Gå til innhold

Bergansjakke i vaskemaskin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har prøvd/vet om denne tåler en tur i maskina på 40 grader? http://www.bergans.no/produkter/default.asp?liste=bekledning_liste&MenyID=15010&page=bekledning_detalje&ID=20&byttbilde=lavender&ml1=1&ml2=1

Der står den skal vaskes for hånd, men jeg synes ikke jeg får vekk svettelukten etter den er brugt på harde fjellturer.

Anonym poster: e70b256d4534f935fee614ddcfdb69c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du bruke av vaksemidler da?

Hva med å vakse den på 30 grader istedenfor 40? Når man vasker for hånd, så er det jo nærmere 30 enn 40 grader på vannet (av naturlige årsaker).

Anonym poster: fcf1d56dd9325bb52c069da1dcd90015

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du bruke av vaksemidler da?

Hva med å vakse den på 30 grader istedenfor 40? Når man vasker for hånd, så er det jo nærmere 30 enn 40 grader på vannet (av naturlige årsaker).

Biotex color er det jeg har akkurat nå. Har vaskemiddelet mye å si?

AnonymBruker
Skrevet

Man skal jo helst ikke bruke et middel somm ødelegger hverken fjæra eller stoffet.

Jeg aner ikke hva som er lurt å bruke selv. Kanskje Milo!?

Aner ikke... Men uansett hadde jeg kjørt jakka på 30 grader, for å ikke hærpe den. Funker det ikke for å ta vekk lukta, så kan du prøve å kjøre jakka på 40 neste gang. Men det tror jeg kan koste deg dyrt, eventuelt så blir ikke jakka like isolerende på neste tur fordi fyllet er ødelagt...

Men jeg skulle gjerne visst hva som er lurt å gjøre selv, for jeg har hatt en bergans dunjakke i 2-3 år, og den har jeg enda ikke turt å vakse... Det er litt æsj :lete: (selv om den ikke lukter så dritt siden det er en hverdagsjakke og jeg jo bruker skjerf i halsen osv)

Skrevet

Jeg har vasket lignende med skånsom vask og vanlig vaskepulver og gikk helt fint.. Husker ikke om jeg brukte 30 eller 40 grader, men tror egentlig ikke det har så mye å si.

Tåler det vann, tåler det også en skånsom vask - så tenker jeg i hvert fall.

Gjest Tigress
Skrevet

Eg har vaska mi i vaskemaskina, ho ser ut til å ha klart det heilt fint. Bruk litt eddik i skyllevatnet, det hjelp mot lukta.

AnonymBruker
Skrevet

Mange takk for svarene!:) Jeg slenger den i maskina på 30 grader, med litt edikk, og håper det gjør susen.

Jeg har vasket lignende med skånsom vask og vanlig vaskepulver og gikk helt fint.. Husker ikke om jeg brukte 30 eller 40 grader, men tror egentlig ikke det har så mye å si.

Tåler det vann, tåler det også en skånsom vask - så tenker jeg i hvert fall.

Min tanke også!:) Især når den blir solgt som "slitesterk", burde den tåle litt.:)

AnonymBruker
Skrevet

Eg har vaska mi i vaskemaskina, ho ser ut til å ha klart det heilt fint. Bruk litt eddik i skyllevatnet, det hjelp mot lukta.

Samme jakke? Og på 40 grader?

Skrevet

Jeg har vasket min i vaskemaskin flere ganger. Vasket på 40 grader med vanlig vaskemiddel (Omo Color, tror jeg). Den har tålt det helt fint!

Men har du håndvaskprogram på maskinen, kan du jo bruke det?

Jeg pleier for øvrig å spyle jakken i dusjen etter svette fjellturer. Da er det ikke alltid det er behov for en skikkelig vask i tillegg. Men er den synlig skitten eller lukter svette eller bål, må det jo til...

Skrevet

Vet ikke så veldig mye om selve vaskingen og hva slag middel som skal brukes, men når det kommer til dunjakker er det veldig viktig å tørke de, i en tørketrommel sammen et par-tre tennisballer. Hvis ikke så vil dunet klumpe seg og jakken vil miste all form og li en klumpete samling av dun diverse steder i jakken.

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg skulle gjerne visst hva som er lurt å gjøre selv, for jeg har hatt en bergans dunjakke i 2-3 år, og den har jeg enda ikke turt å vakse... Det er litt æsj :lete: (selv om den ikke lukter så dritt siden det er en hverdagsjakke og jeg jo bruker skjerf i halsen osv)

Jeg har vasket to bergans dunjakker i vaskemaskin og begge ble ødelagt. Jeg fikk en ny etter den første ble ødelagt, fordi jeg fulgte instruksene med tennisballer i tørketrommelen, men det funket dårlig. Etter å ha vaska jakke nr 2. gav jeg opp og bestemte meg bare for å aldri kjøpe dunjakke igjen. Så om du er redd for å ødelegge jakka di vil jeg anbefale deg å la være :gjeiper:

Jakke nr 2 kan jeg forresten enda bruke, men bruker den kun på ekstrem kalde dager. Det er et par lommer i jakka som er tom for dun, men bryr meg ikke om det er veldig kaldt.

Anonym poster: e787c7b2ef91e5576ece691ae319f22b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vasket min i vaskemaskin flere ganger. Vasket på 40 grader med vanlig vaskemiddel (Omo Color, tror jeg). Den har tålt det helt fint!

Men har du håndvaskprogram på maskinen, kan du jo bruke det?

Jeg pleier for øvrig å spyle jakken i dusjen etter svette fjellturer. Da er det ikke alltid det er behov for en skikkelig vask i tillegg. Men er den synlig skitten eller lukter svette eller bål, må det jo til...

Maskinen har desværre ikke håndvaskprogram. Jeg tar sjangsen! Kan ikke bruke den som den er nå allikevel.

Gjest Sjokoladebolle
Skrevet

Jeg ser det er flere som skriver om dunjakke i denne tråden, men når jeg trykker på linken så kommer det fram en side med bilde av en softshelljakkke. Er det en feil et sted her? :lete:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det er flere som skriver om dunjakke i denne tråden, men når jeg trykker på linken så kommer det fram en side med bilde av en softshelljakkke. Er det en feil et sted her? :lete:

Det er jakka i linken som skulle vaskes - hvordan dunjakka kom i spill, vet jeg ikke. Men den er nå vasket og den overlevdet det fint:)

AnonymBruker
Skrevet

Man må aldri bruke Milo på slike plagg! Biologiske vaskemidler ødelegger plagget totalt!

Anonym poster: 2021e6ca905eee61c7a0a0cb2b384e12

• Liker 1
Skrevet

jeg hadde en regnjakke fra bergans, ikke vanlig regnjakke stoff, mer et mykt stoff. Har vaska den på 40 grader ull og med litt milo. Har greid å vaske den med for mye milo også, og da har vært full av såpe og skummet skikkelig når det startet å regne. :P

Jakka har vært rundt 30 ganger i vaskemaskinen, den er ikke like vanntett nå selvsagt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...