Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen bestemte oss for å begynne å prøve ifjor høst. Jeg sluttet derfor på pillen i oktober ifjor. Nå er det snart juli og jeg er fortsatt ikke gravid. Etter p-pilleslutt fikk jeg først "pillemens" ca en uke etterpå, og deretter gikk det 36 dager før jeg fikk min første "ekte" mensen. Etter det har jeg hatt det jeg tror er litt ustabile sykluser; har vært alt fra 39 en syklus, til 28 neste syklus, og deretter 32 i neste syklus osv.

Jeg har aldri testet om jeg har EL, jeg har heller aldri kjent igjen noen av symptomene jeg har lest man kan ha under EL. Jeg begynner å bli litt bekymret - men når jeg begynner å se på oversikten min over når vi har hatt sex, innser jeg at vi kanskje ikke har hatt sex så ofte eller så "jevnt" som vi burde ha hatt for å ha større sannsynlighet for å treffe. I løpet av en måned kan vi ha hatt sex 3 ganger (!) - det er jo ikke mye. Dette er på grunn av jobbsituasjonen til begge to, som gjør at det ikke alltid er mulighet for sex så ofte. Vi er for øvrig 25 (jeg) og 27 (mannen) år gamle.

Andre måneder ser jeg at vi har hatt sex hver dag i 10 - 11 dager i strekk, for så å ikke ha sex igjen på opptil 2 uker. Det er faktisk ikke én eneste måned etter at jeg sluttet på pillen hvor vi har hatt sex 2 - 3 ganger i uken, som jeg har lest og hørt er det anbefalte når man er prøver.

Det jeg lurer på er om jeg egentlig har noen grunn til å begynne å bli bekymret? Det er jo snart 9 måneder med ubeskyttet sex - og det er vel 12 måneder som er vanlig å prøve før man må finne ut om det er noe galt med en av oss? Jeg kjenner jeg blir stressa, ihvertfall når jeg leser på dette forumet - jeg har begynt å lure på om jeg har både PCO(S), om mannen har dårlig sædkvalitet, om jeg har endometriose o.l og jeg har lest at hvis man stresser minsker det også muligheten for å bli gravid, dermed stresser jeg for å ikke stresse.. :sukk:

MEN- det jeg egentlig håper på er at noen skal si at jeg ikke har noen grunn til å være bekymret, og at jeg egentlig ikke kan si at vi har prøvd i snart 9 måneder, fordi vi ikke har hatt sex jevnlig, men i gjenommsnitt kun 1 gang i uken, eller ved et par tilfeller hver dag i underkant av to uker i strekk, for så å ikke ha sex de neste to ukene..

Anyone?

Anonym poster: f431a18a269114dd8235b60fab03f248

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS igjen; jeg ser at jeg skrev at det ikke har vært én eneste måned hvor vi har hatt sex 2- 3 ganger i uken, for så i neste setning skrive at vi ved et par tilfeller har hatt sex 10- 11 dager i strekk; det jeg mener er at vi ikke har hatt sex 2- 3 ganger i uken gjennom en hel måned.

Skrevet

Jeg og mannen bestemte oss for å begynne å prøve ifjor høst. Jeg sluttet derfor på pillen i oktober ifjor. Nå er det snart juli og jeg er fortsatt ikke gravid. Etter p-pilleslutt fikk jeg først "pillemens" ca en uke etterpå, og deretter gikk det 36 dager før jeg fikk min første "ekte" mensen. Etter det har jeg hatt det jeg tror er litt ustabile sykluser; har vært alt fra 39 en syklus, til 28 neste syklus, og deretter 32 i neste syklus osv.

Jeg har aldri testet om jeg har EL, jeg har heller aldri kjent igjen noen av symptomene jeg har lest man kan ha under EL. Jeg begynner å bli litt bekymret - men når jeg begynner å se på oversikten min over når vi har hatt sex, innser jeg at vi kanskje ikke har hatt sex så ofte eller så "jevnt" som vi burde ha hatt for å ha større sannsynlighet for å treffe. I løpet av en måned kan vi ha hatt sex 3 ganger (!) - det er jo ikke mye. Dette er på grunn av jobbsituasjonen til begge to, som gjør at det ikke alltid er mulighet for sex så ofte. Vi er for øvrig 25 (jeg) og 27 (mannen) år gamle.

