Gå til innhold

Hundene mine fløy på hverandre

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har to Papillon gutter , eldstegutt blir 2 år nå om et par dager og yngstgutt er 1 og halvt år . Har merket tidligere til at minsten har vært knurrete til han som er eldst når det kommer til godteri/leke, men jeg har alltid da korrigert adferden hans, eller fjernet godteriet/leken. Han eldste har aldri gjort en tilnærming på dette. Nå ute av det blå hører jeg dem , og løper ut i stuen hvor dem er "på hverandre" jeg fjernet dem fra hverandre men dem ville fly på hverandre igjen så jeg tok med minstegutt inn på soverommet, han skalv og var "opphisset" så jeg fikk roet han ned, like etterpå kommer eldstegutt og dytter på døren. Jeg setter meg ned til han og skal se på han og han viser meg da tenner. Jeg tar han på det og setter meg ned på sengen, da legger han seg inntil foten min og jeg får da klappe han.

Jeg er litt forbauset over hvor fort det eskalerte seg til at to gode venner slåss, for på tur er dem bestevenner, og dem er veldig samstemte generelt.

Hva kan jeg gjøre for og forhindre at dem vil mislike hverandre?

Og er det noen som kan anbefale en hunde "trener" eller en som har peiling på "problem adferd" , gjerne i Oslo/Akerhus.

Takk for svar !

Endret av Auroressa
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mye av dette er din feil. For det første har du skaffet deg to hannhunder. For det andre har du skaffet deg to hannhunder i tett alder, som i tillegg er unge og fulle av hormoner. For det tredje lar du mat og leker ligge og slenge og for det fjerde straffer du hundene for å bruke språket sitt.

Fjern ALT av mat og leker.

Slutt å korriger hundene dine. Det hjelper ingenting og gjør bare vondt verre. Hvis du "tar" hunden på å flekke tenner til deg så vil du til slutt få han til å slutte. Men han vil i stedet gå rett på biting fordi DU ikke vet hva du driver med.

Anbefaler deg å kjøpe Turid Rugaas sin bok - De dempende signalene.

Gå inn på www.canis.no og spør om råd der. Mange dyktige mennesker der.

Slutt å straff hundene dine fordi du ikke har oppdratt dem korrekt. Straff er en utdatert treningsmetode som ikke fører noe godt med seg. Skjønner ikke hvordan du klarer å gjøre hundene dine vondt....

Anonym poster: 07645c10e713312017ae3b8bda432fad

• Liker 6
Skrevet

Du tok den yngste hunden med deg og lot den eldste være igjen? Det er jo som å be om mer bråk.

Du burde få hjelp til å håndtere dette med en gang før du bare gjør ting verre

(selv orker jeg ikke skrive om dette da jeg skriver på mobilen, men ta kontakt med en kyndig person og få bukt på problemet asap)

• Liker 2
Skrevet

To hunder tett i alder av samme kjønn behøver ikke være problematisk. Har selv 2 samojedhanner (en på like over 2 og en annen på 16 mnder). Men det krever at du ikke lar lillebølla hevde seg. Ikke gi de noe å kjempe over, og ikke la det være noe konkuranse mellom de. Det er helt normalt at minsten vil utfordre den eldste på ett punkt, det er naturens gang, men det er opp til deg at det skjer på rette premisser, og ikke over en leke osv.

Skrevet

To hunder tett i alder av samme kjønn behøver ikke være problematisk. Har selv 2 samojedhanner (en på like over 2 og en annen på 16 mnder). Men det krever at du ikke lar lillebølla hevde seg. Ikke gi de noe å kjempe over, og ikke la det være noe konkuranse mellom de. Det er helt normalt at minsten vil utfordre den eldste på ett punkt, det er naturens gang, men det er opp til deg at det skjer på rette premisser, og ikke over en leke osv.

Takk for svaret :) Dem pleier som sagt og være samspilte og veldig glad i hverandre, så ble så overasket over hva som hendte i går. Men ja, må være mer påpasselig når det er leke/godteri i bildet.

AnonymBruker
Skrevet

og de to andre svarene ignorerer du? slutt å ta bikkjene dine.

Anonym poster: 07645c10e713312017ae3b8bda432fad

• Liker 2
Skrevet

psykisk modning på den yngste og det kan være krangling om hvem som er sjef.Yngste har ikke valpelisens lengre og vil utfordre den eldste.

Har ingen råd unntatt ikke "ta" bikkjene.Vet ikke hva du egentlig legger i ordet,men for meg er det straff.

Ikke leker,godis/bein osv som kan trigge eietrang

canis.nofor flere råd av folk som har 2 bikkjer eller mer.

Skrevet

Kan hende jeg har oversett det, men jeg ser ingen steder TS sier hun "tar" hundene? Hun skriver om å korrigere. Det er selvsagt individuelt hva man legger i ordet, men jeg korrigerer hundene mine ofte jeg.. Og vi trener positivt. Det er innlært positivt. Korrigeringer er viktig i et hundehold, synes jeg da. Det er med på å vise hundene hva som er greit, og hva som ikke er greit. Selvfølgelig innlært positivt. Og enig i å lese boken av Turid Rugaas, ekstremt bra.

Selvsagt.. Tar du hundene, og er fysiske med dem som straff, er dette noe du bør slutte med på sekundet, det er bare med på å eskalere det.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har to Papillon gutter , eldstegutt blir 2 år nå om et par dager og yngstgutt er 1 og halvt år . Har merket tidligere til at minsten har vært knurrete til han som er eldst når det kommer til godteri/leke, men jeg har alltid da korrigert adferden hans, eller fjernet godteriet/leken. Han eldste har aldri gjort en tilnærming på dette. Nå ute av det blå hører jeg dem , og løper ut i stuen hvor dem er "på hverandre" jeg fjernet dem fra hverandre men dem ville fly på hverandre igjen så jeg tok med minstegutt inn på soverommet, han skalv og var "opphisset" så jeg fikk roet han ned, like etterpå kommer eldstegutt og dytter på døren. Jeg setter meg ned til han og skal se på han og han viser meg da tenner. Jeg tar han på det og setter meg ned på sengen, da legger han seg inntil foten min og jeg får da klappe han.

Jeg er litt forbauset over hvor fort det eskalerte seg til at to gode venner slåss, for på tur er dem bestevenner, og dem er veldig samstemte generelt.

Hva kan jeg gjøre for og forhindre at dem vil mislike hverandre?

Og er det noen som kan anbefale en hunde "trener" eller en som har peiling på "problem adferd" , gjerne i Oslo/Akerhus.

Takk for svar !

Theya

Det jeg reagerte på .Du skal ikke straffe/ta en hund som knurrer/viser tenner.Da fjerner du det naturlige språket til hunden.

Bikkja gav henne en advarsel , ikke mer - ikke lengre OG blir straffet for det. OM jeg leser TAR Han for det... riktig

Det som kan skje da ,er at hunden ikke knurrer neste gang,men faktisk bare biter da den før har blitt straffet for å si i fra.

Manimal/ved Gry er flinke.

Skrevet

Da er vi helt enige. Må ha oversett det.

Skrevet

JEG HAR ALDRI RØRT HUNDENE MINE PÅ EN MÅTE SOM GJØR DEM VONDT.

Når jeg korrigerer så snakker jeg til dem i en streng tone , slik : Nei du skal ikke flekke tenner mot meg.

Jeg har aldri rørt hundene mine slik at dem får vondt.

Jeg trener positivt med dem, godbiter.

Jeg straffer dem aldri.

Og at jeg må forsvare meg på at noen tror jeg slem mot dyrene mine?

Og alle krasse kommentarene jeg får?

Hvor ble det av et vennlig svar, men et ordentlig svar, med hva jeg bør passe på med tanke på at dem "fløy på hverandre" ?

Jeg spør om råd. Jeg ber dere ikke dømme meg som person.

Men avslutter med og si igjen : Jeg er ikke slem mot hundene mine, tror dem har et ganske så flott liv med meg. Dem får fine turer i skogen, løper og leker, får masse god mat, er sunne, vi går jevnlig til veterinæren, dem får kos , kjærlighet, hilse på andre hunder.

Jeg er ingen ond person bare fordi jeg formulerer meg feil, og jeg syntes det er vondt at andre kan slå ut klørne uten og vite hva som er fakta :sukk:

Takk for meg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg korrigerer så snakker jeg til dem i en streng tone , slik : Nei du skal ikke flekke tenner mot meg.

Jeg straffer dem aldri.

Hvor ble det av et vennlig svar, men et ordentlig svar, med hva jeg bør passe på med tanke på at dem "fløy på hverandre" ?

Men avslutter med og si igjen : Jeg er ikke slem mot hundene mine, tror dem har et ganske så flott liv med meg. Dem får fine turer i skogen, løper og leker, får masse god mat, er sunne, vi går jevnlig til veterinæren, dem får kos , kjærlighet, hilse på andre hunder.

Jeg er ingen ond person bare fordi jeg formulerer meg feil, og jeg syntes det er vondt at andre kan slå ut klørne uten og vite hva som er fakta :sukk:

Takk for meg.

Uff, skjønner godt reaksjonen din. Synes du fikk mye pepper. Men sånn er det dessverre på kjæledyrforumet her. Selv poster jeg alltid som anonym her inne, fordi jeg vet man alltid risikerer dritt. Det kan være måten man ordlegger seg på, det vris og vrenges på alt, for å få det til å høres negativt ut. Du må bare prøve å ikke bry deg om det.

Etpar brukere har svart høflig og saklig her, men dere andre, er det virkelig ikke mulig å svare på en ålreit måte? man være så jævlig forutinntatt bestandig? Er det noe dere er uenig i, eller som TS åpenbart gjør feil, så går det da virkelig an å si det på en hyggelig måte? Hun spør her fordi hun oppriktig lurer, og fordi hun ønsker å lære noe. Tror dere sånn surkjeft som dere kommer med bidrar til at hun kommer hit og spør en annen gang hun lurer på noe? Idioter.

Anonym poster: 37f0bed3fd5f295bc8d221091ed0b85e

• Liker 4
Skrevet

Uff, skjønner godt reaksjonen din. Synes du fikk mye pepper. Men sånn er det dessverre på kjæledyrforumet her. Selv poster jeg alltid som anonym her inne, fordi jeg vet man alltid risikerer dritt. Det kan være måten man ordlegger seg på, det vris og vrenges på alt, for å få det til å høres negativt ut. Du må bare prøve å ikke bry deg om det.

Etpar brukere har svart høflig og saklig her, men dere andre, er det virkelig ikke mulig å svare på en ålreit måte? man være så jævlig forutinntatt bestandig? Er det noe dere er uenig i, eller som TS åpenbart gjør feil, så går det da virkelig an å si det på en hyggelig måte? Hun spør her fordi hun oppriktig lurer, og fordi hun ønsker å lære noe. Tror dere sånn surkjeft som dere kommer med bidrar til at hun kommer hit og spør en annen gang hun lurer på noe? Idioter.

Takk til deg :klemmer:

• Liker 4
Skrevet

Jeg straffer dem aldri.

Takk for meg.

Oh tror du har misforstått.Jeg skrev (synes jeg selv)tydelig :

Har ingen råd unntatt ikke "ta" bikkjene.Vet ikke hva du egentlig legger i ordet,men for meg er det straff.

og lengre ned : Bikkja gav henne en advarsel , ikke mer - ikke lengre OG blir straffet for det. OM jeg leser TAR Han for det... riktig

Så her sa jeg jo at jeg tolket.Og jeg ser ikke helt at det er et krass svar ?

AnonymBruker
Skrevet

Oh tror du har misforstått.Jeg skrev (synes jeg selv)tydelig :

og lengre ned : Bikkja gav henne en advarsel , ikke mer - ikke lengre OG blir straffet for det. OM jeg leser TAR Han for det... riktig

Så her sa jeg jo at jeg tolket.Og jeg ser ikke helt at det er et krass svar ?

Jeg reagerte i hvert fall ikke på det du skrev. Du var i det minste saklig, og svarte i en nøytral tone, uten å angripe. Var andre jeg reagerte på her.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes jeg var ganske saklig jeg..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes jeg var ganske saklig jeg..

Ja, det var du. Det var et par brukere som var det, som sagt. Synes du pleier å være saklig, jeg. :)

• Liker 1
Skrevet

Det er normalt at to hannhunder i den alderen kommer til å teste hverandre, ikke den lureste tingen å skaffe seg to av samme kjønn så tett opptil hverandre.

Men nå er det allerede gjort.

Heretter må du være i forkant, avbryt alle tegn til å fyre seg opp, stopp dem før det skjer.

Ikke la dem herje inne, kun ute og da i kontrollerte former og korte stunder.

Ikke ha de alene sammen, ikke i 5 min engang inntil de er skikkelig voksne.

Angående knurring, knurring er første signal fra hunden, du kan si den formidler: liker ikke dette, kan du gå bort.

Korrigerer du det så finner den ut at det ikke nytter å knurre, faren er da stor for at den etter en stund hopper over knurringen (fordi det ikke funker) og går rett til neste: glefsing, som betyr : dra deg vekk.

Eksempel: Hunden min hater kloklipp, da kan hun finne på å knurre når jeg tar klo nr 5 feks. Det jeg gjør da er å respektere det, jeg tar bort saksa en stund. Men hun får ikke viljen sin, jeg slipper ikke labben, tar kun bort saksa i 10 sekunder for å si: jeg hører deg og respekterer deg, men dette må vi gjøre. Så klipper jeg videre.

Hvis jeg ikke respekterer/pauser når hun knurrer, risikerer jeg at hun kan velge å hoppe over det for så å gå rett på glefsing.

Skrevet

Det er normalt at to hannhunder i den alderen kommer til å teste hverandre, ikke den lureste tingen å skaffe seg to av samme kjønn så tett opptil hverandre.

Men nå er det allerede gjort.

Heretter må du være i forkant, avbryt alle tegn til å fyre seg opp, stopp dem før det skjer.

Ikke la dem herje inne, kun ute og da i kontrollerte former og korte stunder.

Ikke ha de alene sammen, ikke i 5 min engang inntil de er skikkelig voksne.

Angående knurring, knurring er første signal fra hunden, du kan si den formidler: liker ikke dette, kan du gå bort.

Korrigerer du det så finner den ut at det ikke nytter å knurre, faren er da stor for at den etter en stund hopper over knurringen (fordi det ikke funker) og går rett til neste: glefsing, som betyr : dra deg vekk.

Eksempel: Hunden min hater kloklipp, da kan hun finne på å knurre når jeg tar klo nr 5 feks. Det jeg gjør da er å respektere det, jeg tar bort saksa en stund. Men hun får ikke viljen sin, jeg slipper ikke labben, tar kun bort saksa i 10 sekunder for å si: jeg hører deg og respekterer deg, men dette må vi gjøre. Så klipper jeg videre.

Hvis jeg ikke respekterer/pauser når hun knurrer, risikerer jeg at hun kan velge å hoppe over det for så å gå rett på glefsing.

Foreksempel det med klo klipp, det gjør ikke jeg selv, da jeg er redd for å klippe nerven, så det gjør guttene hos veterinær, men da minsten skulle gjøre det nå sist, så tok veterinæren han på det når han knurret og brummet, hun sa at nei sånn gjør man ikke etc.

Tilogmed da han var rundt 6 måneder og hadde vært ferdig med behandling av et brukket ben, og vi skulle ha time hos "oppbygnings time av foten" , husker ikke navnet på hva det er, så tok hun han i nakken da han knurret og brummet.

Begge tilfellene var veterinærer.

Så ? Hm?

Jeg vet ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...