Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2002 #1 Skrevet 28. mai 2002 Jeg fikk tilbud gjennom jobben til mannen min, om å få sydd kjole av en thailandsk skredder som var på reise i Norge. Siden vi skal i mange bryllup i sommer, tenkte jeg å benytte meg av tilbud, da jeg har snakket med mange som har gode erfaringer med å få sydd kjoler i Thailand. Alle jeg har snakket med har skrytt sånn av prisen, så jeg ble litt paff da jeg fikk prisen på den kjolen jeg hadde tenkt å få sydd (lang, smal, helt enkel kjole): Mellom 1500-2000 kroner. Det var faktisk en god del over det jeg hadde tenkt meg iom. at kjolen var helt enkel...skredderen ble veldig fornærmet da jeg sa at det ble for dyrt, og mente at jeg aldri ville finne en like billig kjole i Norge. Men jeg har jo kjøpt akkurat like billige, pene kjoler her før...noen som har erfaringer med å få sydd kjoler for eks. i Thailand og vet hva prisen bruker å ligge på? Eller er det noen som vet hva norske "sydamer" tar for å sy kjoler? Mulig dette er et litt irrelevant tema for denne siden, men jenter som er opptatt av bryllup, er gjerne oppdatert på kjoler etc. også....
Gjest gjest 0 Skrevet 28. mai 2002 #2 Skrevet 28. mai 2002 Jeg fikk også et slikt tilbud fra en thailands skredder og jeg må innrømme at jeg synes det var litt dyrt... men tror nok at du iallefall må ut med den prisen i norge også..12
meta Skrevet 28. mai 2002 #3 Skrevet 28. mai 2002 Mamma syr en lang smal enkel kjole til meg. Det er en dobbeltforet silkekjole og jeg måtte betale over 1000 kr bare for stoffet.
kiwi Skrevet 28. mai 2002 #4 Skrevet 28. mai 2002 Jeg syr min egen brudekjole i silke. Stoffet til kjolen kommer på rundt 1500,-. I tillegg kommer en del andre materialer (glidelås, tråd, spiler, div. bånd osv). Og så kommer arbeid - dette er helt klart det mest kostbare. Jeg synes ikke 1500 - 2000 kroner er mye!
LindaK Skrevet 28. mai 2002 #5 Skrevet 28. mai 2002 Nei, syns ikke det var dyrt! Bra stoffer koster 500-1000 kr pr meter, og det går med ganske mye stoff til en hel kjole. Husk at det er ikke en vanlig ferdigsydd kjole du får her, men en skreddersydd kjole som passer akkurat til deg. Men syns du det er dyrt, kan du jo kjøpe en som er ferdig. Min mor skal få sydd seg drakt til vårt bryllup, og må betale ca. 2000 bare for syingen. Stoffet kommer i tillegg. -L
Nelle Skrevet 28. mai 2002 #6 Skrevet 28. mai 2002 Dette synes jeg ikke var dyrt -snarere tvert i mot!! Det går med ca. 2 meter stoff til en kjole uten ermer, og ca. 3 meter om du skal ha lange ermer. Du kan gjerne sy i en billig silkeimitasjon til et par hundre kroner meteren, men skal du ha et skikkelig stoff bør du regne opp i mot 1000 kr. per meter -dvs. opp i mot 2000 kr. for bare stoffet. Husk også at en kjole som er skreddersydd ikke kan sammenliknes med kjoler du kjøper ferdigsydd i butikk. Og jeg vil anta at sydamer/skreddere i Norge tar en langt høyere timespris en skredderne i Thailand. Har ingen erfaring med å få sydd i Thailand selv -så jeg vet ikke så mye om kvaliteten på arbeidet osv. Klem, Nelle
Langstrømpe Skrevet 28. mai 2002 #7 Skrevet 28. mai 2002 Det er nok en grei norsk pris, men i Thailand hadde du nok fått den veldig mye billigere. Jeg betalte 400 kroner for en kjempenydelig kjole i thaisilke i Thailand i fjor. Innmari bra kvalitet!
Niso Skrevet 28. mai 2002 #8 Skrevet 28. mai 2002 Min forlover og hennes samboer fikk sydd hhv. selskapskjole m/sjal og dress (begge i silke) da de var i Thailand i vinter. De betalte - TIL SAMMEN - kr 1.700! Og dette er nyyyyydelige fest-antrekk av topp kvalitet! Så - man kan vel trygt si at både kostnader for stoffer og arbeidskraft er på et helt annet nivå i Thailand enn i Norge, og at Thailendere som syr kjoler i Norge er dette meget bevisst.
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2002 #9 Skrevet 28. mai 2002 Takk for mange gode svar! Jeg er veldig klar over at det blir minst like dyrt å få sydd kjole i Norge....synes i utg.pkt ikke 1500-2000 er uforholdsmessig dyrt for en festkjole, men hadde bare hørt fra så mange at det var så innmari billig å få sydd kjole hos thailandske skreddere, og ser at noen av dere her også har erfaringer som tilsier dette. Derfor ble jeg litt skuffet iom. at det ikke var så innmari billig...jeg ender vel opp med en vanlig butikksydd kjole tenker jeg. Masse fint å få kjøpt der også for en fattig student....