Andre måneder ser jeg at vi har hatt sex hver dag i 10 - 11 dager i strekk, for så å ikke ha sex igjen på opptil 2 uker. Det er faktisk ikke én eneste måned etter at jeg sluttet på pillen hvor vi har hatt sex 2 - 3 ganger i uken, som jeg har lest og hørt er det anbefalte når man er prøver.

Det jeg lurer på er om jeg egentlig har noen grunn til å begynne å bli bekymret? Det er jo snart 9 måneder med ubeskyttet sex - og det er vel 12 måneder som er vanlig å prøve før man må finne ut om det er noe galt med en av oss? Jeg kjenner jeg blir stressa, ihvertfall når jeg leser på dette forumet - jeg har begynt å lure på om jeg har både PCO(S), om mannen har dårlig sædkvalitet, om jeg har endometriose o.l og jeg har lest at hvis man stresser minsker det også muligheten for å bli gravid, dermed stresser jeg for å ikke stresse.. :sukk:

MEN- det jeg egentlig håper på er at noen skal si at jeg ikke har noen grunn til å være bekymret, og at jeg egentlig ikke kan si at vi har prøvd i snart 9 måneder, fordi vi ikke har hatt sex jevnlig, men i gjenommsnitt kun 1 gang i uken, eller ved et par tilfeller hver dag i underkant av to uker i strekk, for så å ikke ha sex de neste to ukene..

Anyone?

Dette lurer jeg også på! Spent på å lese svarene som kommer :)

AnonymBruker
Skrevet

Eggløsning er ca. 11-16 dager før mensen, hvordan har dere truffet med sex i forhold til dette?

Anonym poster: 28d91b7b678cb6999efc6af796c406b1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed av legen at det KAN ta opptil 12mnd før alt av prevensjon er ute av kroppen etter langvarig p-pillebruk, og kroppen er "klar for en graviditet".

Her ble vi gravid ca 1år etter å ha sluttet med pillen. Rimelig jevnlig med sex, da..

Anonym poster: d607a1bc6a086fa83b51d2d7aa977b00

AnonymBruker
Skrevet

TS her..

Jeg vet som sagt ikke når jeg har EL, som jeg skrev i posten min. Har ikke testet, er redd det blir stress og føler jeg har litt for sprikende sykluser, orker rett og slett ikke å teste hver eneste dag for å finne den.. :/

Har også hørt det kan ta opptil ett år etter pilleslutt før kroppen er fri for prevensjonshormonene eller hva jeg skal kalle det, men.. så hører jeg andre steder at et ungt par uten helseproblemer, med sex uten prevensjon, bør bli gravide i løpet av et halvt år.. Men da er det vel snakk om å ha sex 2- 3 ganger i uken.

Bare lurer på om jeg egentlig kan regnes som en prøver i 8 - 9 måneder, når jeg ikke har hatt så regelmessig sex?

AnonymBruker
Skrevet

Bare lurer på om jeg egentlig kan regnes som en prøver i 8 - 9 måneder, når jeg ikke har hatt så regelmessig sex?

Det kommer helt an på om du har truffet EL eller ikke. Selv om du ikke vet når du har EL kan du vel se om du har hatt sex ca. når man forventer EL, altså 11-16 dager før mens. Forsto det slik at du har notert ned både når du har mensen og når du har sex.

Hvis du nesten aldri har hatt sex rundt to uker før mensen vil jeg ikke si at du har vært prøver i 8-9 måneder.

Anonym poster: 28d91b7b678cb6999efc6af796c406b1

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du skal bekymre deg. Jeg jeg slet med ustabile sykluser som varierte fra 35 - 42 dager, men gravid ble jeg like forbanna etter 9 måneder med ubeskyttet sex.

Anonym poster: 88dc462408e4753846346ee7a5f036dc

Skrevet

Det er viktigere å treffe med sex rundt EL enn å ha hyppig sex. Er egentlig ikke noe poeng å ha sex tre ganger hver uke, unntatt i eggløsningsuka.

