Gå til innhold

Ikke betalt barnebidrag og skatteoppgjøret

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Helt fersk dette med skatteoppgjør. Så ikke bit meg, vær så snill :)

Min far skylder meg mange tusen i barnebidrag han aldri betalte til mor da jeg var liten. Han er selvstendig næringsdrivende, så tviler på de har ikke klart å ta pengene hans. Nå som skatteoppgjøret er her, og hvis han får igjen på skatten. Så har jeg skjønt at jeg får disse pengene på konto ?

Men hvordan gjør de det? Får jeg noe sms om det eller noe annet?

Som sagt, helt fersk i dette :P

Anonym poster: e862c5db1bc5786839a8033ef1bae7cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nav forskuterer barnebidrag.

Mor får det hun skal fra nav.

Det er nav som trekker den som skylder barnebidrag i følge ekteskaps og barneloven.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår dette som at din far har bidragsgjeld til deg, og at du nå er over 18 år, slik at du har rett til pengene, og ikke din mor. Dersom din far har fått igjen penger på skatten og NAVI trukket disse, vil du kunne få utbetalt disse på kontoen din. Du vil ikke få sms om dette. Det kan hende du vil få en slags utbetalingsblankett, men det er jeg ikke sikker på.

Dersom du har spørsmål om dette kan du ringe NAVI på 21051100, og de kan sjekke dette for deg.

Lykke til.

Anonym poster: 08bf07c20a75580a62face188ea23c17

Skrevet

De kan ikke uten videre gå inn på din fars konto og hente ut penger. Det må være igangsatt tvangstrekk.

• Liker 1
Skrevet

Dersom din far har restanser fra barnebidrag kan NAV kreve de inn. De melder til skatteetaten/kemner i kommunen (det hele går vel via statens innkrevingssentral) og hvis han har tilgodeskatt blir det motregnet, dvs han får bare utbetalt det som er igjen etter han har blitt trukket.

Er han selvstendig næringsdrivende får han ikke skatteoppgjør før i høsten.

Skrevet

De kan ikke uten videre gå inn på din fars konto og hente ut penger. Det må være igangsatt tvangstrekk.

Her er det ikke snakk om å gå inn på konto å hente pengene.

Det er snakk om penger som ikke er utbetalt.

Fra altinn.no:

Skatt til gode

Vær oppmerksom på at selv om skatteoppgjøret viser at du har skatt til gode, er det ikke sikkert at du får beløpet utbetalt. Skylder du skatt for tidligere år, vil tilgodebeløpet bli brukt til å dekke dette. Tilgodebeløpet kan også bli brukt til å dekke bl.a. skyldig arveavgift, bidragsgjeld, visse kommunale avgifter og årsavgift for bil.

Hvordan det vil fungere for deg ts vet jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...