Gå til innhold

Dør man uten vann over lengre tid?

Anbefalte innlegg

Gjest Kimli
Skrevet

Jeg har lenge lurt på noe.. Det sies at et menneske ikke kan overleve uten væske (dvs; vann, melk, brus, og lignende) i omkring 3 dager. Det finnes imidlertid vann i frukt og annen mat også. Men mitt spm er; dør man dersom man ikke drikker RENT VANN over lengre tid (selv om man spiser frukt og slikt og feks drikker melk)? MÅ kroppen ha RENT VANN for å overleve, eller klarer den seg med "kun" annen væske samt det lille vannet som finnes naturlig i mat?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lenge lurt på noe.. Det sies at et menneske ikke kan overleve uten væske (dvs; vann, melk, brus, og lignende) i omkring 3 dager. Det finnes imidlertid vann i frukt og annen mat også. Men mitt spm er; dør man dersom man ikke drikker RENT VANN over lengre tid (selv om man spiser frukt og slikt og feks drikker melk)? MÅ kroppen ha RENT VANN for å overleve, eller klarer den seg med "kun" annen væske samt det lille vannet som finnes naturlig i mat?

Får du i deg nok vann gjennom mat, saft, juice, melk, brus, te, etc. vil du klare deg uten å drikke rent vann. Kroppen klarer å skille ut vannet fra det som kommer ned i tarmen.

Anonym poster: 7d7297f939c755fb1ee435e52d665c69

AnonymBruker
Skrevet

Melk er stort sett vann, det samme med juice, brus, yoghurt, banan og mye annet. Hvor vannet kommer fra spiller ingen rolle.

Når det er sagt bør man i de fleste tilfeller ikke bruke annet enn rent vann som tørstedrikk.

Anonym poster: 927fb1cee9e09d2937d9fe27f46c458d

Skrevet

Det er en "huskeregel" som sier 3 minutter uten luft, 3 dager uten vann og 3 uker uten mat.

Vann eller en eller annen form for væske er veldig viktig for kroppen å få i seg. Du kan klare deg med vann som kommer fra andre matvarer lenger enn tre dager, men du vil merke at du blir litt mer dehydrert enn om du drikker i tillegg.

Men spiser du kun nøtter eller andre tørre matvarer med så lite innhold av vann, kan det fort bli farlig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også hørt det at man ikke klarer seg mange dagene uten vann - et par dager har jeg hørt.

Men opplevde at min bestemor lå en hel uke uten noe væske/mat før hun døde..er ikke det litt rart da..

Anonym poster: 7495ca426edadd6ad61d1010af6e7ecd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også hørt det at man ikke klarer seg mange dagene uten vann - et par dager har jeg hørt.

Men opplevde at min bestemor lå en hel uke uten noe væske/mat før hun døde..er ikke det litt rart da..

Nå var det vel ikke noe væske eller mat i det hele tatt ts lurte på. Men jeg har en venn av meg som sier han ikke liker og derfor aldri drikker vann. Vet ikke helt om jeg tror på det, men virker som det går bra for han hvert fall :gjeiper:

Anonym poster: 16ef2b1864c9ee69c83092539dcf0b9d

Skrevet

Nå var det vel ikke noe væske eller mat i det hele tatt ts lurte på. Men jeg har en venn av meg som sier han ikke liker og derfor aldri drikker vann. Vet ikke helt om jeg tror på det, men virker som det går bra for han hvert fall :gjeiper:

Klart det går an å ikke drikke vann så lenge man spiser og drikker andre ting.

Tror ikke mannen min har drukket vann på minst 3-4 måneder, men han drikker andre ting.

AnonymBruker
Skrevet

Klart det går an å ikke drikke vann så lenge man spiser og drikker andre ting.

Tror ikke mannen min har drukket vann på minst 3-4 måneder, men han drikker andre ting.

Mente at jeg ikke var sikker på om jeg trodde på at han ikke hadde drukket vann.

Jeg tror også det går ann og leve uten å drikke vann :)

AnonymBruker
Skrevet

Du lever lengre enn 3 dager uten å tilføre væske, opptil en uke er ikke uvanlig. Men etter 3 dager blir man dårlig, slapp, muskelsvakhet, svimmel, kvalm, generelt skikkelig dårlig og man kan miste bevisstheten.

Anonym poster: d3c821e0da1f50c34af3185327b813f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...