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2002 #10 Skrevet 28. mai 2002 Tror faktisk ikke det er dyrt. Jeg skal ha 2 brudepiker i mitt bryllup,en på 5 og en på 15 år. Sjekket opp med en norsk sydame og hun skulle ha minimum 2.500,- for kjolen til 5 åringen. Det er dyrt spør du meg.
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2002 #11 Skrevet 28. mai 2002 Min bror og kone var i Thailand og fikk sydd seg: dress, kjole tre skjorter og en drakt for 3000 kr. Dette var i høysesong. Lavsesong betalte noen 2500, men det var med et plagg mere. Din skredder ville nok smake på de norske prisene. Syns det var veldig dyrt.
Gjest Anonymous Skrevet 29. mai 2002 #12 Skrevet 29. mai 2002 Høres ut som en grei pris, hvis det er god kvalitet på stoffet. Jeg kjøpte en gallakjole i speilfløyel for noen år siden, det var ferdigkjole som butikken tilpasset til meg, betalte 4 500,- for den.
09.08.2002 Skrevet 29. mai 2002 #13 Skrevet 29. mai 2002 Du må også huske at stoff til kjole koster mye mer i Norge enn i Thailand. I tillegg så må jo denne skredderen bo i Norge og betale regninger på norsk prisnivå mens han oppholder seg her. Tatt dette i betrakning så syns jeg ikke det er så veldig dyrt. En ting til du må huske er at kvaliteten på klær sydd i Thailand nok er en del bedre enn det de kan levere her hjemme, så du vil uansett tjene på det! (For de av dere som ikke er enige - ta bare en titt på Märthas kjole! Kjolen er nydelig, prinsessen likeså (så ikke tro at jeg kommer med en kritikk av kongehuset). Jakken til kjolen var sydd av designeren selv. Jeg er sikker på at en thailandsk skredder / sydame ville greid å sy jakken slik at den ikke ble skrukkete rundt livet! Det greidde derimot ikke den norske sydamen...)
Gjest Gjest_Trine_* Skrevet 18. desember 2007 #14 Skrevet 18. desember 2007 Hei Hei! er det noen som har nummer, eller navn til en thailandsk skredder som syr i norge? ville gjerne fått sydd en kjole, men vet ikke om noen billige skreddere! takk på forhånd=)
Gjest Blondie65 Skrevet 18. desember 2007 #15 Skrevet 18. desember 2007 Jeg ler meg halvt i hjel av den smarte thailandske skredderen. Eller selgeren. Dere som mener dette er billig har overhodet ikke skjønt hvordan det her opereres. "Skredderen" sender mål av kjolen og bilde og beskrivelse til Thailand der dette blir sydd. Jeg vil tippe at rett pris inkludert stoff og alt vil ligge på rundt 500 kr. Så skal dette sendes til Norge, men han sender jo ikke bare denne kjolen ikke sant? Neida ... en hel haug - sikkert en hel container. Dermed blir der rimelig frakt. Det er ikke dyrt å få sydd en kjole av en norsk skredder med norske stoffpriser og norske lønninger til kr 1.500. Men hele poenget her er jo at det er en Thailandsk skredder og alt sammen blir gjort i Thailand. Jeg var der nede og fikk kjøpt ganske mye for 3.000 den gangen (to personer som fikk "full" garderobe). "Min" skredder sender stadig tilbud om at han er i Norge da og da hvis jeg vil ha mer. En annen ting er at du burde ha prutet på prisen for det er de vant til der nede.
Thaisilk Skrevet 26. desember 2007 #16 Skrevet 26. desember 2007 Jeg har nettopp kommet hjem fra Thailand med 2 stk dresser av Italiensk og Engelsk ull, 2 stk skjorter og 2 slips. Betalte i overkant av 2000 kr hos en skredder i Bangkok.
*Pepperkake* Skrevet 26. desember 2007 #17 Skrevet 26. desember 2007 Jeg har funnet mange kinesiske selgere på ebay som selger veldig billige kjoler etter mål. De tar mellom 10-100 kr for kjolene og ca 500 kr i porto slik at man kan få kjolen uten å betale toll De lager alt fra enkle penkjoler til store flott bryllupskjoler. Søk litt rundt, og sjekk tilbakemeldingene fra tidligere kjøpere før du evt kjøper.
Thaisilk Skrevet 26. desember 2007 #18 Skrevet 26. desember 2007 Nei, syns ikke det var dyrt! Bra stoffer koster 500-1000 kr pr meter, og det går med ganske mye stoff til en hel kjole. Husk at det er ikke en vanlig ferdigsydd kjole du får her, men en skreddersydd kjole som passer akkurat til deg. Men syns du det er dyrt, kan du jo kjøpe en som er ferdig. Min mor skal få sydd seg drakt til vårt bryllup, og må betale ca. 2000 bare for syingen. Stoffet kommer i tillegg. -L Visst du har betalt 500-1000 kr pr meter så har du blitt skikkelig lurt.
Gjest Gjest_pippi_* Skrevet 24. februar 2008 #19 Skrevet 24. februar 2008 Noen som vet om hvordan jeg kan komme i kontakt med disse skredderne når de er i Norge? Hvilke byer er de i?
Grissini Skrevet 24. februar 2008 #20 Skrevet 24. februar 2008 Noen som vet om hvordan jeg kan komme i kontakt med disse skredderne når de er i Norge? Hvilke byer er de i? Det pleier hvertfall å være regelmessige annonser i Bergens Tidende om skreddere fra Thailand.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå