Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en deltidsjobb for noen måneder siden. Har jeg rett på noe ferie? Jeg har sagt ja til å jobbe mye i sommer, men det ble for noen dager siden bestemt at familien skulle reise til England i en uke. Har jeg rett på fri eller er det helt opp til jobben? Det står ingenting i kontrakten.

Anonym poster: ccc6b844a89c825d48504ce5491c1cfc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke rett på fri dager du har sagt ja til å jobbe, nei.

Anonym poster: 44cd76c36321600252440e71f208b39c

AnonymBruker
Skrevet

Eller forresten dette står i kontrakten: Ferie og feriepenger iht. ferielovens bestemmelser/eventuell tariffavtale iht. punkt 13. Men jeg skjønner ikke hva det vil si. Jeg finner ikke ut av det.

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke rett på fri dager du har sagt ja til å jobbe, nei.

Men jeg har jo ikke sagt ja til spesielle dager. Jeg har sagt at jeg kan jobbe mye i sommer. Jeg har ikke sagt noe om hver dag eller hvilke dager.

AnonymBruker
Skrevet

Opplys om det i førsteinnlegget da. Slitsomt å hale ut informasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Opplys om det i førsteinnlegget da. Slitsomt å hale ut informasjon.

Beklager. Tenkte ikke over at ''jeg har sagt ja til å jobbe mye'' kunne tolkes som ''jeg har sagt ja til å jobbe den og den dagen''.

Skrevet

Begynner du i jobben før 1. september har du rett til å ta ut full ferie, men du har ikke rett til ferie en bestemt uke, så her er det meste opp til arbeidsgiver. Deltidsansatte som vil ha ferie i periodene da de fleste heltidansatte ønsker fri, altså jul, påske, sommer osv. får som regel ikke jobbe så mye som de ønsker siden vitsen med den deltidsansatte da gjerne faller litt bort.

Du har med andre ord få rettigheter, men hvis du snakker med arbeidsgiver og utviser stor fleksibiliet i perioden før og etter den uken det er snakk om, kan det tenkes at det ordner seg likevel.

AnonymBruker
Skrevet

Begynner du i jobben før 1. september har du rett til å ta ut full ferie, men du har ikke rett til ferie en bestemt uke, så her er det meste opp til arbeidsgiver. Deltidsansatte som vil ha ferie i periodene da de fleste heltidansatte ønsker fri, altså jul, påske, sommer osv. får som regel ikke jobbe så mye som de ønsker siden vitsen med den deltidsansatte da gjerne faller litt bort.

Du har med andre ord få rettigheter, men hvis du snakker med arbeidsgiver og utviser stor fleksibiliet i perioden før og etter den uken det er snakk om, kan det tenkes at det ordner seg likevel.

Takk for utfyllende svar.

Jeg jobber på en cafe og her er det faktisk ingen heltidansatte, så alle er deltid. Problemet er bare at mamma fant ut at hun ville til syden så veldig sent.. Jeg har mast og mast og fått nei, men nå som jeg endelig har fått jobb, da er det bare å reise.

Men får satse på at det går bra. Tror kanskje (og håper) jeg ihvertfall klarer å få en uke.

Skrevet

Problemet er bare at mamma fant ut at hun ville til syden så veldig sent.. Jeg har mast og mast og fått nei, men nå som jeg endelig har fått jobb, da er det bare å reise.

Men får satse på at det går bra. Tror kanskje (og håper) jeg ihvertfall klarer å få en uke.

Problemet med å bli voksen er at man må ta ansvar for de forpliktelsene man har påtatt seg. Du må nå altså velge mellom å være en voksen person som faktisk har jobb og ansvar eller du er et barn som gjerne vil være med mamma på ferie.

Det kan la seg kombinere, men da bør du som sagt være ydmyk og fleksibel overfor arbeidsgiver og være veldig tydelig på at h*n gjør deg en kjempetjeneste som du har tenkt å gjengjelde. Har fungert flott for min del etter snart 30 år i arbeidslivet!

• Liker 2
Skrevet

Takk for utfyllende svar.

Jeg jobber på en cafe og her er det faktisk ingen heltidansatte, så alle er deltid. Problemet er bare at mamma fant ut at hun ville til syden så veldig sent.. Jeg har mast og mast og fått nei, men nå som jeg endelig har fått jobb, da er det bare å reise.

England regnes vel ikke som syden.

Ellers vil jeg bare legge til at om du er over 18 er du da ikke nødt til å være med foreldre på ferie. Du har jo skaffet deg jobb...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet med å bli voksen er at man må ta ansvar for de forpliktelsene man har påtatt seg. Du må nå altså velge mellom å være en voksen person som faktisk har jobb og ansvar eller du er et barn som gjerne vil være med mamma på ferie.

Det kan la seg kombinere, men da bør du som sagt være ydmyk og fleksibel overfor arbeidsgiver og være veldig tydelig på at h*n gjør deg en kjempetjeneste som du har tenkt å gjengjelde. Har fungert flott for min del etter snart 30 år i arbeidslivet!

Selvfølgelig. Jeg har da ikke planer om å reise om jeg ikke får fri. Men jeg spør jo her fordi at det hadde vært fint å få vært med. Alt du skriver her er gjerne ikke en selvfølge for alle, men det ville ikke falt meg inn å gjort det på noen annen måte..

Gjest Miranda2011
Skrevet

Selvfølgelig. Jeg har da ikke planer om å reise om jeg ikke får fri. Men jeg spør jo her fordi at det hadde vært fint å få vært med. Alt du skriver her er gjerne ikke en selvfølge for alle, men det ville ikke falt meg inn å gjort det på noen annen måte..

Du har ikke rett på ferie, men snakk med arbeidsgiver så kanskje det ordner seg likevel.

AnonymBruker
Skrevet

England regnes vel ikke som syden.

Ellers vil jeg bare legge til at om du er over 18 er du da ikke nødt til å være med foreldre på ferie. Du har jo skaffet deg jobb...

Haha. Satt å så på et program om noen som var i syden, så det gikk litt i ball.. Men for det første, jeg er ikke over 18. For det andre, jeg har dar ikke sagt at jeg er nødt til å være med? Men selvfølgelig har jeg LYST, og det er derfor jeg spør om jeg har noen rettigheter. Men det har jeg jo da tydeligvis ikke, så om jeg ikke får fri så kommer jeg ikke til å reise. Og jeg er da fullstendig klar over at jeg har jobb? Jeg spør bare om et spørsmål. Jeg har INGEN planer om å reise dersom det ikke er mulighet for meg å få fri. Kan du være snill å svare på en skikkelig måte?? (så skal jeg gjøre det samme...)

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke rett på ferie, men snakk med arbeidsgiver så kanskje det ordner seg likevel.

Snakket med henne i dag, hun skal gjøre så gådt hun kan. 1 uke går mest sannsynlig bra, men hun kan ikke love noe. Og jeg skjønner jo det godt, siden jeg spør så fryktelig sent. Men hadde virkelig ikke forventet at jeg skulle noen steder i år. Så får bare håper på det beste :)

AnonymBruker
Skrevet

Snakket med henne i dag, hun skal gjøre så gådt hun kan. 1 uke går mest sannsynlig bra, men hun kan ikke love noe. Og jeg skjønner jo det godt, siden jeg spør så fryktelig sent. Men hadde virkelig ikke forventet at jeg skulle noen steder i år. Så får bare håper på det beste :)

*godt

AnonymBruker
Skrevet

Ser at det virker som om noen av en eller annen grunn tror at det er en mulighet til å reise på ferie dersom jeg ike får fri. Det er jo faktisk ikke mulig. Man kan umulig jobbe samtidig som man er på ferie. Med mindre man dropper jobben allikevel, og får sparken..

Altså jeg har i mange år tatt voksne valg, og ikke tatt valg på grunn av hva jeg har lyst til. Jeg hadde jo ikke LYST på en jobb når jeg fikk den (selv om jeg endte opp med å elske den). Så for å poengtere igjen, valget er lett dersom jeg ikke får fri. Men det må da være greit å høre om man har noen rettigheter? Jeg har ikke fått tid til å sette meg inn i dem enda..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber selv på restaurant, og hos oss har de fleste av ekstrahjelpene (de som kun jobber der om sommeren) 2-3 uker ferie. Selv har jeg sagt at jeg kun vil ha 1 uke ferie i sommer (pga. flytting), og det har jeg fått. Jeg kan imidlertid bytte vakter med de andre dersom noe ikke skulle passe, og det kan vel du også, dersom det er snakk om et par dager i løpet av den uka/de ukene du vil på ferie?

Dersom du er ansatt på deltid og har f.eks. hel mandag, halv onsdag eller noe i den duren, har ikke arbeidsgiver noen "rett" til å pålegge deg mer arbeid så lenge stillingsprosenten/dagene blir oppfylt, men siden du antageligvis har fått jobb pga du kunne jobbe mye, så er det klart at sjefen neppe blir spesielt happy hvis du har tenkt å være mye borte. Men en uke ferie er i mine øyne ikke mye, så det burde virkelig ikke være et problem.

Jeg har ikke vært på ferie de siste to årene, og kunne virkelig tenkt meg å ta to uker på en øde øy i Hellas eller noe, men det tar jeg i september da jeg har cash på kontoen og masse tid (studentlivet har sine fordeler) :jepp:

Anonym poster: 8f49b56a21b3a264cc580774f6252bc2

AnonymBruker
Skrevet

Det gikk heldigvis helt fint. Fikk ikke bare en uke, men fikk til og med to! Hun måtte riktig nok leie inn folk fra andre cafeer, men det gikk heldigvis fint :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...