Hvis du ikke vil ta EL-tester, vil jeg anbefale deg å tempe i stedet. Men det er jo litt styr det også, da. Men veldig fint for å få oversikt over sin egen syklus, og finne ut når du har EL, så dere kan time sexen littegrann.

Men jo, jeg synes at du kan si at du har vært prøver i 9 mnd. Jeg synes at man kan definere "regelmessig sex" som sex flere ganger i mnd.

Skrevet

I og med at du gjerne vil ha et svar på det - Ja, jeg mener du har vært prøver i 9 måneder. Men det kan godt være dere ikke har truffet på 9 prøveperioder likevel. Enten fordi dere ikke traff med sex, eller fordi du ikke hadde eggløsning. Ingen vet egentlig hvor mange prøveperioder de har hatt uten å notere sex og eggløsning identifisrt gjennom temping i en kalender.

Det stemmer at det er ett år som er grensa for når man anbefales å søke hjelp til utredning. Men har man sluttet på hormonprevansjon og det har tatt tid å få stabile sykluser anbefales man å vente litt til. Det kan ta opp til ett år før kroppens egene hormoner har tatt over igjen, ofte har man skjelden eller ingen eggløsning dersom syklusene er veldig uregelmessige etter p-pilleslutt.

Det er lettere sagt enn gjort, men tålmodighet er tingen. Ikke les på nett og selvdiagnostiser deg. Gi syklusene litt mer tid til å stabilisere seg før du innbiller deg at du har alle mulige diagnoser. Og ikke la prøvingen ødelegge sexlivet deres. Har dere sex innimellom treffer dere før eller senere, såfremt alt er i orden med begge. Men ha i bakhodet at eggløsning skjer 11-17 dager før neste ventede mens.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Tusen takk for svar alle sammen! Sjekket kalenderen min, det er visst bare 3 av 9 prøveperioder vi har hatt sex i perioden 11 - 17 dager før neste mens. Og hvis jeg da i tillegg kanskje ikke engang har hatt EL, så er det kanskje ikke så rart jeg ikke har blitt gravid nei.. Jeg får vurdere å begynne med temping, skal innrømme jeg ikke har lest så mye om akkurat dette, har kun vurdert de "stripsene". Er bare redd for at det skal bli stress.. Tenk om jeg aldri har EL? Off, er ikke så greit.. men får prøve å ta det med ro og tenke at det fortsatt kan hende at hormonene fra langvarig p-pillebruk klusser det til, og at jeg må gi det mer tid med tanke på at jeg faktisk har gått på p-piller i rundt 8 år. Skal holde meg unna å lese på nettet om alle mulige årsaker til at man ikke blir gravid på 1-2-3 og prøve å ikke tenke på at det føles litt som at "alle" rundt meg blir gravide omtrent bare de ser på mannen sin.. Men ble egentlig litt lettet av å lese svarene her; så takk for hjelpen! Plutselig ble 9 måneder til 3 måneder, føles litt bedre..

AnonymBruker
Skrevet

Vi er også et ungt og friskt par, som har to barn. Det første barnet ble til etter bare et par måneders "prøving", men barn nummer to slet vi lenge med. Til tross for temping og sex "etter skjema" satt ikke spiren før 18 måneder etter jeg fjernet hormonspiralen.

Mannen min hadde nylig levert sædprøve da jeg ble gravid, så jeg rakk ikke å bli utredet. Men jeg har normale sykluser, og gyn kan ikke finne noe åpenbart feil hos oss, men mener at hormonspiralen kan ha klusset det til for oss, det får vi aldri vite. Noen ganger kan det bare ta litt ekstra tid.

Jeg vil anbefale deg å prøve fertilityfriend.com, der kan du få full oversikt over syklusen din, du trenger bare et termometer til å måle temperaturen din til omtrent samme tidspunkt hver morgen. Da ser du enkelt når du har hatt EL. I tillegg kan du følge med på utflod, så ser du når du nærmer deg eggløsning.

Lykke til :)

Anonym poster: 58f4cbc36671b839b7fbe577d74015cb

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg (21 år) sluttet på p-pillen for 10 mnd siden, og idag testet jeg positivt! Vi prøvde siden dag 1 etter at jeg sluttet på pillen, og nå de siste par mnd har vi bare tenkt at "jaja, det får gå som det går". Har trent litt i det siste, og lurer på om det kan ha påvirkning i tillegg til at vi har prøvd å ikke tenke så mye på det. Stå på! Det skjer når det skjer :-) Lykke til!!

Anonym poster: a5aba1fb066c13fc9bc1ba47fbe68641

• Liker 1
Skrevet

Ts, jeg vil anbefale deg å invistere i Clearblue sin fertilitetsmonitor. Da kan du følge syklusen din uten noe stress, og du slipper å tenke selv. Den sier ifra når du skal tisse på pinnen, og gir beskjed om du har eggløsning eller ikke.

Ellers vil jeg bare si at du kan foreløpig ta det helt med ro. Det er ikke sikkert det er noen ting galt med dere!

Jeg brukte 14 mnd fra jeg sluttet på pillen til jeg ble gravid. Det gikk ca 3 sykluser før den ble stabil og jeg kunne da så å si stille den etter klokka, men kroppen min brukte lang tid på å bli kvitt hormonene fra p-pillene. Så det er mye mulig at det bare er kroppen din som jobber for å komme tilbake til seg selv :)

AnonymBruker
Skrevet

TS her..

Tusen takk for svar og tips/råd alle sammen :klemmer:

Jeg får prøve ut å teste for EL. Men blir jo stressa når jeg leser om at "alle" blir gravide etter toppen 6 måneder og i min omgangskrets syntes jeg det er veldig mange som plutselig - boom - er gravide :sjenert: Uten at det var planlagt engang! Så utrolig frustrende.. Håper hormonene snart er ute av kroppen (hvis det er det som er årsaken).

Ift mannen - har det noe å si med kaffedrikking og alkohol for han? Han er veldig glad i kaffe, og drikker vel 3-4 kopper om dagen. Han drikker alkohol ca annenhver helg og nå på sommeren en pils i ny og ne i sola..

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) Det tok et år før jeg ble gravid, og vi hadde sex ca like ofte som dere, en gang i uka. En gang i blant ikke fullt så ofte, men kansje oftere på ferier eller når sambo hadde overskudd - han jobber MYE og er sliten. :P

Det tok et år, og jeg begynte også å lure etterhvert, men greia er vel at det skal MYE til før man faktisk blir gravid. Det er ikke SÅ lett å treffe EL, og mange ganger hadde vi sex på EL eller like etter, og jeg ble ikke gravid. Det er ikke lett altså!

Anonym poster: 8604d5778d80e635e3c0e26576e9b4ec

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

TS her..

Da er jeg faktisk gravid! :overrasket: Ble helt sjokkert, var nesten litt innstilt på at det var noe galt med en av oss, så hadde egentlig gitt opp! Samtidig er jeg helt jublende glad! :hoppendeglad: Veldig rar følelse egentlig, når man plutselig sitter med en positiv test i hånda!

• Liker 1
Gjest Adeline*Jouvin
Skrevet

TS her..

Da er jeg faktisk gravid! :overrasket: Ble helt sjokkert, var nesten litt innstilt på at det var noe galt med en av oss, så hadde egentlig gitt opp! Samtidig er jeg helt jublende glad! :hoppendeglad: Veldig rar følelse egentlig, når man plutselig sitter med en positiv test i hånda!

Gratulerer!!!

Skrevet

Gratulerer så mye! Skulle til å dele vår tid og erfaringer med 1 og 3 mnd'er av pillen før den satt, men der var du jammen meg gravid! Håper du får beholde god form, jeg er snart 12 uker og har vært mye kvalm, dessverre, men det tyder jo på at det skjer noe.. masse lykke til i tiden som kommer - ganske uvirkelig når testen lyser positivt!

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Tusen takk! Ja, plutselig satt den gitt! Fikk helt sjokk. Tok en halvtime før jeg klarte å slutte å gape av sjokk tror jeg.. håper alt går fint fremover, har ikke vært noe kvalm enda, men er innstilt på at det sikkert kommer etterhvert hvis jeg ikke er heldig å slipper unna da;) Har funnet ut at jeg er 6 uker på vei :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...