstavelig talt. jaja shit happens. Du får bare gjøre det beste utav det. Er jo og mulig at du består etter klagen. Er ofte stor forskjell på hvordan sensorer vurderer besvarelser, også når det kommer til matte. På den positive siden, om du skulle stryke, så har du iallfall et år ekstra på å tenke over hvilken videreutdanning du vil ta. Hvis du allerede har bestemt deg for det kan du jo alltids forberede deg til studiet ved å lese i forkant, så blir det mindre arbeid og stress når du først begynner. I tillegg tjener du jo penger som vil komme godt med. Endret 25. juni 2012 av kubrak
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå