Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

samboeren min har ferie denne og neste uke. I dag har sjefen ringt han to ganger. Han har ikke tatt den fordi han sov, men regner med at sjefen vil at han skal jobbe.

kan sjefen tvinge han til å jobbe i ferien hans? hvis han sier nei kan han f.eks bli oppsagt?

Anonym poster: e9bc432f8debb42c7b1d18b936b72fc1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ferie er ferie, sjefen kan ikke pålegge at man skal jobbe i de ukene man har ferie. Fyren din kunne kanskje sagt fra til arbeidsplassen at han ikke vil bli kontaktet i ferien, så slipper sjefen å bruke tid på å ringe til ham? Han kan heller ikke bli oppsagt på et slikt grunnlag, det ville jo vært hinsides. Men det gir nok et bedre inntrykk om han ringer opp igjen og sier ifra at "i mine ferieuker er jeg utilgjengelig" eller noe, slik at ikke sjefen kanskje går rundt og tror at fyren ikke gidder å svare. Bedre at han sier ifra at han ikke vil bli kontaktet, så kan sjefen heller ringe noen andre.

Alternativt kan han si at han jobber dersom han får 100%.. Da slutter de nok å ringe! :fnise:

Anonym poster: d65121058102094b428754ecdc19d9dc

• Liker 2
Skrevet

Samboeren din kan kun tvinges på jobb dersom det er "fare for liv og helse" eller at arbeidsplassen går konkurs dersom han ikke møter på jobb.

Dvs at dersom han f.eks jobber innenfor helse og omsorg og arbeidsplassen hans er så underbemannet at det er direkte farlig for de som skal motta hjelp, så kan han tvinges på jobb.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...